شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 136212

دانشمندان کانادایی به ارتباط میان افزایش فشار خون و مصرف نمک پی برده‌اند.

سلامت نیوز:  دانشمندان کانادایی به ارتباط میان افزایش فشار خون و مصرف نمک پی برده‌اند.  

 به گزارش آنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل کانادا کشف کردند که مصرف نمک باعث غیر فعال کردن مکانیزم ایمنی در بدن می‌شود و نتیجه آن افزایش فشار خون است.

هرچند ارتباط میان مصرف نمک و افزایش فشار خون از مدتها پیش مشخص بود، اما  در این میان نقش مکانیزم ایمنی بدن به خوبی آشکار نشده بود. در حال حاضر پژوهش انجام شده روی موش‌ها نشان داده است که مصرف بیش از حد و طولانی مدت نمک باعث تداخل با مدارهایی در مغز می‌شود که به طور معمول فشار خون بالا را سرکوب می‌کنند.

پروفسور چالز بارکه، سرپرست این پژوهش و عضو هیئت علمی دانشگاه  پزشکی مک‌گیل مونترال در کانادا، یافته‌های تیم تحقیقاتی‌اش را در ژورنال  نرون (Neuron) منتشر کرده است.

مصرف بالای سدیم که در رژیم غذایی بیشتر افراد حاصل از نمک طعام (کلرید سدیم) است، موجب افزایش فشار خون و در نتیجه افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. سازمان بهداشت جهانی برای حل این مشکل به افراد بالغ توصیه می‌کند که میزان مصرف نمک بیشتر از 5 گرم در روز و یا 2 هزار میلی گرم سدیم نباشد. کمبود پتاسیم نیز می‌تواند موجب افزایش فشار خون شود.

بیشتر مواد غذایی شامل سدیم هستند، برای مثال شیر و خامه تقریبا 50 میلی‌گرم سدیم و تخم مرغ 80 میلی‌گرم سدیم دارند. همچنین  مواد غذایی شامل نمک افزوده هم هستند که میزان سدیم مصرفی روزانه را افزایش می‌دهد برای مثال نان شامل 250 میلی‌گرم سدیم، گوشت فرآورده شده 1500 میلی‌گرم و میان وعده‌هایی مانند ذرت بو داده و پنیر شامل 1500 میلی گرم سدیم هستند.

مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت نمک مدارهایی در مغز را که مسئول کنترل فشار خون هستند، غیر فعال می‌کند. پروفسور بارکه روند اتفاقاتی را که در نتیجه افزایش مصرف نمک روی موش‌ها رخ می‌دهد این گونه توضیح می‌دهد: «رژیم غذایی شامل مصرف بالای نمک در موش‌ها باعث نوعی تغییر بیوشیمیایی در نورون‌ها و در نتیجه سبب رهاسازی  هورمون وازوپرسین (هورمون تنگ کننده سرخرگچه‌ها و افزاینده فشار خون) در گردش خون می‌شود.»

وقتی که میزان نمک مصرفی بالا نباشد، مدار مغزی که وظیفه تشخیص فشار شریانی را دارد نورون‌هایی را که مسئول رهاسازی وازوپرسین هستند، مهار یا متوقف می‌کنند اما در صورت مصرف بالای نمک این مدار در مغز غیر فعال می‌شود و نورون‌‌ها شروع به رهاسازی وازوپرسین می‌کنند و در نتیجه فشار خون بدون مانع افزایش پیدا می‌کند.

دانشمندان خاطرنشان می‌کنند با اینکه نتایج حاصل از این پژوهش پرده از  راز چگونگی افزایش فشار خون توسط نمک را برداشته، اما هنوز هم بسیاری از سوال‌ها بی‌پاسخ مانده است. برای مثال آیا روند این مکانیزم در انسان‌ها همانند موش‌ است؟ و اگر این چنین است، راه درمان آن چیست؟ پروفسور بارکه در انتهای مقاله‌اش توصیه می‌کند که کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی بسیار حیاتی‌است.

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف نمک

_ سبزیجات تازه و یا فریز شده مصرف کنید.

_ اگر سبزیجات کنسرو شده می خرید، توجه کنید بدون نمک افزودنی باشند.

_مرغ، ماهی و گوشت کم چربی تازه  خریداری و استفاده کنید.

_ هنگام خرید گوشت و ماهی توجه کنید که دارای نمک افزوده نباشند.

_جدول ارزش غذایی محصولات غذایی را کنترل کنید و آنهایی را که نمک یا سدیم کمتری دارند، انتخاب کنید.

_در رستوران بخواهید که به غذایتان نمک اضافه نکنند.

_ به جای استفاده از رب، از گوجه فرنگی تازه استفاده کنید.

_از طعم دهنده‌های دیگر مثل سبزیجات معطر استفاده کنید.

_ مواد غذایی دارای فیبر و پتاسیم بالا مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha