يک فوق تخصص گوارش:

استفاده ازملين‌ها در درازمدت باعث وخيم‌تر شدن يبوست مي‌شود

۱۳۸۷/۰۹/۰۲ - ۱۴:۲۹ - کد خبر: 13615
استفاده ازملين‌ها در درازمدت باعث وخيم‌تر شدن يبوست مي‌شود
دکتر محمود اسحاق حسيني فوق تخصص گوارش و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اين که استفاده از داروهاي ملين درمان قطعي نيست، تصريح کرد: درصورت عدم درمان مناسب يبوست، ممکن است فرد تا آخر عمر دچار اين مشکل باشد.

وي در ادامه با اشاره به افرادي که به طور مادرزاد دچار يبوست هستند، گفت: بعضي از افراد به دليل عدم عصب دهي در ناحيه انتهايي که دفع را تسهيل مي‌کند به طور مادرزاد دچار يبوست هستند که در بعضي موارد براي آنها داروهاي ملين تجويز مي شود اما اين درمان قطعي نيست.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه با اشاره به اين مطلب که استفاده از داروهاي ملين باعث تنبلي دستگاه گوارش مي شود، افزود: داروهاي ملين مانع از حرکت هر چند کم دستگاه گوارش مي‌شود و در درازمدت نه تنها موثر نيست بلکه اثر معکوس داشته و يبوست را بدتر مي‌کند.

دکتر اسحاق حسيني با تاکيد بر اين که کودکان نيازي به ملين ندارند، توضيح داد: زمينه يبوست کودکان حتماً بايد عيب‌يابي شود، در کوتاه مدت به دليل دردآوري شديد يبوست از داروهاي ملين به مقدار و دفعات کم استفاده مي‌شود اما بهتر است در درازمدت از ملين استفاده نشود.

وي در پايان علت يبوست در دوران کهنسالي را ناشناخته دانست و گفت: در بزرگسالي بخصوص دهه 60 و 70، افراد دچار يبوست‌هايي با علل ناشناخته مي‌شوند که بيشتر به علت کند کار کردن دستگاه گوارش است که با بالا رفتن سن ترشحات آن کمتر مي‌شود با اين وجود نيز توصيه به مصرف داروهاي ملين نمي‌شود.
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.14521s, 19q