چند نفر از ما می‌دانیم كه خط ملی اعتیاد چیست و قرار است چه‌كاری انجام دهد؟

سلامت نیوز: چند نفر از ما می‌دانیم كه خط ملی اعتیاد چیست و قرار است چه‌كاری انجام دهد؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند در ادامه نوشت: خط ملی اعتیاد طرحی مربوط به چند ماه اخیر نیست كه در یكی، دو استان كشور به‌صورت پایلوت اجرا شده باشد، هرچند همان‌قدر ناآشناست. این خط قریب به ٦‌سال است كه در زمینه مشاوره و پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌كند و افراد بسیاری از آن بی‌خبرند. خط‌ملی مشاوره اعتیاد با شماره ٠٩٦٢٨ اواخر ‌سال ١٣٨٧ راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن كه با همكاری مشترك ستاد مبارزه با موادمخدر، سازمان بهزیستی و وزارت ارتباطات بوده است، ارایه خدمات رایگان مشاوره‌ای در زمینه‌هایی چون امور پیشگیری، كاهش آسیب و درمان اعتیاد، معرفی نزدیك‌ترین مركز درمانی به متقاضیان و درمجموع معرفی كلیه خدمات ارایه‌ای در كشور در حوزه اعتیاد اعلام شده است.

در ابتدا ٣٠ مشاور برای ارایه خدمات به متقاضیان درقالب خط ملی مشاوره رایگان تلفنی در زمینه اعتیاد، دوره آموزشی لازم و موردنیاز در این حوزه را سپری کرده‌اند،‌ اما اكنون صحبت از فعالیت ٥‌ هزار تیم پیشگیری از اعتیاد می‌شود. گروهی از روانشناسان و روانپزشکان معتقدند، عوامل اجتماعی وابسته به فقر در وابستگی انسان به مواد اعتیادآور موثر هستند و میزان بروز اعتیاد در گروه‌های پایین اجتماعی- اقتصادی، بالاتر است. بنابراین در جامعه، اعتیاد معلول استرس، فشارهای روانی، شرایط اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها است. دکتر کاپلان و سادوک، استفاده از هرویین را به‌عنوان ضداضطراب برای پوشاندن احساس پایین‌بودن، اعتماد به‌نفس، درماندگی و ناتوانی و جهت کنترل بر موقعیت زندگی، قلمداد می‌کنند. به‌عنوان مثال در بین جوانان نقش گروه همسالان و فشار جمعی، در گرایش آنان به موادمخدر بسیار حایزاهمیت است. افراد، در دو جهان زندگی می‌کنند:
١- خانواده ۲- همسالان. نوجوانان به راهنمایی و همکاری، اعتماد، انضباط، درک‌متقابل، دلسوزی و محبت نیازمندند. کوتاهی و کاستی در هرکدام، باعث گرایش فرد به غیر از والدین و خانواده و یافتن آن نقطه در فرد دیگری می‌شود یا به نوعی به دوست و همسالان گرایش پیدا می‌کند. گاهی نفوذ بسیار بالای همسالان در زندگی جوان، ممکن است ناشی از موردتوجه واقع نشدن در خانه یا به‌دلیل جذابیت‌های گروه همسالان باشد و آنجاست كه پیوند جوانان با والدینشان به‌تدریج ضعیف‌تر شده و همسالان در رشد روانی آنها نقش اساسی را ایفا می‌كنند و برای اثبات استقلالشان حاضرند هركاری را انجام دهند،‌ حتی مصرف موادمخدر. اعتیاد در گروه‌های مختلف و با شرایط متفاوت می‌تواند خود را نشان دهد. امروزه دیگر نمی‌توانیم مرزی برای گروه‌های سنی درگیر اعتیاد یا جنسیتی مشخص برای آن قایل‌شویم. با همه این شرایط خط ملی مشاوره اعتیاد؛ چگونه عمل خواهد كرد؟ ‌در شرایطی كه خیلی از افراد با آن آشنایی ندارند و حتی اگر نامش را شنیده باشند، ذهنیتی از نحوه عملكرد آن ندارند، ‌وجود چنین خطی قابل‌توجیه است؟

آیا یك صحبت‌تلفنی در زمینه پیشگیری از اعتیاد یا مشاوره در این زمینه، ‌حتی به میزان اندك، ‌راهگشای مسأله‌ای رو به افزایش مثل اعتیاد خواهد بود؟ خدماتی كه از سوی این خط ارایه می‌شود، چیزی بیشتر از جست‌وجو در میان صفحات اینترنت در اختیار متقاضیان قرار خواهد داد؟ اخیرا قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف موادمخدر در کشور اظهار کرد: یک‌درصد دانش‌آموزان کشور مصرف‌کننده موادمخدر هستند که ٦٠‌درصد این تعداد شیشه مصرف می‌کنند. وی همچنین افزود: ‌تغییر نگرش در مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی، بسیار نگران‌کننده و فاجعه‌آمیز است. از پیامدهای مصرف موادمخدر صنعتی می‌توان به‌بروز نوعی بیماری روانی شبیه اسکیزوفرنی در فرد اشاره كرد که شامل توهمات بینایی و شنوایی، بدبینی و پرخاشگری می‌شود. این‌روزها كم نیستند آمار قتل‌هایی كه به‌واسطه توهم ناشی از مصرف شیشه اتفاق می‌افتند. بنابراین با توجه به گسترش پدیده اعتیاد و عوامل متفاوت و گروه‌های درگیر مختلف، ‌از جوانان و زنان گرفته تا كودكان،‌ لازم است نسبت به ادامه اجرای طرحی مانند خط ملی اعتیاد بازنگری شود یا عملكرد ٦ ساله آن مورد تحلیل قرار گیرد و اگر آثار مثبت آن مشاهده شد، در معرفی آن به گروه‌های هدف و سایر اعضای جامعه تلاش كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha