یک متخصص پوست با اشاره به اینکه «پمفیگوس » بیماری که با استرس رابطه مستقیم دارد، به ارائه توصیه‌های در این زمینه گفت: پرهیز از تنش‌های روحی روانی و عاطفی اصل اساسی در کنترل بیماری پمفیگوس است.

نوعی بیماری که با استرس رابطه مستقیم دارد

سلامت نیوز:یک متخصص پوست با اشاره به اینکه «پمفیگوس » بیماری که با استرس رابطه مستقیم دارد، به ارائه توصیه‌های در این زمینه گفت: پرهیز از تنش‌های روحی روانی و عاطفی اصل اساسی در کنترل بیماری پمفیگوس است.

به گزارش تسنیم، حسین مطروحیان‌پور در خصوص یک نوع بیماری پوستی به نام "پمفیگوس" اظهار داشت: این بیماری جزو بیماری‌های تاولی خود ایمنی است که پادتن بر علیه قسمتی از سلول‌های پوست ایجاد می‌کند و تبدیل به تاول می‌شوند.

مطروحیان‌پور افزود: متاسفانه این بیماری در ایران شایع‌تر از غرب است و معمولاً افراد میانسال را درگیر می‌کند. این بیماری انواع مختلف دارد و نوع پمفیگوس و لگاریس شایع‌تر از دیگر انواع آن است. این نوع از بیماری معمولاً تاول‌هایی را در ناحیه پوست و مخاط ایجاد می‌کند و ابتدا در اکثر موارد از مخاط دهان شروع می‌شود و اگر درمان نشود به پوست منتقل یافته و گسترش می‌یابد.

وی با بیان اینکه درمان این بیماری فقط به صورت کنترل‌کننده است و درمان قطعی ندارد، تصریح کرد: البته ممکن است در درصدی از بیماران تا سال‌های زیادی پس از قطع درمان، بیماری عود نکند و حتی گفته شده است چنانچه پس از گذشت 5 سال از قطع درمان، بیماری عود  نکند، امید به بهبودی کامل وجود دارد.


مطروحیان‌پور با ابراز خرسندی از اینکه درمان‌های مختلف کنترل‌کننده این بیماری بسیار است، گفت: گاهی این درمان‌ها به قدری کامل صورت می‌پذیرد که هیچ ضایعات پوستی باقی نمی‌ماند و در بسیاری موارد، درمان‌های کنترل کننده‌ای هم وجود دارد که با مقادیر پائین دارو تا چند سال ادامه می‌یابد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: شدت این بیماری با استرس رابطه مستقیم دارد. در صورت عدم مصرف دارو، این بیماری متاسفانه بیمار را ناتوان می‌کند، ولی با مصرف منظم دارو و رعایت اصول بهداشتی، بیمار مانند افراد سالم می‌تواند از زندگی بهره ببرد.

مطروحیان‌پور این بیماری تاولی خود ایمنی که نام آن نا آشنا است اما در ایران با عنوان "پمفیگوس" شایع‌تر از کشورهای دیگر است، گفت: شدت این بیماری با استرس رابطه مستقیم دارد.

وی پرهیز از تنش‌های روحی روانی و عاطفی را اصل اساسی در درمان عنوان کرد و افزود: به بیمار فرصت اظهار نگرانی‌ها، ناراحتی‌ها و احساسات ناامیدانه‌اش را بدهید، ترتیب دادن ملاقات‌های بیشتر و طولانی با نزدیکان اثر تقویت کننده روحیه دارد، برای کاهش اضطراب مشاوره روانپزشکی انجام دهید و البته توجه به نیازهای روانی بیمار و دادن آموزش به خود و خانواده‌اش نیز ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha