چگونه باید مراقبه کرد؟ مراقبه در واقع سخت نیست و افرادی که به‌طور منظم مراقبه می‌‌کنند از فواید بسیار آن بهره‌مند می‌‌شوند، فراگیری مراقبه حقیقتاً به درد بخور و مفید است! و اکنون می‌‌توانید مراقبه را بیاموزید!

سلامت نیوز: چگونه باید مراقبه کرد؟ مراقبه در واقع سخت نیست و افرادی که به‌طور منظم مراقبه می‌‌کنند از فواید بسیار آن بهره‌مند می‌‌شوند، فراگیری مراقبه حقیقتاً به درد بخور و مفید است! و اکنون می‌‌توانید مراقبه را بیاموزید!

نحوه انجام :

 زمان کافی و مکانی ساکت و آرام بیابید

هنگام مراقبه، داشتن مکانی آرام به دور از مزاحمت و زمانی اختصاصی می‌‌تواند برای داشتن مراقبه‌ای بی‌وقفه و بدون مزاحمت مفید باشد. زمانی که تازه شروع به مراقبه می‌‌کنید، از روزی چند دقیقه (5 یا 10) شروع کنید، همین زمان کم هم می‌‌تواند به شما کمک کند تا آن را تبدیل به عادت کنید  بعدا اگر دوست داشتید می‌‌توانید زمانش را بیشتر و بیشتر کنید.

راحت بنشینید

زمانی که مراقبه می‌‌کنید، مهم است راحت و آسوده باشید، اما نه آنقدر که خواب‌تان ببرد (مگر اینکه برای مشکلات خواب مراقبه کنید). بسیاری از افراد ترجیح می‌‌دهند برای مراقبه در راحت‌ترین وضعیت بنشینند. اگر اولین بارتان است که می‌خواهید مراقبه کنید وضعیت‌های نشستن متفاوت را امتحان کنید و هر کدام برای‌تان راحت‌تر بود را انتخاب کنید. مهم این است که بدن‌تان در حالت راحت و ریلکس باشد.

 بر زمان حال تمرکز کنید

آیا صدای آرام درون سرتان را می‌‌شناسید   گفتگوی درونی‌تان؟ آن گزارش لحظه به لحظه‌ای از گذشته‌ها و تامل و تعمق در گذشته، برنامه‌ها و مشغولیت ذهنی تان نسبت به آینده و تحلیل هر چیزی را شامل می‌‌شود. زمانی که مراقبه می‌‌کنید با تمرکز بر لحظه حال این صدای آرام ذهن‌تان را خاموش کنید. تمام تلاشتان را به کار بگیرید تا تمرکزتان در لحظه حال بمانید.

 تمرکز بر...

اگر فکر می‌‌کنید، رهایی از این پرگویی‌های ذهن «کار خیلی ساده‌ای است...» ممکن است حق با شما باشد.آن صدای آرام می‌‌تواند سمج و یکریز باشد، و بر «هیچ چیز» تمرکز نداشته باشد، اما سعی کنید ذهن‌تان را کاملا خالی و شفاف نگه دارید، این کار نیاز به تمرین دارد. (هر زمان که مراقبه می‌‌کنید این کار را هم تمرین می‌‌کنید!) برخی ترجیح می‌‌دهند برای تمرکز و رهایی از این پرگویی ذهن بر ذکری تمرکز کنند، بقیه بر تنفس‌شان، موسیقی مراقبه، یا امثال هم تمرکز می‌‌کنند، همه اینها می‌‌تواند مفید باشند. تکنیک‌های مراقبه بسیاری برای تمرکز وجود دارد، و گاهی یافتن تمرکزهای جدید می‌‌توانند بسیار مفید باشد.

 شما عالی هستید

افراد بسیاری فکر می‌‌کنند که نمی‌توانند مراقبه کنند چون ساکت کردن این صدای درون ذهن از هر صدای دیگری سخت‌تر است. اگر متوجه شده اید که این صدای درونی تان فعال‌تر شده است و هنگام مراقبه باعث حواس پرتی‌تان می‌‌شود، شما جایی «اشتباه» نکرده‌اید - در حقیقت ممکن است به این معنی باشد که شما در مسیر صحیحی هستید! این اتفاق حتی برای افرادی که اغلب و طولانی مدت مراقبه می‌‌کنند هم می‌‌افتد. اگر زمانی را به مراقبه اختصاص می‌‌دهید، و به خاطر دارید که در هر لحظه بر لحظه حال تمرکز کنید، شما کارتان را به نحو احسن انجام می‌‌دهید، پس نگران چیزی نباشید.

توصیه ها:
 وقتی تازه شروع به مراقبه می‌‌کنید، بهتر است از روزی 5 دقیقه شروع کنید، به جای اینکه هفته ای 35 دقیقه مراقبه کنید روزی 54 دقیقه مراقبه را در برنامه‌تان بگنجانید، منظم و مرتب بودن مراقبه از مدت زمان آن مهم‌تر است. زمانی که این کار را به عادت بدل کنید، می‌‌توانید مدت زمان مراقبه‌تان را افزایش دهید، و اگر زیادی به خودتان سخت بگیرید، هرگز نخواهید توانست آن را تبدیل به عادتی مثبت در زندگی‌تان کنید.
  هدف نهایی خوب 10-20 دقیقه، یک تا دوبار در روز است. به راحتی می‌‌توانید به مراقبه بپردازید، چون زمان چندانی از زندگی شما را نمی‌گیرد، اما به مرور فواید بسیار آن را خواهید دید، مانند کاهش استرس.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha