سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 1362

نخبگان علوم پزشکی کشور در گردهمایی که به نام آنها با حضور وزیر بهداشت برگزار شده بود، از کندی فعالیت های اجرایی بنیاد نخبگان، عدم بکارگیری نخبگان در مدیریت های پژوهشی، قول های بی عمل دولت در دیدار با دانشجویان نمونه و ... گله کردند.

گلایه نخبگان از قولهای بی عمل دولت
 به گزارش سلامت نیوز،در این گردهمایی جمعی از دانشجویان دارای رتبه های برتر در المپیادها، دارنده جوایز بخش جوان جشنواره رازی، استعدادهای درخشان و دانشجویان نمونه کشوری در بخش علوم پزشکی حضور داشتند.

عمرانی از دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این مسئله که جدایی آموزش و پژوهش در نظام تربیت دانشجویان پزشکی در کشور لطماتی را متوجه پژوهشگران جوان می کند، گفت : مشکل اصلی پژوهش ارتباط با صنعت است در حالیکه از دانشجوی پزشکی تنها حفظ کردن مطالب را می خواهند بنابراین چطور باید کار پژوهشی بیاموزد و با صنعت ارتباط برقرار کند. پزشکی رشته ای است که نفرات اول کنکور به آن وارد می شوند اما اصول اولیه پژوهشی را نمی دانند و به همین خاطر خیلی زود انگیزه فعالیت خود را از دست می دهند.

ربیعی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با بیان اینکه معیارهای نخبگی مشخص نیست، گفت: راهبردی های کلان کشوری برای حمایت از نخبگان در کشور وجود ندارد و صدور آئین نامه های پی در پی مشکلاتی را برای نخبگان ایجاد می کند. اینکه معیارها چگونه و از سوی چه کسانی تعریف می شود نیز مهم است.

قولهایی که در دیدار دانشجویان نمونه با رئیس جمهور داده شد هیچ کدام عملی نشده است

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

همچنین در این گردهمایی دانشجویان نخبه و نمونه ای از دانشگاه های شهرهای دیگر نیز حضور داشتند. میرزایی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان یکی از دانشجویان نمونه حاضر در جمع از بدقولی هایی سخن گفت که در زمان برنامه تقدیر از دانشجویان نمونه در حضور رئیس جمهور به آنها وعده داده شده بود، گفت: قول هایی که در آن برنامه به دانشجویان داده شد هیچ کدام عملی نشده اند. ادامه تحصیل دانشجویان نمونه، عضویت آنها در بنیاد ملی نخبگان ، عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها ، رفتن به سفر حج و ... از وعده هایی بود که هیچ کدام اجرایی نشده است.

رمضانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است، دانشجویان پزشکی نیازمند مجهز شدن به دانش مدیریت هستند ولی متاسفانه دانشجوی پزشکی در ایران برای وظایفی که در آینده بر عهده دارد تربیت نمی شود و این مسئله مشکلاتی را برای آینده شغلی او ایجاد می کند، حال اگر بخواهد پژوهش نیز کند مدیریت امور پژوهشی را نمی داند.

نوری از برگزیدگان المپیاد زیست شناسی بر خلاف دیگر دوستان خود معتقد است نخبگان علاوه بر حق دارای وظایفی نیز هستند و باید کاری را برای کشور خود انجام دهند. او خواستار مشارکت نخبگان در تدوین برنامه های مربوط به خود آنها شد.

نمازی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و برگزیده رازی، نبود هیچ یک از برگزیدگان جشنواره های رازی و خوارزمی در پست های مدیریتی پژوهشی را یکی از ضعف های عمده دانشگاه های کشور برشمرد و گفت: اگر این افراد در رأس امور پژوهشی قرار گیرند بهتر می توانند دانشجویان نخبه را درک کنند. علاوه بر این اگر قرار است پژوهش ها برای انتشار در بخش های بین المللی به زبان انگلیسی باشد چرا مجوز علمی - پژوهشی مجلات علمی به زبان فارسی داده می شود.

جوانبخت از دانشگاه علوم پزشکی مشهد قوانینی که برای استعدادهای درخشان در نظر گرفته شده را دارای ضمانت اجرایی ندانست و گفت:  آئین نامه استعداد درخشان از گذشته نیز وجود داشته اما پس از مراجعه به وزارتخانه هیچ کدام از مقاماتی که دانشجو کسب کرده تأثیری برای او ندارد. یک عضو هیئت علمی به یک دستگاه ضبط و پخش ساده تبدیل شده است چون برای نفر اول شدن در بورد باید همه مطالب را حفظ کرد. نخبگان نباید سیستم را پیدا کنند بلکه سیستم باید آنها را جستجو کند و مشکلات آنها را حل کند.

بیهقی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است تأکید بیش از اندازه مراکز تحقیقاتی به تعداد مقالات موجب پرداختن به پژوهش هایی می شود که مشکل اصلی کشور نیست.

زندوکیلی یکی دیگر از دانشجویان استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی تهران است که بر ضعف علوم پایه پزشکی نسبت به بالینی تأکید کرد و افزود : علوم پایه کشور ضعیف و نیازمند سرمایه گذاری بلند مدت است. برای تربیت نیروی انسانی در این زمینه نیازمند اعزام نیروها به خارج از کشور هستیم اما در این میان مشکل عمده دانشجویان پزشکی علاقمند به ادامه تحصیل در علوم پایه این است که از نظر نظام وظیفه این دانشجویان در مقطع دکتری محسوب می شوند و پذیرش آنها در خارج از کشور مورد قبول نیست در حالیکه این مشکل در وزارت علوم حل شده و وزارت بهداشت باید با نظام وظیفه این مشکل را حل کند.

وی اضافه کرد: در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان 50 نفر اول کنکور تجربی و 100 نفر اول کنکور ریاضی نخبه شناخته می شوند که این یک اجحاف واقعی به دانشجویان علوم پزشکی است، در واقع بنیاد ملی نخبگان جامه ای است که بر تن دانشجویان فنی دوخته شده است. از سوی دیگر حدود 2 هزار نفر تاکنون در بنیاد نخبگان تشکیل پرونده داده اند اما تنها پرونده 100 نفر بررسی شده است.

در اساسنامه بنیاد ملی نخبگان 50 نفر اول کنکور تجربی و 100 نفر اول کنکور ریاضی نخبه شناخته می شوند که اینکار یک اجحاف واقعی به دانشجویان علوم پزشکی است

دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر محمد رضا آی، از برگزیدگان رازی هم گرفتن طرح های تحقیقاتی برای برگزیدگان جشنواره های کشوری بسیار مشکل دانست و معتقد است مراکز تحقیقاتی با سنگ اندازی یا طرح ها را داوری نمی کنند و یا آنها را در یک پروسه طولانی داوری قرار می دهند، ضمن اینکه شرکت در کنفرانس های خارجی برای به روز شدن علم پژوهشگر به دلیل نبود امکان پذیر نیست.

شیروانی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم با اشاره مدرک گرایی بیش از اندازه که در رشته های علوم پزشکی ریشه دوانیده گفت: برخی افراد در رشته های علوم پزشکی متاسفانه هر چه بیشتر به سوی تخصص های بالاتر پیش می روند احساس نیاز کمتری به دیگران دارند و این آفت دانش است. نکته مهمی که در پژوهش باید به آن توجه کرد این است که پژوهش تنها مقاله نیست بلکه اکنون مقاله به سکوی پرتاب به خارج تبدیل شده است و سیاستگذاری پژوهش باید جدی تر گرفته شود.

دکتر ناظمی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان که توانسته نمونه ای از بنیاد نخبگان کشوری را در استان کرمان زیر نظر استانداری تشکیل دهد در این جمع با اشاره به نکات مثبتی که می تواند بنیاد نخبگان در استان ها داشته باشد، گفت: تشکیل بنیاد نخبگان در استان ها موجب می شود تا افراد برای هر کاری به مرکز مراجعه نکنند. مدیریت این بنیاد استانی به خود نخبگان داده شده است و باعث حل مشکلات داخلی شده است و در خواست می شود که در هیئت دولت مطرح شود تا این مسئله رسمیت پیدا کند و ضمن تمرکز زدایی و واگذاری به استانی مشکلات این نخبگان هم کمتر شود. بودجه هم در قالب بودجه های استانی تعلق گیرد.

وی در ادامه خواستار ایجاد گروه های علمی و پژوهشی برای حمایت از دانش آموزان نخبه ای که اختراعات و ابداعاتی در زمینه علوم پزشکی  و زیست شناسی داشته اند، شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha