چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۷
کد خبر: 136000

دکتر هاشمی در سفر به استان فارس با حضور در چندین شهرستان و منطقه کم برخوردار از نزدیک در جریان روند برنامه تحول نظام سلامت به ویژه پزشک خانواده قرار گرفت و برای حل برخی مشکلات موجود تصمیماتی اتخاذ کرد.

سلامت نیوز: دکتر هاشمی در سفر به استان فارس با حضور در چندین شهرستان و منطقه کم برخوردار از نزدیک در جریان روند برنامه تحول نظام سلامت به ویژه پزشک خانواده قرار گرفت و برای حل برخی مشکلات موجود تصمیماتی اتخاذ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر بهداشت در پایان سفر دو روزه خود به استان فارس، در خصوص دستاوردهای این سفر با قدردانی از همراهی نمایندگان مردم فارس در مجلس و تعدادی از معاونانش به بازدید از بخشهای مختلف بهداشت و درمان و مراکز مجری برنامه پزشک خانواده در شهرستانهای استان فارس و شیراز اشاره کرد.

وی افزود: سفر خوبی بود و تصمیمات خوبی اتخاذ شد، امیدواریم بتوانیم همه این تصمیمات را در همین دولت عملیاتی کنیم و مردم بتوانند در کوتاه مدت ثمرات ان را ببینند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه سفر به استان فارس همیشه مسرت بخش بوده است،به دیدن رضایتمندی و قدرشناسی مردم و پزشکان در کنار کمبودهایی که وجود دارد اشاره کرد و گفت: این امر نشان دهنده این است که کار، هرچقدر هم سخت باشد، شیرین است، مردم با اندک محبت و تلاشی رضایتمند و خوشحالند و به اینده امیدوارند واعتمادشان به نظام افزایش پیدا می کند.

دکتر هاشمی در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در فارس گفت: پزشک خانواده با قوت بیشتر و نظم و انضباط بهتر ادامه خواهد یافت.

 
برکات اجرای پزشک خانواده بر اشکالات آن برتری دارد

وی ضمن قدردانی ازدانشگاه علوم پزشکی شیراز بواسطه مراقبت در اجرای برنامه و برطرف کردن اشکالات آن گفت: واقعیت این است که برکات اجرای پزشک خانواده در مقایسه با اشکالاتی که داشته؛ قابل قیاس نیست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از دلایل نارضایتی مردم کمبود پزشک و عدم دسترسی به پزشکان بود است، یادآور شد: این مشکل برطرف شده است و در حال حاضر تقریبا در استان هیچ مرکز بهداشتی درمانی نیست که پزشک نداشته باشد.

وی افزود: برای دسترسی بهتر مردم به پزشکان و خدمات بهداشتی درمانی، برخی مناطق باید بعد از ظهرها پزشک داشته باشند که این کمبود در اینده برطرف می شود.

دکتر هاشمی عنوان کرد: از نظر کارایی تصور این است که اگر شکل کشوری که برای پزشک خانواده طراحی شده است، در اجرای پزشک خانواده در این استان نیز به اجرا دربیاید، مشکلات مردم برطرف شود .

وزیر بهداشت در تشریح مدل کشوری این برنامه گفت: در این برنامه به ازای هر 12 هزار و 500 نفر باید یک پایگاه بهداشتی و یا پایگاه مراقبت از سلامت داشته باشیم که مرکب از تعدادی کارشناس سلامت و 4 نفر پزشک است و هر حدود 4 تا 5 پایگاه هم یک مرکز جامع سلامت ایرانیان دارند که خوشبختانه تعدادی از آن ها را در استان فارس بازدید کردیم.

وی با بیان اینکه در این مراکز خدماتی همچون مشاوره تغذیه، دندان پزشكی و بهداشت روان نیز اضافه شده است تاکید کرد: تلاش ما این است که خدمات در آینده هم سامان بیشتری خواهد یافت و هم گسترش بیشتری خواهد داشت و دسترسی مردم راحتر خواهد شد و مردم ناچار نیستند برای دسترسی به پزشک خانواده از منطقه خود به منطقه دیگری بروند و در محدوده محل زندگی و کار خود می توانند از خدمات بهره مند شوند.

وزیر بهداشت با اشاره به این که تداوم طرح نیازمند نرم افزار است، یادآور شد: سیستم منضبطی نیاز است که پزشکان را در داخل و خارج استان به هم متصل کند و پرونده الکترونیک سلامت مردم ثبت و ضبط شود.

دکتر هاشمی به اشاره به بازدید خود از مراکز جامع سلامت در استان فارس، گفت: کارهای خوبی انجام شده است و ظرف چند ماه اینده نرم افزار هم کامل می شود و مردم فارس می توانند مطمین شوند شناسنامه سلامت و سابقه بیماریشان ثبت و دائما کنترل می شود.

وی یاداور شد: بر مبنای این برنامه، افراد سالم سالی یک بار و انهایی که نشانه هایی دارند مراقبت های ویژه ای برای انها صورت می گیرد، این نشانه ها می تواند از اختلال خلق تا اضافه وزن ،دیابت ، پرفشاری وموارد دیگر را شامل شود که این افراد هر سه ماه یکبار مراقبت و کنترل می شوند.

وزیر بهداشت در ادامه در خصوص سفر به شهرستان اقلید نیز گفت:در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات و فعالیت های شایسته ای صورت گرفته و در اقلید هم خدمات خوبی ارائه شده است که جای قدردانی دارد.

دکتر هاشمی گفت: گاه افراد گمنامی که دارند خدمت می کنند همکاری شایسته ای دارند، کارکنان حوزه سلامت و پزشکان نیز دلسوزانه مشغول ارائه خدمت هستند.

قول مساعد وزیر برای رفع کمبودهای بیمارستان اقلید

وی در خصوص کمبودهای بیمارستان اقلید گفت: مشکلاتی همچون کمبود تعدادی پزشک متخصص، کمبود برخی تجهیزات به ویژه تختهای ای سی یو و سی سی یو و آمبولانس را تا پایان سال تامین خواهیم کرد.

دکتر هاشمی گفت: در عین حال کارهای خوبی برای هتلینگ و سر و سامان دادن به ظاهر و ترکیب بیمارستان شروع شده و اعتبار قابل توجهی را از طریق دانشگاه شیراز قرار تخصیص خواهیم داد تا مشکلات به تدریج برطرف شود.

وی در پایان از رسانه ها به جهت پوشش اقدامات انجام شده و به اطلاع رسانی صحیح به مردم قدردانی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha