مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور گفت: تعداد کودکان کار و خیابان در سال گذشته، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر محاسبه شد و 5000 نفر از این تعداد تحت حمایتهای گوناگون سازمان بهزیستی کشور قرار گرفتند و در سال جاری نیز تا 9 ماهه اول سال این رقم مشابه سال گذشته بوده است.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور گفت: تعداد کودکان کار و خیابان در سال گذشته، حدود یک میلیون و 200 هزار نفر محاسبه شد و 5000 نفر از این تعداد تحت حمایتهای گوناگون سازمان بهزیستی کشور قرار گرفتند و در سال جاری نیز تا 9 ماهه اول سال این رقم مشابه سال گذشته بوده است.

ولی الله نصر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مسائل و مشکلات متعدد این سازمان در ساماندهی کودکان کار و خیابان گفت: یکی از مشکلات سازمان بهزیستی در حوزه ساماندهی کودکان کار و خیابان فرآیند "درمانی" این کودکان است.


نصر ضمن اشاره به اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یکی از اعضای شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان است، در این باره تصریح کرد: اخیرا وزیر بهداشت طی مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند که درمان کودکان کار از این پس به صورت رایگان صورت خواهد گرفت.


وی ادامه داد: اما تا کنون در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفته است و این مسئله در سطح مصاحبه شخص آقای وزیر باقی مانده است.
مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی همچنین اظهار کرد: انتظار داریم که حداقل در هر استان یک بیمارستان برای درمان و ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان در اختیار سازمان بهزیستی قرار گیرد.


وی در این خصوص ضمن تاکید به این مسئله که این کودکان بیش از پیش در معرض انواع بیماری‌ها و آسیب‌ها در خیابان‌ها و چهارراه‌ها هستند ادامه داد: در حال حاضر تمام هزینه‌های مربوط به درمان این کودکان بر عهده سازمان بهزیستی است و در 9 ماهه اول سال جاری بالغ بر یک میلیارد تومان به هزینه‌های درمانی این کودکان اختصاص داده شده و در واقع بخش عمده‌ای از اعتبارات سازمان به درمان این افراد اختصاص یافته است.


وی همچنین در ارتباط با سایر مشکلات این کودکان گفت: باتوجه به اینکه 85 درصد این کودکان دارای پدر و مادر هستند، زمانی که به دلایل مختلف توسط اورژانس اجتماعی، مراجع قضایی، انتظامی و شهرداری و ... به مراکز نگهداری کودکان خیابانی ارجاع داده می‌شوند، پس از مدتی خانواده این افراد با اخذ حکم مرجع قضایی کودک را از این مراکز ترخیص کرده و این مسئله نیز از جمله مشکلات ما در زمینه ساماندهی این کودکان است.


وی همچنین در خصوص کودکان اتباع خارجی ضمن اشاره به اعتبارات خوب اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور در این باره و مکاتبات اخیر سازمان بهزیستی با این اداره نیز گفت: درصد بسیاری از این کودکان، اتباع خارجی هستند و اخیرا طی جلساتی که در سطح عالی وزارت خانه تحت عنوان شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان داشته‌ایم در حال مجاب کردن اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور برای حضور در این جلسات و اهتمام بیشتر آنان نسبت به وظایف این اداره در راستای کودکان اتباع خارجه هستیم.


نصر همچنین در خصوص بازگرداندن کودکان اتباعی که به صورت غیر قانونی در ایران حضور دارند گفت: در حال حاضر ارجاع نداریم و تا جایی که امکان دارد با وجود موانع قانونی متعدد و با توجه به اینکه ایران نیز جزو کشورهایی است که پیمان نامه حقوق کودک را امضا کرده است، فقط صرف اینکه این افراد کودک هستند خدمات گوناگون خود را به آنان ارائه می‌دهیم.


نصر در پایان خواهان همکاری‌های بیشتر اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور و هم چنین وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خصوص ساماندهی کودکان کار و خیابان شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha