چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 136001

دوره زمانی یک تا سه سالگی، دوره بسیار مهمی برای کودک محسوب می‌شود. در واقع، در این دوره رشد کودک در سریع‌ترین مقطع خود قرار می‌گیرد. طی یک تا سه سالگی است که ظاهر کودک شکل می‌گیرد، سریع بزرگ می‌شود و رشد مغزی‌اش نیز در بهترین وضع خود قرار دارد.

سلامت نیوز: دوره زمانی یک تا سه سالگی، دوره بسیار مهمی برای کودک محسوب می‌شود. در واقع، در این دوره رشد کودک در سریع‌ترین مقطع خود قرار می‌گیرد. طی یک تا سه سالگی است که ظاهر کودک شکل می‌گیرد، سریع بزرگ می‌شود و رشد مغزی‌اش نیز در بهترین وضع خود قرار دارد.

به گزارش ضمیمه سیب روزنامه جام جم به نقل از خبرگزاری نوول ابزرواتور، 5 اصل اساسی در تغذیه کودک را به این ترتیب بیان کرده است.

اصل اول: پیش از هر مورد دیگری، تنوع باید در اولویت قرار بگیرد. بنیادهای جهانی سلامت در راستای حفظ تنوع غذایی، پنج گروه اصلی مواد خوراکی را که برای رشد کودکان ضروری‌ا ست، به این ترتیب فهرست کرده‌اند:

ـ شیر و لبنیات (بیش از 500 میلی‌لیتر در روز)

ـ گوشت، مرغ و تخم‌مرغ (30 گرم در روز، به‌شکل مخلوط)

ـ سبزیجات سبز و میوه‌ها (در ابتدا باید به شکل پوره مصرف شود)

ـ نشاسته‌ها

ـ ‌اندکی مواد چرب

اصل دوم: آب، آب و باز هم آب. در واقع، تنها نوشیدنی‌ای که هنگام تشنگی و حین غذا باید به کودک داده شود، آب است. نوشیدن شیر نیز بسیار مهم است و تغذیه کودک به کمک آن برای تقویت استخوان‌ها باید تا مدت‌ها ادامه یابد. آبمیوه‌های طبیعی نیز گزینه‌های مناسبی برای رفع تشنگی هستند.

اصل سوم: برخی از مواد خوراکی باید از برنامه تغذیه‌ای کودک حذف شود. باید یادآوری شود گاهی اوقات خوراکی‌هایی در بشقاب کودک قرار می‌گیرند که هیچ فایده‌ای برای او ندارد. از میان این خوراکی‌ها می‌توان به سیب‌زمینی سرخ‌کرده، چیپس، پیتزا و خوراکی‌های بسیار شور و چرب اشاره کرد. خوراکی‌های یادشده به هیچ وجه نمی‌توانند نقشی در ایجاد تنوع غذایی داشته باشند.

اصل چهارم: رابطه‌تان را با خوراکی‌های «مفید» تشدید کنید؛ خوراکی‌هایی که ارزش غذایی بالا و کالری اندک دارند، میوه‌ها و سبزیجات در این گروه قرار می‌گیرند. تا حد امکان آنها را در برنامه روزانه تغذیه کودک و البته خانواده بگنجانید.

اصل پنجم: به چهار وعده غذایی روزانه پایبند باشید. هر وعده غذایی اهمیت خاص خود را دارد. بهتر است محتوای هر وعده به این ترتیب باشد:

صبحانه: غلات، شیر و میوه‌. قراردادن این خوراکی‌ها در وعده صبحانه، مانع از خستگی در میانه روز می‌شود.

از یک سالگی به بعد، ناهار باید شامل پنج گروه غذایی اصلی باشد:

به عنوان پیش غذا باید سبزیجات خام یا پخته استفاده کنید. گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ یا ماهی نیز برای تأمین پروتئین ضروری‌اند. پوره سبزیجات سبز، سیب‌زمینی یا فرآورده‌های غلات در کنار شیر، پنیر یا تکه‌ای میوه دسری سالم هستند.

عصرانه کودک هم می‌تواند شامل شیر یا دیگر لبنیات، غلات (نان، بیسکویت) و میوه (میوه تازه یا کمپوت) باشد. شام نیز می‌تواند حاوی سه گروه غذایی نشاسته‌ها یا سبزیجات، یک شیشه شیر یا یک فرآورده لبنی و یک واحد میوه خام یا پخته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha