شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید براینکه لازم نیست همه مردم واکسن آنفلوانزا بزنند از گروه های آسیب پذیر جامعه مانند بیماران خاص و مبتلایان دیابت پیشرفته، بیماری های ریوی و افرادی که شیمی درمانی می کنند خواست واکسن آنفلوانزا بزنند.

سلامت نیوز:  معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید براینکه لازم نیست همه مردم واکسن آنفلوانزا بزنند از گروه های آسیب پذیر جامعه مانند بیماران خاص و مبتلایان دیابت پیشرفته، بیماری های ریوی و افرادی که شیمی درمانی می کنند خواست واکسن آنفلوانزا بزنند. 

«محمود نبوی» در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند نباید واکسن آنفلوانزا بزنند، اظهار داشت: تمام انواع واکسن های آنفلوانزا در داروخانه موجود است که البته دولت واکسیناسیون بیماران خاص، پزشکان و کارگران شهرداری را انجام می دهد اما دیگر بیماران و افرادی که ضعف ایمنی بدن دارند باید این واکسیناسیون را خودشان انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزا همیشه در جامعه وجود داشته، افزود: سه ماه پیش موج اول آنفلوانزای نوع B وجود داشت و اکنون آنفلوانزای H3N2 (آنفلوانزای نوع شدید) نیز در حال اضافه شدن به آن است.

نبوی خاطرنشان کرد: البته تعداد موارد ابتلا به این نوع از آنفلوانزاها از حدمجاز بالاتر نرفته است که بگوییم بیماری اپیدمی (همه گیر) شده و حتی موارد ابتلا به آن از سال گذشته هم کمتر است.

وی یادآور شد: سال گذشته 3.2 درصد افرادی که برای سرماخوردگی مراجعه می کردند آنفلوانزا داشتند و امسال این آمار به 2.5 درصد رسیده است که البته تا پنج درصد هم جا داریم.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به مردم توصیه کرد برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا با افراد دچار سرماخوردگی، روبوسی نکرده و فاصله یک متر با آنان را حفظ کنند.

وی افزود: ویروس آنفلوانزا با سرفه تا یک ساعت روی سطوح اجسام باقی می ماند بنابراین افراد در روز باید چند بار دستان خود را شسته و در صورت مراقبت از بیمار باید از ماسک استفاده کنند تا موارد ابتلا به آنفلوانزا کاهش یابد.

نبوی تصریح کرد: ممکن است در ماه های آینده ، موج آنفلوانزای H1N1 (آنفلوانزای خوکی) نیز بیاید بنابراین افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از هم اکنون باید واکسن های لازم را تزریق کنند تا گرفتار موج های بعدی آنفلوانزا نشوند.

 تب، سرفه، سردرد، گلودرد، آبریزش بینی، آب ریزش چشم، اسهال و در برخی موارد عفونت ریوی شدید از جمله علائم آنفلوآنزای فصلی به شمار می روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha