یک روانشناس بالینی گفت: استرس هر نوع تغییر در شرایط فرد است که او را وادار به سازگاری مجدد می‌کند و بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم، تیروئید، زخم معده، بی‌نظمی‌های قاعدگی و حتی سرطان نتیجه استرس در افراد است.

سلامت نیوز: یک روانشناس بالینی گفت: استرس هر نوع تغییر در شرایط فرد است که او را وادار به سازگاری مجدد می‌کند و بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم، تیروئید، زخم معده، بی‌نظمی‌های قاعدگی و حتی سرطان نتیجه استرس در افراد است. 

عبدالله امیدی در گفت‌وگو با فارس، استرس را هر نوع تغییر در شرایط فرد عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی فردی دچار استرس می‌شود، نیاز به سازگاری مجدد دارد و او باید برای سازگاری جوابگوی وضعیتی باشد که از او تقاضا می‌شود.

* عوامل بیرونی و درونی استرس کدام است

این متخصص حوزه بهداشت و روان گفت: عوامل درونی و بیرونی موجب فشار درونی در فرد می‌شود. ارزیابی‌های فرد، شناخت‌های او از موقعیت، مهارت‌ها و استعدادهای وی و میزان کنترل جزو عوامل درونی استرس است که در شدت و کنترل آن مؤثر است.

وی ادامه داد:‌ عوامل بیرونی نیز مانند مشکلات شغلی، تحصیلی، خانوادگی، از دست دادن عزیزان، حوادث غیر مترقبه، بدهی و وام موجب بروز استرس می‌شود.

* استرس فرد را آماده جنگ و گریز می‌کند

امیدی اظهار داشت: استرس موجب آزاد شدن برخی هورمون‌ها در بدن می‌‌شود و در نهایت فرد را آماده جنگ و گریز می‌کند، تحت این شرایط سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و به دلیل اینکه سیستم عصبی در حالت فعالیت قرار می‌گیرد به عبارتی کل بدن تحت تأثیر سیستم‌های هورمونی و عصبی قرار می‌گیرد که در دراز مدت در صورتی که فرد زمینه‌های جسمانی داشته باشد موجب آسیب او می‌شود.

*آسم، تیروئید و زخم معده نتیجه استرس‌های دراز مدت

وی افزود: بیماری‌های قلبی و عروقی، آسم، تیروئید، زخم معده، بی‌نظمی‌های قاعدگی و حتی سرطان نتیجه استرس در افراد است.

این روانشناس بالینی اظهار داشت: استرس در ایجاد، عدم بهبودی و عود بیماری‌های جسمانی مؤثر است؛ همچنین فشار روانی از نظر روانشناختی موجب اضطراب، نگرانی، حالت‌های خشم و احساس ناامنی در فرد می‌شود.

*گوش بزنگی، تحریک‌پذیری و اختلال در حافظه نتیجه استرس حاد

وی افزود: اگر استرس شدید باشد، ممکن است فرد دچار اختلال پس از سانحه یا استرس حاد شود. این افراد معمولاً علایم شدیدتری دارند و ممکن است علائم گوش‌بزنگی، تحریک‌پذیری، اختلال در حافظه و شناخت در تمرکز و سیستم هیجانی به شکل اضطراب شدید را تجربه کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: مبتلایان به اختلال پس از سانحه تجربه مجدد روانی استرس تجربه شده را خواهند داشت و محرکی که تداعی‌کننده آن استرس است، موجب میل به اجتناب و انزوا در مبتلایان می‌شود.

*حمایت اطرافیان موجب کاهش استنرس در فرد می‌شود

این روانشناس بالینی تصریح کرد: اثرات روانی استرس بستگی به نوع و شدت آن و منابع درونی فرد دارد، نوع پردازش اطلاعات از خود و موقعیت و داشتن حمایت اطرافیان می‌تواند شدت استرس را تعیین کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ به طور کلی استرس‌های معقول و روزمره مانند دیر آمدن اتوبوس و مشکل با همکاران جزو استرس‌های خفیف است و عوامل استرس‌زای بزرگتری مانند مرگ عزیزان یا استرس‌هایی بسیار شدیدتر مانند آتش‌سوزی در افراد عوارض گوناگونی به جای می‌‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha