نتایج پژوهش‌ها نشان می دهد، کودکانی که شب ها هنگام خواب تبلت یا گوشی هوشمند در اختیار دارند، 21 دقیقه کمتر از دیگر هم کلاسی های خود می خوابند. علاوه بر این کودکانی که در اتاق خوابشان تلویزیون دارند، در مقایسه با کودکانی که در اتاق خود تلویزیون ندارند، 18 دقیقه خواب کمتری دارند.

کمبود خواب خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد

سلامت نیوز:نتایج پژوهش‌ها نشان می دهد، کودکانی که شب ها هنگام خواب تبلت یا گوشی هوشمند در اختیار دارند، 21 دقیقه کمتر از دیگر هم کلاسی های خود می خوابند. علاوه بر این کودکانی که در اتاق خوابشان تلویزیون دارند، در مقایسه با کودکانی که در اتاق خود تلویزیون ندارند، 18 دقیقه خواب کمتری دارند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد بین المللی پیشگیری و کنترل دیابت؛ نتایج این پژوهش ها هشداری است برای پدر و مادرها تا دسترسی فرزندانشان را به تلویزیون، تبلت، گوشی های هوشمند در هنگام خواب محدود کنند چرا که کمبود خواب مزمن خطر ابتلا به چاقی را در کودکان افزایش می دهد.


در یک طرح پژوهشی که توسط سازمان بهداشت انگلستان انجام شد، نشان داد که 28 درصد کودکان بین سن 2 تا 15 سال اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، و بطور بارزی در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی و دیابت نوع دو قرار داشتند. در این مطالعه عادات خواب کودکان و اطلاعات مربوط به نمایه توده بدنی (BMI) ثبت شد.
 
نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان با مشکلات خواب در مقایسه با سایر کودکان، دو برابر در معرض ابتلا به چاقی در سنین نوجوانی قرار دارند. این مطالعه همچنین نشان داد کودکانی که در سنین 5- 6 سالگی کمبود خواب دارند، بین 60 تا 100 درصد بیشتر احتمال دارد که در سنین نوجوانی به چاقی مبتلا شوند  و بنابراین این گروه در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.


سرپرست این طرح پژوهشی پروفسور کارن بانک مطرح کرد، کمبود خواب در کودکی به عنوان یکی از فاکتورهای زمینه ساز چاقی در نوجوانی شناخته می شود و چاقی نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را در نوجوانان افزایش می دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha