روانشناسان در مطالعه جدیدی دلیل دیدن خواب‌های عجیب‌وغریب را پیدا کردند.

سلامت نیوز: روانشناسان در مطالعه جدیدی دلیل دیدن خواب‌های عجیب‌وغریب را پیدا کردند.

به گزارش سلامانه و به نقل از Daily Mail با سپری شدن شب، بر غیرعادی بودن رؤیاها نیز افزوده می‌شود و این میزان تا زمان کوتاهی پیش از بیدار شدن به بالاترین سطح باورنکردنی بودن خواب شدت می‌یابد.


مطالعات قبل نشان داده بود زنانی که دوره پیش از قاعدگی خود را می‌گذرانند به‌احتمال بیشتری کابوس می‌بینند که به دلیل افزایش هورمون پروژسترون و تغییرات درجه حرارت در دوره‌های زمانی مشخصی در سیکل زنان است. حالا دانشمندان دریافته‌اند که خواب‌های ما در حقیقت با گذشت شب عجیب و غریب‌تر می‌شود. علاوه بر آن عاطفی‌تر هم می‌شود چه به معنای خوب و چه بد. در مراحل اولیه خواب، رویاها بیشتر در مورد افرادی است که در آن با آن‌ها مواجه شده بودیم مانند برنامه تلویزیون یا کتاب. اما دیدن خواب‌ها در مورد وقایع زندگی با گذشت زمان بیشتر می‌شود. با این وجود، شرایط آب و هوایی و ابتلا به هر نوع بیماری یا یائسگی زنان می‌تواند رویاها و کابوس‌ها را عجیب و غریب‌تر کند.

گاهی اوقات نیز کابوس ما منعکس‌کننده مشکلات سلامتی مانند مشکل در تنفس است. به‌طوری‌که مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داده بود کسانی که در زمان بیداری با مشکل تنفس مواجه بودند خواب‌هایی در مورد خفه شدن دیدند و آن‌هایی که به‌شدت تعریق داشتند خواب عرق کردن می‌دیدند.


به‌عبارت‌دیگر مغز در طول خواب تلاش می‌کند تا حس‌هایی که ما را اذیت می‌کنند یا ما نمی‌توانیم آن‌ها را به زبان آوریم پردازش کند و این کار را با تصاویری که ما به‌صورت رؤیا یا کابوس می‌بینیم انجام می‌دهد. به گفته محققان کشف این خواب‌ها کمک می‌کند تا بیشتر با جنبه عاطفی و رفتارمان در ارتباط باشیم و راه خوبی برای کشف خودمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha