شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 136174

گاهی حال بد خود را به حساب خستگی می‌گذاریم در حالی که احتمالا موضوع، جدی‌تر ازاین حرف‌هاست و برای بهبود حال خود به کمک یک متخصص نیاز داریم.

سلامت نیوزگاهی حال بد خود را به حساب خستگی می‌گذاریم در حالی که احتمالا موضوع، جدی‌تر ازاین حرف‌هاست و برای بهبود حال خود به کمک یک متخصص نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، معمولا احساسات مختلف موجب گمراه شدن ما می‌شوند تا جایی که بسیاری از ما نمی‌توانیم علائم افسردگی را در خود شناسایی کنیم مخصوصا مواقعی که نمی‌دانیم این اختلال چه علائمی دارد و به چه صورت ظاهر می‌شود. کارشناسان معتقدند 8 تا 12 درصد از همه ما افسردگی‌های موقت را تجربه می‌کنیم اما بسیاری از افراد نمی‌توانند این اختلال خُلقی را در خود تشخیص دهند در حالی که طولانی شدن احساس افسردگی نشانه خوبی نیست.

با وجود اینکه امروزه آگاهی مردم در ارتباط با مسائل سلامت روان افزایش یافته اما بسیاری افراد هنوز با وجود علائم متعدد افسردگی، این اختلال را در خود تشخیص نمی‌دهند و زمانی که پزشک معالج آنها، افسردگی را تشخیص می‌دهد تعجب می‌کنند.

بسیاری از افراد علائم افسردگی را با خستگی و کمبود انرژی اشتباه می‌گیرند، برخی تصور می‌کنند که بیمار هستند و عده‌ای نیز بر این باورند که به دلیل از دست دادن یک رابطه دوستی، دچار غم و اندوه شده‌اند و این تغییر حالت، طبیعی است در حالی که طولانی شدن اندوه، دیگر عادی نیست بلکه می‌تواند نشانه افسردگی باشد و نیاز به درمان دارد.

برخی مردم بر این باور اشتباه هستند که افراد افسرده به طور کامل از کار کردن عاجز و خانه نشین می‌شوند در حالی که همیشه این گونه نیست و ممکن است فرد در جامعه و شاغل باشد اما در عین حال بار افسردگی را نیز به دوش بکشد. در چنین شرایطی افسردگی روی بازده کاری و روابط اجتماعی فرد، تاثیر سوء می‌گذارد و زندگی را برای او عذاب‌آور می کند. با این توصیف، امکان اینکه بسیاری افراد به رغم داشتن دنبال کردن روال عادی زندگی و حضور در محل کار و تحصیل، افسرده هم باشند وجود دارد. این شرایط می تواند زندگی را برای خود فرد و اطرافیانش دشوار کند. علائم افسردگی در افراد مختلف، مشابه نیست و شدت و ضعف دارد و این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.

به گزارش گاردین، واضح‌ترین علامت افسردگی کمبود اعتماد به نفس و احساس بی‌ارزشی است. کسانی که دچار افسردگی هستند و از این موضوع آگاه نیستند، معمولا بیشتر از خود انتقاد می‌کنند و در مورد خودشان قضاوت منفی بیشتری دارند و در تعامل با دیگران زودرنج هستند.
علائم افسردگی در هنگام صبح شدیدتر است و این افراد در کارهایشان احساس لذت نمی‌کنند و علایق خود را از دست می‌دهند. فقدان لذت، اصطلاحی است که روانشناسان از آن استفاده می‌کنند و به حالتی گفته می‌شود که فرد از کار و علائق سابق خود دیگر لذت نمی‌برد و اکنون نسبت به آن‌ها احساسی ندارد. این علامت در میان بیماران افسرده بسیار شایع است.

برخی از بیماران افسرده معمولا به دنبال یافتن گوشه‌ی امنی برای خود هستند که در کنار دیگران نباشند آنها زیاد از خانه خارج نمی‌شوند و بیشتر ساعت خود را در خانه هستند. این افراد همچنین در خوردن افراط می‌کنند یا در موارد بیشتر اشتهای خود را به غذا از دست می‌دهند و علاقه‌ای به خوردن ندارند.

علاوه بر این اغلب بیماران افسرده دچار اختلالات خواب می‌شوند و همین موضوع موجب خستگی آن‌ها می‌شود. برخی از آنها نیز بیش از حد طبیعی می‌خوابند اما کم خوابی در آن‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. اغلب آنها در بین خواب شبانه بیدار شده و دیگر به خواب نمی‌روند. بیمان افسرده در مقابل دردهای فیزیکی آسیب پذیری بیشتری پیدا می‌کنند در واقع احساس درد با حالات روانی فرد تشدید یا تضعیف می‌شود.

وضعیت حافظه نیز در بیماران افسرده حالت طبیعی ندارد و فرد قادر به یادآوری جزئیات نیست. همچنین این افراد شدیدا در تصمیم گیری دچار تردید هستند و انگیزه کمی برای موفق شدن دارند واحساس می‌کنند همه چیز به شکست ختم می‌شود. اگر این علائم را در خود یا فردی که او را می‌شناسید مشاهده کرده‌اید مهمترین اقدامی که می توانید هرچه زودتر انجام دهید، کمک گرفتن از یک متخصص و مشاور است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha