پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 136053

با افزایش مصرف قلیان در زنان، دود آن به ریه‌های نوزادان هم رسیده است. نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده، قربانی پک‌های نفسگیر مادران شان می‌شوند.

سلامت نیوز:با افزایش مصرف قلیان در زنان، دود آن به ریه‌های نوزادان هم رسیده است. نوزادانی که هنوز به دنیا نیامده، قربانی پک‌های نفسگیر مادران شان می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز، زهره بدیعی فوق تخصص نوزادان در روزنامه ایران نوشت: بر خلاف تصور عمومی که قلیان را اعتیاد آور نمی‌دانند و معتقدند هیچ عارضه‌ای ندارد، مصرف قلیان 60 تا 100برابر سیگار عوارض جدی در پی دارد. کشیدن قلیان در زنان باردار احتمال زایمان زودرس را زیاد می‌کند. ترکیبات دود قلیان و سیگار با افزایش پارگی زودرس پرده‌های آمنیون (مایع درون کیسه جنین)خطر جفت سر راهی، پارگی جفت و سقط جنین را افزایش داده و با ایجاد اختلال در تبادل گازی جفت، احتمال حاملگی‌های خارج از رحم را زیاد می‌کند. قلیان احتمال باروری را در زنان قلیانی کم می‌کند و از سوی دیگر باعث می‌شود نوزادان آنها هنگام تولد وزن کمتری داشته باشند.
مصرف قلیان در دوران شیردهی نیز عوارض جدی دارد. بلعیدن این دود سمی نه تنها تولید شیر مادر را کم می‌کند بلکه خواب کودک را مختل کرده و مرگ ناگهانی شیرخوار را افزایش می‌دهد. احتمال بروز آسم، عفونت تنفسی، عفونت گوش میانی، حساسیت پوستی و دل درد اغلب در نوزادانی که مادران شان قلیان می‌کشند، مشاهده می‌شود. عفونت تنفسی برونشیت ناشی از استنشاق دود قلیان نیز در سنین بالاتر در کودکان شایع است. کودکانی که مادران شان سیگار یا قلیان مصرف می‌کنند، معمولاً قد کوتاهی دارند و توانایی خواندن، هجی کردن کلمات و توجه و تمرکز در آنها ضعیف است. بیش فعالی و چاقی نیز در کودکانی که مادران سیگاری یا قلیانی دارند، گزارش شده است. همچنین در برخی حیوانات آزمایشگاهی مشاهده شده قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در کودکی شان در معرض دودسیگار بودند احتمال اعتیاد به سیگار در آنها شیوع زیادی دارد این عارضه‌ها در مورد قلیان به مراتب شدیدتر است.
مکانیسم عمل دود قلیان و سیگار بویژه در نوزادان و کودکان درست مثل این می‌ماند که دود را داخل ریه‌های‌شان فرو می‌کنند به همین خاطر است که می‌گوییم، نوزادان و کودکان قربانی استنشاق ناخواسته قلیان و سیگار می‌شوند. معضلی که علاوه بر عوارض ریوی به افزایش مبتلایان به سرطان ریه دامن می‌زند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha