متخصص اعصاب و روان گفت: وسواس از گروه اختلالات اضطرابی است که به طور معمول در 2 تا 3 درصد جمعیت هركشور دیده می شود.

سلامت نیوز: متخصص اعصاب و روان گفت: وسواس از گروه اختلالات اضطرابی است که به طور معمول در 2 تا 3 درصد جمعیت هركشور دیده می شود.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگو با شفا آنلاین تأکید کرد: مردم بیماری وسواس فکری- عملی را با اختلال شخصیت وسواسی اشتباه می گیرند. البته گاهی هم امکان دارد هر دو اینها در یک سوم موارد در فردی با هم دیده شوند.

وی در خصوص طیف سنی گرفتارشدن به وسواس تصریح کرد: وسواس از 20 سالگی شروع و در اکثر موارد به صورت مادام العمر نیز ادامه می یابد. ضمن این که بیماری مزمن و عود کننده است كه میزان شیوع آن در زنان و مردان یکسان است.


عضو هیئت علمی دانشگاه، ادامه داد: وسواس شامل بخش فکری و عملی است. بخش فکری مجموعه ای از افکار تکراری است که بدون علاقه و اراده فرد در ذهنش هجوم می آورند و فرد سعی در دور کردن این افکار دارد. اما تنها وقت زیادی از او تلف می کند.

به گفته وی در صورتی که تلاش فرد برای از بین بردن افکار تکراری، اذیت کننده و مزاحم بیشتر از یک ساعت طول بکشد جزء علائم بیماری وسواس نیز محسوب می شود.

وسواس شستشوی زیاد دست ها

این روانپزشک همچنین در خصوص وسواس عملی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: وسواس عملی یعنی این که فردی به صورت تکراری کاری را مدام انجام دهد. مانند شستشوی بدن یا دست، اما در رابطه با برخی حوزه ها مانند آلودگی شایع تر است.

وی در این باره افزود: در واقع فرد به دلیل این که فکر می کند دست و بدنش آلوده شده و نگران است که به بدنش صدمه وارد نشود مدام سعی در تمیز کردن و شستشوی خود دارد.

وی هشدار داد: متأسفانه وسواس شستن دست ها در برخی افراد تا حدی زیاد است که گاهی به زخم شدن پوست نیز منجر می شود.

وسواس نظم و ترتیب

وی وسواس عملی دیگر را وسواس نظم و ترتیب دانست که به دنبال آن اشتغال ذهنی فرد این است که وسایل و اشیاء باید سرجای خود به صورت منظم قرار گیرد و مدام مشغول انجام این کار است.

وسواس شمردن

حاجتی وسواس شمارش را از دیگر وسواس های عملی بر شمرد که فرد در پی آن مدام مشغول شمردن پله ها و... است.

به گفته وی بیماران مبتلا به وسواس در تصمیم گیری هایشان دچار شک و تردید می شوند و کُندی در رفتار و اعمال آنها حس بدی را به دیگران القا می کند.

درمان وسواس

این روانپزشک درمان اصلی وسواس را دارویی اعلام و تأکید کرد: مصرف داروهای ضد وسواس برای درمان بیماران به کار بسته می شود اما با توجه به این که وسواس یک بیماری عود کننده است درمان یک تا دو سال باید ادامه یابد.

به گفته وی در موارد خفیف وسواس می توان از درمان های غیر دارویی هم کمک گرفت اما در موارد حاد باید از ترکیبی از درمان دارویی و غیر دارویی نیز بهره برد. اما به طور معمول میزان جواب دهی درمان دارویی 50 درصد، درمان غیر دارویی 50 درصد اما ترکیبی از هر دو 70 تا 80 درصد است.

حاجتی خاطرنشان کرد: درمان های وسواس حال دارویی یا غیر دارویی باید به صورت شناختی- رفتاری توسط روانپزشکان یا روانشناسان بالینی نیز انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha