پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 136047

«دارو، دارو» نجوای دلالان در گوش رهگذران خیابان ناصر خسرو، یکی از خیابان های قدیمی پایتخت است که سال هاست به پاتوقی برای خرید و فروش انواع داروها تبدیل شده است. داروهای قاچاق، کمیاب و خاص و یا داروهایی که فروش آن ها ممنوع است. اینجا وقتی از کنار این مردان ایستاده در حاشیه خیابان رد می شوی به آهستگی می گویند« دارو نمی خواهی» و این دو کلمه به یادت می آورد که بارها و بارها مسئولان از جمع آوری این دلالان گفته اند، اما این وعده ها هیچ گاه به واقعیت نزدیک نشده است. فقط شاید برای مدتی کوتاه روش و نوع فعالیت داروفروشان تغییر کرده است، اما بعد از مدتی کوتاه باز آش همان آش بوده و کاسه همان کاسه.

اینجا همچنان معامله بر سر جان انسان‌هاست

سلامت نیوز: «دارو، دارو» نجوای دلالان در گوش رهگذران خیابان ناصر خسرو، یکی از خیابان های قدیمی پایتخت است که سال هاست به پاتوقی برای خرید و فروش انواع داروها تبدیل شده است. داروهای قاچاق، کمیاب و خاص و یا داروهایی که فروش آن ها ممنوع است. اینجا وقتی از کنار این مردان ایستاده در حاشیه خیابان رد می شوی به آهستگی می گویند« دارو نمی خواهی» و این دو کلمه به یادت می آورد که بارها و بارها مسئولان از جمع آوری این دلالان گفته اند، اما این وعده ها هیچ گاه به واقعیت نزدیک نشده است. فقط شاید برای مدتی کوتاه روش و نوع فعالیت داروفروشان تغییر کرده است، اما بعد از مدتی کوتاه باز آش همان آش بوده و کاسه همان کاسه.


گزارش سلامت نیوز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: به نگرانی از فعالیت این دلالان وقتی بیشتر اهمیت پیدا می کند که بدانی حتی گاهی به مراجعان از همه جا بی خبر، داروهای تقلبی و یا تاریخ مصرف گذشته را با مبالغ هنگفت می فروشند و یا اطلاعات نادرست برای نحوه مصرف آن ها به بیماران می دهند به گونه ای که نه تنها بهبودی حاصل نمی شود بلکه عوارض و خطرات آن گاهی جبران ناپذیر است. بازار ناصر خسرو عنوانی شناخته شده، برای بیمارانی است که به دنبال دارویی خاص هستند ، داروهایی که به راحتی بین دلالان دارو که سودایی جز پول ندارند، دست به دست می شود و با قیمت های گزاف در اختیار مردم قرار می گیرد. داروهایی چون داروهای سقط جنین ، داروهای هورمونی، داروهای مخدر و داروهای خارجی کمیاب. در این بین انواع داروهای سقط جنین پرطرفدارترین داروهای قاچاق در بازار ناصر خسرو است که در دو نوع هندی و پاکستانی عرضه می شود. کافی است از ابتدای خیابان ناصر خسرو تا انتهای آن به سراغ دلالان دارو بروی. یکی می گوید: « قیمت یک جفت آمپول سقط جنین اصل 80 هزار تومان است و تا سال 2015 تاریخ مصرف دارد.» کمی آن طرف تر یکی دیگر از دلالان، قیمت همین آمپول را 150 هزار تومان اعلام و تاکید می کند که این دارو هندی اصل و بدون عارضه است. بعد هم توصیه می کند مراقب داروهای ارزان تر و بی کیفیت باشم . آن یکی با ترس مرا به گوشه ای می کشد و می گوید « اینجا مامور بازار است ، اگر ببینند با تو صحبت می کنم دردسر درست می شود» . او قیمت آمپول سقط جنین را 250 هزار تومان اعلام می کند. و از آن جا که تصمیم ندارد مشتری اش را از دست بدهد می گوید: « قبولت دارم آمپول را ببر پولش را کارت به کارت کن، 230 هزار تومان هم می فروشم". به گفته یکی از فروشندگان، آمپول سقط جنین بیشترین متقاضی روزانه را دارد و این امر با توجه به عوارض بسیار شدید آن ها بسیار نگران کننده است.

به نظر می رسید پس از اجرای طرح تحول سلامت و روند مثبتی که بخش بهداشت و درمان طی کرد بساط فعالیت مراکز فروش غیرقانونی دارو از جمله ناصر خسرو برچیده شود، اما مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو می گوید که هنوز حتی آمار و ارقام دقیقی نسبت به این مراکز و داروهای قاچاق آن ها وجود ندارد اگرچه وی نیز وعده می دهد که دستگاه های متولی به خصوص سازمان غذا و دارو با آن برخورد جدی می کند.

به گفته دکتر غفارزاده برخورد جدی با قاچاق دارو و مراکزی مانند ناصر خسرو منوط به این است که بیماران بتوانند داروهای مورد نیاز خود را از طریق شبکه اصلی دارویی کشور تامین کنند تا به دنبال آن امکان برخورد با متخلفان این حوزه فراهم شود که البته به گفته وی این مسئله تا حد زیادی محقق شده است. وی با بیان این که درباره میزان قاچاق دارو آمار دقیقی وجود ندارد، به خراسان گفت: خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر صد در صد نیازهای دارویی بیماران و حتی مطالبات مضاعف مردم که به منظور ارتقای سطح سلامت مورد استفاده قرار می دهند از طریق شبکه رسمی و مجاز قابل تهیه است و خیال ما از این نظر راحت است که این اقلام به صورت تقلبی و قاچاق به دست مردم نمی رسد اما متاسفانه در خارج از شبکه مجاز توزیع و تولید، مکان هایی مانند ناصر خسرو پاسخگوی نیاز درمانی بیماران نیستند بلکه در زمینه مطالبات احتمالی سوءمصرف مواد و یا داروها فعالیت می کنند که با توجه به غیرمجاز بودن آن ها، تقلب های قابل توجهی نیز در این حوزه انجام می گیرد که تهدیدی جدی برای سلامت است، از این رو مقابله با آن ها مستلزم ایجاد هماهنگی و اجماع جدی است که هم اکنون سازمان غذا و دارو پیگیر آن است. وی خاطرنشان کرد: در این مراکز مکمل ها و مواد نیروزا که مصرف کننده آن ها معمولا جوان ها هستند به فروش می رسد که متاسفانه اکنون فعالیت این شبکه غیررسمی گسترده شده و تهدیدی جدی برای سلامتی افراد به خصوص جوانان است که برخورد با آن ها در اولویت سازمان قرار دارد ضمن آن که این مسئله اخیرا در دستور کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است تا با مصوباتی بتواند متخلفان را شناسایی و برخورد با این سودجویان را پیگیری کند. وی همچنین درباره عرضه داروهای سقط جنین در شبکه غیرقانونی و غیرمجاز ضمن تاکید بر این که هیچ کدام از این داروها مورد تایید نیست، گفت : از آن جا که عرضه این نوع داروها از مسیر درمانی اصلی خود خارج شده است، قطعا غیرمجاز، غیرقابل تایید و مضر برای سلامت است و در اولویت اقدامات برخوردی این سازمان نیز قرار دارد.

غفارزاده همچنین با بیان این که برخوردهایی که انجام می گیرد متناسب با حجم این اقلام و تهدیدی که دارند نیست، تصریح کرد: در حال احصای آمار و ارقامی هستیم که بتوانیم بر اساس آن ها در روند برخورد و کشف این شبکه پیشرفت داشته باشیم ضمن آن که اکنون امکان این فراهم شده است تا به صورت کلان با عرضه وفروش قاچاق برخورد شود . مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با اجماعی که ایجاد شده و درحال تقویت است و با توجه به اولویتی که این شبکه غیرمجاز پیدا کرده و تهدیدات جدی آن ها و قوت گرفتن موضوعاتی چون آفندهای غیرعامل و یا تهدیدات زیستی دیگر نمی توان نسبت به این مباحث بی تفاوت بود و به همین دلیل امیدوارم بتوانیم این تهدید بالقوه و بالفعل را به کمترین حد خود برسانیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو نیز درباره این موضوع با بیان این که به منظور برخورد با قاچاق دارو برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت درحال پیگیری و اجراست به خراسان گفت: وقتی صحبت از قاچاق دارو می شود نباید مکمل ها و یا محصولات آرایشی و بهداشتی را جزو دارو به حساب آورد؛ چرا که میزان داروی قاچاق بالا نیست. دکتر اکبرعبداللهی اصل ادامه داد: آن چه در بازارهایی چون ناصر خسرو به فروش می رسد مواردی است که ما آن ها را دارو اطلاق نمی کنیم بلکه مواردی است که سیستم سلامت کشور به علل مختلف وجود ، تجویز و توزیع آن ها را غیر مجاز می داند ، داروهایی که اثربخشی آن ها اثبات نشده است و سیستم سلامت کشور اجازه تامین رسمی آن دارو را نمی دهد به همین دلیل از کانال های دیگر وارد می شوند که فقط قوه قهریه و نظام های بازرسی می تواند با عرضه آن ها برخورد کند. وی با بیان این که در بازاری مانند ناصر خسرو داروهایی چون سقط جنین ، به فروش می رسد گفت: این داروها مجوز ندارند و علاوه بر این که اثبات کننده سلامتی نیستند وزارت بهداشت نیز آن ها را قبول ندارد. معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: برای برخورد با این بازار سیاه علاوه بر وزارت بهداشت، نهادهای دیگر هم باید تعامل لازم را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha