جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 136085

بیشتر مطالعات انجام شده از اهمیت موادغذایی در کاهش بسیاری از بیماری‌ها گفته‌اند و مطالعات بیشماری نیز نشان دادند برخی از موادغذایی باعث جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.

سلامت نیوز:با توجه به متاآنالیزی که توسط محققان انجام شد، خوردن هر وعده 100 گرمی ماهی می‌تواند 11 درصد خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. 

به گزارش فارس، بیشتر مطالعات انجام شده از اهمیت موادغذایی در کاهش بسیاری از بیماری‌ها گفته‌اند و مطالعات بیشماری نیز نشان دادند برخی از موادغذایی باعث جلوگیری از خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شوند.


در این مطالعه جدید که در مجله علوم اعصاب منتشر شد، داده‌های اخیر یک متاآنالیز نشان دادند مصرف زیاد ماهی با کاهش خطر بیماری آلزایمر در ارتباط است. بیش از 70 درصد افراد مبتلا به آلزایمر هستند و پنجمین دلیل مرگ و میر در سالمندان 75 سال به بالا در اثر آلزایمر است.


آزمایشاتی که توسط محققان روی موش‌های مسن انجام شد نشان دادند رژیم غذایی غنی از acide docosahexaénoïque (اسید چرب امگا3 از روغن ماهی) می‌تواند مغز را از زوال شناختی محافظت کند و بیماری‌های عصبی را کاهش دهد.


در این مطالعه محققان یک متاآنالیز انجام دادند و داده‌های مربوط به مصرف رژیم غذایی امگا3 – اسیدهای چرب و یا ماهی و ارتباط آنها را با آلزایمر بررسی کردند.
 محققان 6 مطالعه انجام شده را متاآنالیز و تجزیه و تحلیل کردند که شامل 22 هزار و 402 شرکت کننده بود؛ در این متاآنالیز ارتباطی بین مصرف بالای امگا3 و خطر ابتلا به زوال عقل پیدا نشد در مقابل افرادی که ماهی بیشتری خورده بودند در معرض خطر پایین‌تری در ابتلا به زوال عقل بودند.


به طور مشابه دیگر نویسندگان نیز ارتباطی بین مصرف اسیدهای چرب امگا3 و خطر بیماری آلزایمر را پیدا نکردند، با این حال اثر محافظتی در مصرف ماهی در بروز بیماری آلزایمر گزارش شده است؛

افرادی که ماهی بیشتری مصرف کرده بودند خطر بیماری آلزایمر برای آنها کاهش پیدا کرده بود یعنی افرادی که ماهی بیشتری مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که ماهی کمتری مصرف کرده بودند، خطر ابتلا به آلزایمر 36 درصد برای آنها کاهش پیدا کرده بود و هر 100 گرم ماهی در هفته با کاهش 11 درصد خطر بیماری آلزایمر همراه است.


نویسندگان این مطالعه گفتند: اغلب مطالعات به صورت جداگانه بررسی شده‌اند که اثر حفاظتی اسیدهای چرب و امگا3 در بروز زوال عقل و بیماری آلزایمر وجود دارد، امگا3 و اسیدهای چرب اجزاء اصلی غشاهای عصبی است و برای عروق مفید هستند.


ماهی نسبت به موادغذایی دیگر منبع خوبی از قبیل ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه ضروری و عناصری که به بهبود عملکرد شناختی کمک می‌کنند است. در ضمن مصرف ماهی به عادات غذا خوردن سالم کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شرکت آویژه ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
    0 0
    خیلی مفید بود ممنونم از شما