پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
کد خبر: 136027

آب به ما زندگی می بخشد و همه می دانیم که نوشیدن یک لیوان آب خنک برای برطرف کردن تشنگی، احساس نشاط را بیشتر می کند اما، آیا مصرف آب سرد، همیشه گزینه خوبی است؟ یا این که، گاهی وقت ها باید آب ولرم مصرف کرد؟

آب را سرد بنوشیم یا گرم؟

سلامت نیوز: آب به ما زندگی می بخشد و همه می دانیم که نوشیدن یک لیوان آب خنک برای برطرف کردن تشنگی، احساس نشاط را بیشتر می کند اما، آیا مصرف آب سرد، همیشه گزینه خوبی است؟ یا این که، گاهی وقت ها باید آب ولرم مصرف کرد؟

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: برخی از متخصصان در زمینه بهترین دمای آب برای نوشیدن، تحقیقاتی انجام داده اند.

طب هندی و چینی قدیم به دمای آب و تأثیر آن بر بدن اهمیت زیادی می دهد. بنابراین، به نظر می رسد که مصرف آب ولرم از مصرف آب سرد مناسب تر است.

بدن هر فرد مانند یک سیستم هوشمند عمل می کند و آن چه را بدن به آن نیاز دارد، به ما نشان می دهد. زمانی که هوا گرم است یا هنگام ورزش کردن، هوس آب سرد می کنید. اما در زمانی که بیمار هستید، تمایل بیشتری به مصرف آب ولرم پیدا می کنید.

بهترین زمان برای مصرف آب سرد

ورزش

هنگام ورزش کردن، دمای بدن بالا می رود. تعریق یک مکانیزم است که بدن برای خنک شدن از آن استفاده می کند. اما در زمان تعریق، آب و الکترولیت زیادی از دست می دهیم که باید جایگزین شود. نوشیدن آب سرد زمان ورزش، آب از دست رفته را جایگزین می کند و دمای داخلی بدن را کاهش می دهد.

تب

مصرف آب خنک هنگام تب، روشی برای خنک نگه داشتن بدن است. لازم است که در زمان تب آب کافی مصرف شود زیرا بدن سخت در تلاش است تا مهاجمان خارجی را دفع کند. زمانی که گرمازده می شویم، خوردن آب خنک می تواند بسیار لذت بخش باشد. برای بازگرداندن الکترولیت های از دست رفته، کمی نمک و لیموی تازه به آب اضافه کنید.

کاهش وزن

مصرف آب خنک، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد؛ این امر در کاهش وزن موثر است.

بهترین زمان مصرف آب گرم

هضم غذا

مصرف آب ولرم به صورت ناشتا، سیستم هاضمه را تحریک می کند اما مصرف آب سرد همراه با غذا می تواند اثر منفی بر روند هضم داشته باشد. در واقع بدن برای هضم و گرم کردن مواد غذایی و مایعات سرد نیاز به انرژی بیشتری دارد، بنابراین زمان هضم و جذب طولانی می شود.

سم زدایی

برای سم زدایی، لازم است آب زیادی مصرف کنید. مصرف آب هم دمای اتاق با کمی لیمو، به کمترین میزان انرژی برای جذب نیاز دارد. لیمو، روند هاضمه را تحریک و سموم را از بدن دفع می کند. برای سم زدایی می توانید برش های خیار، نعناع تازه، سیب یا دارچین نیز به آب اضافه کنید. این نوع نوشیدنی علاوه بر تأمین آب بدن، باعث پاکسازی نیز می شود.

تسکین درد

از آن جا که آب ولرم روند جریان خون را به بافت ها افزایش می دهد، تسکین مناسب برای درد قاعدگی است.

یبوست

مصرف آب ولرم در زمان یبوست، روده ها را به کار می اندازد. علت اصلی یبوست، کمبود آب است، بنابراین لازم است که به میزان لازم آب مصرف شود. آب ولرم، به بهبود جریان خون کمک می کند و دارای تأثیر تسکین دهنده برای روده هاست. طب کهن درباره دمای آب می گوید هزاران سال است که طب چینی مصرف آب سرد را توصیه نمی کند و دلیل آن هم، تأثیر کلی آب سرد روی ارگان های داخلی شامل انقباض و... است. در حالی که آب ولرم برای ارگان های داخلی مفید است و باعث افزایش گردش خون می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha