شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 136214

هیجان اتفاق خوبی است، اما وقتی کاذب باشد و با هر بازی باشگاهی ساده ای همراه شود؛ یعنی چیزی فراتر از یک حس خوب برای تخلیه روحی است و تبدیل شده است به استرس.

سلامت نیوز: هیجان اتفاق خوبی است، اما وقتی کاذب باشد و با هر بازی باشگاهی ساده ای همراه شود؛ یعنی چیزی فراتر از یک حس خوب برای تخلیه روحی است و تبدیل شده است به استرس.

استرس واژه ای است که خیلی از ما با آن آشنا هستیم و آن را درک کرده ایم. گاهی آن قدر درگیر این حس می شویم که دیگر شادی زندگی را گم می کنیم و طبیعی است که در شرایط ماشینی امروز استرس جزئی از زندگی همه ما شده است. البته این درگیر بودن با استرس صرفا ناشی از عوامل بیرونی نیست گاهی اوقات ما خودمان را در معرض استرس قرار می دهیم. بر اساس تعاریف روان شناسان هر چیزی که باعث ایجاد فشار روحی در فرد شود، استرس نام می گیرد. با این شرایط دیدن یک مسابقه فوتبال می تواند بسیار مضر باشد. شما کی و کجا می توانید در کمتر از یک دقیقه تجربه ای را که هنگام تماشای پنالتی های بازی ایران و عراق داشتید تجربه کنید؟ با هر پنالتی که گل می شد به شدت خوشحال می شدیم و بعدش به شدت ناراحت، این بلاتکلیفی، تغییر مدام احساسات و شکننده بودن شادی و غم، می تواند آسیب زننده باشد.

دکتر حامد محمدی کنگرانی، روانپزشک درباره تب فوتبال و استرس های ناشی از آن در گفت و گو با «خبر آنلاین» می گوید: «هر ورزشی چون نتیجه نامعلومی دارد پس هیجان آور و استرس زاست. تماشای فوتبال هم همین طور است. ضربان قلب را بالا می برد و باعث تخلیه هیجانی مخاطبان می شود. درگیر شدن ذهن در این شرایط هم خوب است و هم بد. خوب است چون در یک زمان مشخص فرد از همه فکر های آزار دهنده اش رهایی می یابد و بد است چون، از یکسری موضوعات دیگر بی خبر می ماند و از این نظر بعضی مسائل مهم ممکن است دیگر به چشم نیاید.»

اما دکتر محمدرضا خدایی، روان‌پزشک نیز در تحلیل استرس های ناشی از تماشای مسابقه فوتبال نظرات جالب تری دارد و درباره این موضوع به سایت «دکتر سلام »می گوید: «هیجان ‌ها در افراد مختلف متفاوت است و به علاقه و تعصب آن ها به فوتبال و تیمی که بازی می ‌کند، بستگی دارد. گاهی این تعصب ‌ها باعث می ‌شود تماشاگر دست به کارهایی بزند که اصلا عقلانی نیست و عکس ‌العملی هیجانی است. فرد علاقه مند در طول مسابقه با بازیکنان همذات‌ پنداری می‌ کند و حتی ممکن است خود را در زمین فوتبال ببیند، با باخت آن ها گریه کند و با بردشان بخندد. بعد از بازی هم تحلیل می ‌کند و همین کار باعث تعقل و بروز خلاقیت و توانایی بیان نظر و... می ‌شود.»

او درباره خطرات ناشی از استرس هشدار می دهد و می گوید: «اگر هنگام تماشای فوتبال استرس بیش از حد و غیرقابل تحمل، اختلال رفتاری مثل پرخاشگری، عصبانیت، کم ‌توجهی، حواس ‌پرتی و حتی در صورت باخت تیم محبوب، افسردگی و اضطراب سراغ افراد می‌آید و این احساس ناراحتی موقت هم نیست و تا مدت ‌ها فرد را درگیر می ‌کند، باید بدانیم هیجان از نوع منفی است. برخی هنگام تماشای فوتبال ناخن می‌ جوند و موهایشان را می ‌‌کنند. اما اثرهای سوء این هیجان‌ های منفی به همین نشانه ‌ها ختم نمی‌ شود چون ترشح بیش از حد موادی مثل کاتکولامین، آدرنالین و نورآدرنالین، افراد دچار زمینه یا مبتلا به بیماری‌ های قلبی- عروقی، مغزی، اختلال‌ های اعصاب و روان را دچار مشکلات شدیدی می ‌کند و گاه صدمه‌ های جدی به آن ها می ‌زند به‌خصوص وقتی تیم مورد علاقه ‌شان در حال بازی با تیم قدری باشد و احتمال باخت آن زیاد.» جالب است بدانید بر اساس مطالعات پزشکان استرس می‌ تواند همانند ویروس سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر سرایت کند. علائم استرس همانند حالات چهره، طرز ایستادن و حتی بوی بدن که ناشی از ترشح هورمون استرس است، می‌ تواند سبب بروز استرس در دیگر افراد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha