شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 136198

شوینده باید متناسب نوع پوست فرد انتخاب شود.

سلامت نیوز:شوینده باید متناسب نوع پوست فرد انتخاب شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر محمدعلی‌ نیلفروش‌زاده، رئیس مرکز‌ تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی در هفته نامه سلامت نوشت: در مورد شوینده‌های صابونی تبلیغات اغواکننده‌ای وجود دارد که باعث می‌شود افراد زیادی برای خرید صابون خاصی راغب شوند اما شوینده باید متناسب نوع پوست فرد انتخاب شود. در این زمینه پرسش‌های متعددی در میان مردم وجود دارد که به 3 نمونه از رایج‌ترین آنها اشاره می‌کنم:


1) صابون‌های گیاهی موثرند؟

ترکیب‌هایی که در این صابون‌ها وجود دارند، واقعا گیاهی است اما با چند ثانیه شستن صورت، میزان تماسی که پوست با ترکیب‌های گیاهی دارد به حدی نیست که خواص درمانی داشته باشد. به هر حال با پوست برخی افراد ترکیب‌هایی مانند عسل، شیر، آلوئه‌ورا یا بابونه با سازگارتر است اما ممکن است همین صابون‌ها برای پوست دیگری مشکل‌ساز شوند، بنابراین باید صابونی را انتخاب کنیم که با پوستمان سازگار است. در ضمن اگر پوست خشکی داریم، در فصل‌ سرد سال باید کمتر از صابون و مواد شوینده استفاده کنیم و شستشوی پوست با صابون را به یک بار در روز کاهش دهیم یا از صابون‌های خنثی استفاده کنیم.


2) صابون برای شستشوی پوست کودکان مناسب است؟

برخی مادرها به خیال اینکه صابون‌های مایع از صابون‌های جامد بهترند، پوست فرزندشان را با این مواد می‌شویند در حالی که صابون‌های مایع فقط بهداشتی‌تر از صابون‌های جامدند و می‌توانند پوست را خشک کنند. برای کودکانی که پوست‌های خشک و حساسی دارند، فقط باید از شوینده‌های مخصوص بدن کودکان استفاده کرد.


3) صابون معطر بخریم یا نخریم؟

اسانس این نوع صابون‌ها، افرادی که تمایل دارند بدن خوشبو‌تری داشته باشند، به خرید آنها ترغیب می‌کند اما در افرادی که پوست حساسی دارند و احتمال اگزما و آلرژی در آنها بالاست یا زمینه‌ آن را دارند، استفاده از صابون‌ عطری توصیه نمی‌شود. از طرفی، اسانس این نوع صابون‌ها ماندگار نیست و بهتر است از صابون‌های بدون‌بو و اسانس استفاده کنید اما در صورت تمایل به استفاده، حتما قبلا آن را تست کنید و اگر علائمی مانند خشکی، قرمزی و التهاب و خارش ظاهر شد، مصرف آن را کنار بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha