رئیس انجمن سلامت خانواده ایران سرطان پروستات را دومین سرطان شایع پس از سرطان پوست و دومین علت مرگ ناشی از سرطان، بعد از سرطان ریه در مردان اعلام کرد.

سلامت نیوز: رئیس انجمن سلامت خانواده ایران سرطان پروستات را دومین سرطان شایع پس از سرطان پوست و دومین علت مرگ ناشی از سرطان، بعد از سرطان ریه در مردان اعلام کرد.

دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگو با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: متأسفانه سرطان پروستات دارای شیوع بالایی است که با بالا رفتن سن نیز شیوع آن افزایش می یابد.

وی سرطان پروستات را به دو دسته نوع بالینی و نوع پاتالوژیک تقسیم و تأکید کرد: در نوع بالینی مردان به علت ایجاد سرطان دچار علائم به خصوصی می شوند در حالی که در نوع پاتالوژیک فاقد علامت اند و ابتلا به آن تنها از روی انجام آزمایش مشخص می شود.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار ادامه داد: در مراحل اولیه شایع ترین علامت بزرگی خوش خیم پروستات است که در همه مردان کم و بیش به چشم می خورد، سوزش و تکرر ادرار، کندی جریان ادرار و ادرار شبانه و قطره قطره نیز در این مرحله قرار دارند.

وی همچنین افزود: حال آن که در مراحل پیشرفته یعنی با دست اندازی به نقاط دیگر بدن، امکان دارد علائم دیگری ایجاد کند که شایع ترین محل متاستاز نیز در ستون فقرات بوده که به طبع درد در ناحیه کمر و در مراحل اولیه شکستگی های مهره نیز ملموس است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص فاکتورهای خطر افزایش ابتلا به سرطان پروستات به شفا آنلاین گفت: سن ابتلا به این نوع سرطان بالای 60 سال است، اکثر مبتلایان بالای 65 سال اند و به ندرت زیر 45 سال هستند.

وی بیان کرد: فاکتور خطر دیگر سابقه فامیلی است، اگر مردی پدر یا برادرش به سرطان پروستات مبتلا باشد خطر ابتلایش به این بیماری بیشتر از افراد عادی خواهد بود.

وی نژاد را در ابتلا به سرطان پروستات موثر برشمرد و اظهار کرد: بنابراین این سرطان در سیاه پوستان بیشتر از سفیدپوشان است و تغییرات عوامل ژنتیکی هم در رابطه با ابتلا به سرطان پروستات بی تأثیر نیست.

صفری نژاد تشخیص سرطان پروستات را با معاینه بالینی و آزمایش P.S.A دانست و در پاسخ به این که برخی از مردان به دلیل معاینه بالینی از مراجعه به پزشک فراری اند، گفت: بیماران نباید حساس باشند، زیرا بعد از سن 50 سالگی باید تحت معاینه  از طریق مقعدنیز قرار گیرند و راه دیگر آن اندازه گیری میزان P.S.A خون است.

وی درمان سرطان پروستات را بسته به این که بیمار در چه مرحله ای قرار دارد دانست و خاطرنشان کرد: اگر سرطان تنها محدود به داخل پروستات باشد درمان آن برداشتن کل پروستات است.

جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار افزود: اگر سرطان از آن خارج اما محدود به لگن باشد؛ درمان آن با پرتودرمانی امکان پذیر است.

وی یادآورشد: حال در صورت دست اندازی سرطان  به نقاط دور دست بدن مانند ستون فقرات راه درمان آن هورمون درمانی است؛ نکته قابل توجه این که  سرطان پروستات در برابر شیمی درمانی مقاوم است و در حقیقت این سرطان شیمی درمانی ندارد.

رئیس انجمن سلامت خانواده ایران توصیه کرد: مردان دارای سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پروستات از 40 سالگی و مردان عادی بعد از 50 سالگی برای انجام چکاپ سالیانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که گفته می شود با افزایش تعداد دفعات رابطه جنسی شانس ابتلا به سرطان پروستات هم کاهش می یابد علمی است یا نه، اظهار کرد: نه. از نظر علمی ثابت شده نیست و غلط است، این دو هیچ ارتباطی با هم ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha