یک فوق تخصص گوارش گفت: استفاده از داروهای ملین برای افراد در هر سنی اصلاً توصیه نمی‌شود و استفاده از ملین‌ها در درازمدت باعث وخیم‌تر شدن یبوست می‌شود.

دکتر محمود اسحاق حسینی فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این که استفاده از داروهای ملین درمان قطعی نیست، تصریح کرد: درصورت عدم درمان مناسب یبوست، ممکن است فرد تا آخر عمر دچار این مشکل باشد.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که به طور مادرزاد دچار یبوست هستند، گفت: بعضی از افراد به دلیل عدم عصب دهی در ناحیه انتهایی که دفع را تسهیل می‌کند به طور مادرزاد دچار یبوست هستند که در بعضی موارد برای آنها داروهای ملین تجویز می شود اما این درمان قطعی نیست.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با اشاره به این مطلب که استفاده از داروهای ملین باعث تنبلی دستگاه گوارش می شود، افزود: داروهای ملین مانع از حرکت هر چند کم دستگاه گوارش می‌شود و در درازمدت نه تنها موثر نیست بلکه اثر معکوس داشته و یبوست را بدتر می‌کند.

دکتر اسحاق حسینی با تاکید بر این که کودکان نیازی به ملین ندارند، توضیح داد: زمینه یبوست کودکان حتماً باید عیب‌یابی شود، در کوتاه مدت به دلیل دردآوری شدید یبوست از داروهای ملین به مقدار و دفعات کم استفاده می‌شود اما بهتر است در درازمدت از ملین استفاده نشود.

وی در پایان علت یبوست در دوران کهنسالی را ناشناخته دانست و گفت: در بزرگسالی بخصوص دهه 60 و 70، افراد دچار یبوست‌هایی با علل ناشناخته می‌شوند که بیشتر به علت کند کار کردن دستگاه گوارش است که با بالا رفتن سن ترشحات آن کمتر می‌شود با این وجود نیز توصیه به مصرف داروهای ملین نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha