رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: مادرانی که کم‌کاری تیروئید دارند، در صورت بارداری باید دوز دارو را افزایش دهند چرا که عدم درمان موجب اختلال در رشد جنین و ابتلای مادر به فشار خون بارداری می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس بخش زنان و زایمان بیمارستان دکتر شریعتی گفت: مادرانی که کم‌کاری تیروئید دارند، در صورت بارداری باید دوز دارو را افزایش دهند چرا که عدم درمان موجب اختلال در رشد جنین و ابتلای مادر به فشار خون بارداری می‌شود. 

اشرف آل‌یاسین در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه و افزایش مصرف دارو در فرد بارداری که کم‌کاری تیروئید دارد، اظهار داشت: فردی که کم‌کاری تیروئید دارد مشکلی بابت بارداری ندارد و باید دوز دارو را افزایش دهد، مثلاً اگر روزی یک قرص مصرف می‌کند آن را یک سوم بیشتر کند زیرا در دوران بارداری نیاز به تیروئید افزایش پیدا می‌کند.

این جراح و متخصص زنان گفت: کم‌کاری تیروئید به دو صورت جبران نشده و جبران شده وجود دارد.

*مبتلایان به کم‌کاری تیروئید پف‌آلود و افسرده به نظر می‌رسند

وی افزود: در مواقعی که کم کاری تیروئید واضح باشد TSH بالا و T4 پایین است، این افراد معمولاً پف‌آلود هستند، افزایش وزن و ریزش یک سوم ابرو دارند و افسرده به نظر می‌رسند.

دبیر بورد تخصصی پزشکی زنان گفت: بیشتر مبتلایان به کم‌کاری تیروئید به نوع جبران شده مبتلا هستند که TSH در آنها بالا است و معمولاً به درمان جواب می‌دهند.

این فلوشیب نازایی ادامه داد: قبلاً سطح TSH را حدود 4.5 و 5 می‌گرفتند اما اکنون در دوران بارداری سطح آن را زیر 2.5 در نظر می‌گیرند.

*احتمال کاهش ضریب هوشی نوزادی که مادرش کم کاری تیروئید دارد

وی تأکید کرد: در 3 ماهه اول بارداری سطح تیروئید نوزاد وابسته به سطح تیروئید مادر است و اگر مادری کم‌کاری تیروئید داشته باشد ممکن است ضریب هوشی فرزند او کم شود هر چند این احتمال درصد کمی دارد.

*اختلال در رشد جنین و ابتلا به فشار خون بارداری نتیجه کم‌کاری تیروئید درمان نشده

مدیر گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بعد از ادامه کم‌کاری تیروئید و عدم درمان، رشد جنین در رحم مادر متوقف می‌شود، این مادران همچنین دچار فشار خون بارداری می‌شوند بنابراین یکی از آزمایش‌هایی که در غربالگری توصیه می‌شود بررسی سطح TSH از نظر وضع تیروئید است.

*مبتلایان به کم‌کاری تیروئید قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنند

وی ادامه داد: توصیه می‌شود زنان قبل از بارداری برای بررسی کم‌کاری تیروئید مراجعه کنند یا بلافاصله پس از اینکه تست بارداری آنها مثبت بود به پزشک مراجعه کنند تا در صورت کم‌کاری تیروئید درمان شوند.

*کم‌کاری تیروئید در اکثر مواقع علائمی ندارد

دبیر بورد تخصصی پزشکی زنان گفت: کم‌کاری تیروئید در اکثر مواقع علائمی ندارد مگر اینکه خیلی واضح باشد و با علائمی مانند پف‌آلودگی، افزایش وزن، ریزش یک سوم ابرو همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: به طور عمده کم‌کاری تیروئید به صورت جبران شده است و فقط افزایش سطح TSHدر آن مشاهده می‌شود، همچنین این اختلال با مصرف دارو درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha