مدیرکل محیط زیست کرمان جزئیات دستگیری شکارچیان غیرمجاز اماراتی را در شهرستان ارزویه کرمان اعلام کرد.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط زیست کرمان جزئیات دستگیری شکارچیان غیرمجاز اماراتی را در شهرستان ارزویه کرمان اعلام کرد.

مهندس صفرزاده در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست (پام) افزود: حوالی ساعت 14:30 روز سه شنبه 30 دی ماه سال جاری ماموران انتظامی پاسگاه دولت آباد شهرستان ارزویه استان کرمان در جلو پاسگاه خود با 2 دستگاه خودرو کمک دار حامل اتباع خارجی مواجه می شوند که در خودرو آنها 6 بهله شاهین بود.

وی افزود: ماموران انتظامی منطقه پس از مشاهده این افراد با ماموران محیط زیست منطقه تماس می گیرند و ماموران محیط زیست نیز پس از حضور در منطقه مشاهده می کنند 5 نفر اماراتی و 3 نفر ایرانی به همراه 6 بهله شاهین در خودرو هستند. همچنین مقداری گوشت نیز که به نظر می رسد گوشت هوبره باشد - اما به ادعای این افراد گوشت کبوتر است - در خودرو این افراد کشف شد.

مدیرکل محیط زیست کرمان افزود: ماموران محیط زیست منطقه با هماهنگی پلیس امنیت ضمن دستگیری این افراد آنها را به همراه پرونده متشکله به دادگاه معرفی کردند که قاضی پرونده نیز برای آنها 15 روز قرار بازداشت تا تحقیقات بعدی صادر کرد.

وی با اشاره به این که تمامی 6 بهله شاهین همراه این افراد مجوز سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) داشتند افزود: برابر دستور قاضی پرونده این پرنده ها تحویل اداره محیط زیست کرمان تا تعیین تکلیف وضعیت دستگیرشدگان شد و موبایل آنها نیز برای بازیابی اطلاعات حافظه به مراجع مربوطه ارسال شد.

مدیرکل محیط زیست کرمان با اشاره به این که این افراد از استان هرمزگان و به صورت قانونی وارد کشور شده بودند تصریح کرد: اداره محیط زیست هرمزگان مجوزی برای جابجایی شاهین های همراه این افراد در محدوده استان هرمزگان صادر کرده بود که این موضوع نیز در سازمان مرکزی در حال پیگیری است. از سوی دیگر گوشت کشف شده همراه این افراد نیز برای بررسی نوع پرنده به آزمایشگاه ارسال شده است.

وی به دستگیری شکارچیان غیرمجاز قطری در 27 دی ماه در منطقه سیرجان استان کرمان اشاره کرد و گفت: ماموران محیط زیست کرمان در محدوده سیرجان 5 شکارچی غیرمجاز شامل 3 قطری و 2 ایرانی را به همراه چند پر هوبره دستگیر کردند که پس از بررسی منطقه، سر یک هوبره نیز در نزدیکی محل آنها کشف و به همراه متهمان تحویل مرجع قضایی شد.

مدیرکل محیط زیست کرمان با اشاره به بررسی موبایل این افراد تصریح کرد: از تلفن همراه این شکارچیان تصویر 63 بهله هوبره، 8 بهله شاهین، یک قطعه تیهو و یک قطعه مرغ دریایی در محدوده های بوشهر، فارس و کرمان کشف شد که بر این اساس با دستور مقام قضایی متهمان روانه زندان شدند و همچنان در بازداشت هستند.

وی با اشاره به این که ضرر و زیان شکار این پرندگان 286 میلیون تومان است افزود: در عین حال قاضی این پرونده برای متهمان قرار وثیقه 500 میلیون تومانی صادر کرده است.

مدیرکل محیط زیست کرمان به دستگیری گروه دیگری از شکارچیان قطری در 7 دی ماه در قطرویه فارس اشاره کرد و گفت: این افراد 4 قطری و یک ایرانی بودند که در مرحله اول در سیرجان استان کرمان دستگیر شدند و به دلیل نبود ادوات و آثار جرم توسط قاضی آزاد شدند اما تحت مراقبت قرار گرفتند تا سرانجام هفتم دی ماه در قطرویه فارس به همراه شکار غیرمجاز دستگیر و روانه زندان شدند که این گروه نیز همچنان در بازداشت به سر می برند.

وی با اشاره به این که استان کرمان یکی از زیستگاه های مهم هوبره به حساب می آید تصریح کرد: قطعا ماموران یگان حفاظت محیط زیست به شدت با هرگونه تخلف شکار و صید در استان بخصوص شکارچیان خارجی برخورد می کنند.

نبوی - مدیرکل بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در خصوص مجوز حمل شاهین که برای اتباع اماراتی صادر شده بود گفت: اداره محیط زیست هرمزگان بدون هماهنگی سازمان مرکزی نسبت به صدور مجوز جابجایی 6 بهله شاهین که دارای مجوز سایتیس بودند، در محدوده استان هرمزگان برای این اتباع اقدام کرده بود.

وی با اشاره به این که این مجوز به هیچ وجه مجوز شکار نبوده است گفت: در عین حال موضوع صدور مجوز حمل، توسط اداره محیط زیست هرمزگان بدون هماهنگی با سازمان مرکزی در دست پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha