یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تضعیف سیستم ایمنی بدن پس از پیوند کلیه گفت: بیماران دیالیزی پیش از پیوند کلیه باید واکسن هپاتیت بزنند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به تضعیف سیستم ایمنی بدن پس از پیوند کلیه گفت: بیماران دیالیزی پیش از پیوند کلیه باید واکسن هپاتیت بزنند. 

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: از آنجا که افراد گیرنده کلیه داروهای مختلف سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند تا کلیه پیوند شده توسط دستگاه ایمنی پس زده نشود در این مرحله واکسن هپاتیت B تاثیرگزار نیست چرا که سیستم ایمنی به علت ضعف زیاد پاسخ مناسبی به این واکسن‌ها نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: بر همین اساس توصیه اکید داریم تمام افراد، قبل از پیوند کلیه واکسن هپاتیت را دریافت کنند و حتی افرادی که تحت نظر پزشک نفرولوژیست قرار دارند در صورت احتمال ریسک پیوند حتماً واکسن هپاتیت را دریافت کنند.

مردانی تصریح کرد: این افراد پس از دریافت دوز سوم واکسن، از نظر آنتی‌بادی چک شوند و در صورتی که پاسخ خوبی نداشت اقدامات لازم برای حل این مشکل صورت گیرد.

وی در رابطه با روش انتقال هپاتیت B گفت: هپاتیت B در کودکان زیر 5 سال در تماس‌های نزدیک از طریق بزاق منتقل می‌شود ولی در سنین بزرگسالی بزاق از روش‌های انتقال هپاتیت نیست و این بیماری تنها از طریق 3 راه تزریق، روابط جنسی و مادر به کودک منتقل می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: در ایران 45 درصد موارد انتقال هپاتیت B از طریق مادر به فرزند صورت گرفته است و موارد دیگر در حداقل قرار دارند.
مردانی خاطرنشان کرد: 20 سال گذشته سوالات مردم از پزشکان عجیب و غریب و حتی خنده‌دار بود ولی امروز مردم با وجود رسانه‌ها اطلاعات زیادی می‌گیرند و یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از انتقال هپاتیت و HIV، آموزش به افراد است که در این زمینه رسانه‌ها مانند رادیو سلامت، شبکه سلامت و ... بسیار خوب کار کرده‌اند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: امروزه مریض به من مراجعه می‌کند و من مدتی درباره بیماری به وی توضیح می‌دهم و پس از توضیحات من به ناگاه سوالی تخصصی مطرح می‌کند که نشان می‌دهد قبل از مراجعه به من اطلاعات لازم را کسب کرده است و من به عنوان یک پزشک دیگر نمی‌توانم به او بگویم من پزشک هستم و بیش از تو تجربه دارم و اگر نمی‌خواهی ویزیت خود را پس بگیر.

وی گفت: افراد امروزه از طریق رسانه‌ها اطلاعات خود را کسب کرده‌اند که در بسیاری از موارد به روزتر از اطلاعات پزشکان است و خوشبختانه مردم ایران از آن دسته افراد هستند که در حوزه سلامت به رسانه‌ها اهمیت می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha