رییس جامعه پزشکان داخلی ایران با بیان این مطلب که سرماخوردگی در فصل سرما، یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک است، گفت: ویروس‌های سرماخوردگی در فصل سرما با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن منجر به بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند.

ارتباط استفاده زیاد از وسایل گرمایشی با بروز سرماخوردگی

سلامت نیوز: رییس جامعه پزشکان داخلی ایران با بیان این مطلب که سرماخوردگی در فصل سرما، یکی از شایع‌ترین دلایل مراجعه به پزشک است، گفت: ویروس‌های سرماخوردگی در فصل سرما با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن منجر به بروز بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شوند.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، تغییرات آب و هوا را در بروز سرماخوردگی بسیار موثر دانست و گفت: در فصل سرما که تغییرات دمای هوا زیاد است و در ساعت‌های مختلف دمای هوا نیز گرم و سرد می‌شود که در مقابل آن درجه حرارت بدن افراد هم به طور ناگهانی تغییر می‌کند و باعث می‌شود در مقابل این تغییرات ناگهانی دمای هوا مقاومت سیستم ایمنی بدن کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده زیاد از وسایل گرمایشی در بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرما نقش بسیار موثری دارد، افزود: استفاده بیش از حد از انواع لوازم گرمایشی باعث خشکی هوا به خصوص در محیط‌های بسته می‌شود که این خشکی هوا باعث می‌شود تا قدرت دفاعی مخاط تنفسی و بینی افراد کاهش پیدا کند و مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری‌های فصلی شوند.

خسرونیا با اشاره به اینکه بیماری سرماخوردگی برای عموم مردم نیازی به تزریق واکسن ندارد، ادامه داد: ویروس‌های سرماخوردگی بسیار متنوع و زیاد هستند و به همین دلیل تجویز واکسن آنفلوآنزا با دستور پزشک برای بیمارانی که مشکلات قلبی، کلیوی و کبدی دارند و همچنین افراد مسن و بیمارانی که بیماری‌های سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، ضرورت دارد.

این متخصص داخلی طول دوره بیماری سرماخوردگی را بین 3 تا 5 روز دانست و بیان کرد: جهت جلوگیری از سرما خوردگی بهتر است افرادی که بیمار هستند از منزل خارج نشوند، از خوردن نوشیدنی در لیوان مشترک پرهیز کنند و همچنین در هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کنند تا میکروب سرماخوردگی در فضا پخش نشود.

رییس جامعه پزشکان داخلی ایران با بیان اینکه نوشیدن مایعات گرم و خوردن قرص‌های سرماخوردگی در کاهش خطر ابتلا به بیماری سرماخودگی و بهبودی بیمار در فصل سرما بسیار کمک کننده است، خاطرنشان کرد: باز گذاشتن پنجره‌های کلاس در مدارس هنگام زنگ تفریح راهکاری است که باعث می‌شود تا اگر میکروب و ویروس سرماخوردگی در فضای کلاس وجود دارد، خارج شود.

خسرونیا در پایان استاندار بودن وسایل گرمایشی در کاهش آمار خفگی در اثر گاز گرفتگی را بسیار موثر دانست و اظهار کرد: توصیه می‌شود که در فصل سرما و به هنگام خواب، افراد به هیچ عنوان در اتاق در بسته نخوابند. همچنین برای گرم بودن بدن از لباس‌های مناسب استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha