شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 136228

39 درصد از شرکت کنندگان آزمون روانشناسی، افسردگی متوسط تا شدید را تجربه می کنند.

سلامت نیوز:39 درصد از شرکت کنندگان آزمون روانشناسی، افسردگی متوسط تا شدید را تجربه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، شاید بعضی از ما در طول زندگی، چندین بار احساس کنیم که از همه چیز خسته شده ایم و هیچ موضوعی ما را خوشحال نمی کند و به هیجان نمی آورد. چنین وقت هایی حتی حوصله حرف زدن یا درددل کردن با دوستان مان را هم نداریم. گاهی وقت ها آن قدر بی حوصله و بی انگیزه می شویم که حتی فکر بیرون رفتن از خانه هم ما را اذیت می کند و ترجیح می دهیم تنها باشیم و به طور مثال، ساعت ها به جای دوری خیره شویم یا جلوی تلویزیون بنشینیم و بدون توجه به صفحه رنگی خیره شویم. همه ما در طول زندگی در دوره های کوتاه و بلند، احساس غم و اندوه را به خصوص هنگام از دست دادن نزدیکان یا هنگام موفق نشدن در آزمونی خاص یا از دست دادن شغل مان تجربه کرده ایم، اما زمانی که این اندوه بیش از اندازه و پایدار و عمیق باشد ممکن است به بیماری افسردگی منجر شود.

افسردگی از شایع ترین بیماری های روحی-روانی است به همین دلیل افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی هم می شناسند. اگر شما هم در آزمون روان سنجی پنج شنبه گذشته شرکت کرده باشید، می توانید میزان افسردگی تان را بسنجید. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تحلیل این آزمون با توجه به علامت های افسردگی است و تشخیص قطعی بر عهده روان شناس متخصص خواهد بود. با این حال، طبق گزارش روابط عمومی روزنامه خراسان 1019 نفر در آزمون روان سنجی پنج شنبه گذشته صفحه خانواده و مشاوره شرکت کرده اند. زندگی ایده آل می نویسد اگر نمره آزمون شما:

کمتر از 5 باشد: شما می توانید به زندگی خود با آرامش و راحتی ادامه دهید چون نشانه های افسردگی در شما بسیار کم است.

بین 6 تا 10 باشد: شما علایم خفیفی از افسردگی را دارید که می توانید با توجه به آن ها و تغییر یکسری عادت های اشتباه و ایجاد انگیزه و شادی در کارهای روزانه، خود از آن ها رهایی یابید.

بین 11 تا 15 باشد: به شما توصیه می شود که درباره علائق تان و نشانه های افسردگی بیشتر مطالعه کنید و آن ها را سرسری نگیرید. همچنین در ادامه این مطلب توصیه هایی برای شما مطرح خواهد شد که باید به آن ها توجه داشته باشید.

بین 16 تا 20 باشد: به شما توصیه می شود که حتما به روانشناس مراجعه کنید و مشکلات خود را با او در میان بگذارید چراکه به نظر می رسد میزان افسردگی شما شدید باشد.

نگاهی به پاسخ شرکت کنندگان

1019 نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره در این آزمون شرکت کرده اند. از این تعداد 5 درصد افسردگی شدید دارند، 34 درصد افسرده اند، 42 درصد افسردگی کمی دارند و 19 درصد هم افسرده نیستند.

علایم افسردگی

در افسردگی اساسی افکار خودکشی، احساس شدید ناامیدی، احساس گناه به دلیل چیزهای کم اهمیت، احساس بی ارزشی و توهمات و هذیان، حواس پرتی، دشواری در تمرکز، مشکل در حافظه، گیجی، گریه بی دلیل، بی حالی و خستگی، بی قراری، زودرنجی، بی توجهی به ظاهر، کم صحبت کردن، صدای آهسته و یکنواخت و بعضی ناراحتی های جسمانی مانند سردرد، اختلالات گوارشی، یبوست، نارسایی های قلبی و ... دیده می شود. البته ممکن است این علایم، دلایل دیگری هم داشته باشد، اما نشانه هایی از افسردگی هم محسوب می شوند.

به خودتان کمک کنید: اگر فکر می کنید روح تان سرما خورده است، می توانید به این روش ها برای بهبود تلاش کنید.

داشتن خواب منظم: یکی از کارهای بسیار مهم این است که در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. داشتن نظم به کارکرد طبیعی بدن شما کمک می کند و این باعث می شود که احساس بهتری داشته باشید.

ورزش کنید: فعال باشید و اکسیژن به میزان کافی جذب کنید. در طول روز، انجام ورزش ملایم به خصوص در موقع صبح و بیدار شدن از خواب به مدت 15 تا 20 دقیقه، بسیار به سرزندگی شما کمک می کند.

پرهیز از تاریکی: نور مناسب به بهتر شدن کارکرد بدن تان کمک می کند. سعی کنید در محیط زندگی یا کارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه تان استفاده کنید و تا حد ممکن از تاریکی و نور بسیار کم بپرهیزید.

درددل با افراد مورد اعتماد: سعی کنید مشکلی را که موجب آزارتان می شود پیدا کنید و درباره آن با فردی که قبولش دارید، صحبت کنید یا مثلا با یک دوست معتمد یا یکی از نزدیکان تان در مورد آن حرف بزنید.

بدون برنامه کار نکنید: کار و مشغله روزانه تان را در حد توانتان تنظیم کنید و بیش از حد توان تان کار نکنید یا حداقل بدون برنامه ریزی کارهایتان را جلو نبرید.

به سرگرمی هایتان توجه کنید: به کار یا سرگرمی که علاقه دارید چند ساعت یا حداقل چند دقیقه در طول روز بپردازید.

استرس تان را کنترل کنید: سعی کنید در مواقع مواجهه با مشکل یا استرس روزانه، اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و آن را تقویت کنید. همچنین سعی کنید از حافظه تان استفاده کنید و تمرکز خود را بالا ببرید.

دلایل افسردگی تان را بنویسید: اگر اهل نوشتن هستید، دلایل افسردگی خود را بنویسید.

هرگاه از طریق نوشتن آنچه را که در دل دارید مطرح کنید، آرامش می یابید زیرا در این صورت افکار شما و آنچه موجب افسردگی تان شده است تا حدی آشکار می شود و شما از دلایلی که شاید تاکنون به آن پی نبرده اید، آگاه می شوید.

شاید دچار افسردگی زمستانی شده اید

افسردگی یک امر طبیعی است که در هر دوره از عمر ممکن است به آن دچار شوید. اگر در زمستان این مشکل را دارید نگران نباشید. افسردگی به نوعی روان افراد را درگیر می کند و آن ها را از فعالیت های مفید روزانه شان باز می دارد. ایرنا با این مقدمه می نویسد یکی از دلایل مهم برای بروز این بیماری در فصل زمستان، کاهش مدت تابش نور خورشید است.

راه های فرار از افسردگی زمستانی

بنابراین اگر احساس می کنید در فصل زمستان دچار بعضی علایم افسردگی شدید، این راه حل ها می تواند در حل این مشکل به شما کمک کند.

سعی کنید مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید: در روزهای زمستان مخصوصا روزهایی که نیمه ابری است و نور خورشید کمی به منزل وارد می شود، مدت زمانی را در خارج از منزل سپری کنید. قرارگیری مستقیم در برابر نور خورشید و استفاده از هوای تازه می تواند راه حل مناسبی برای غلبه بر افسردگی در زمستان باشد.

استفاده از نوردرمانی:اگر به مدت چند روز پیاپی هوا ابری بود، حتما از نور درمانی استفاده کنید. در این روش، شما باید محیط اطراف خود را روشن نگه دارید تا شما را از حالت کسالت و رخوت خارج کند. اگر در شهری بزرگ زندگی می کنید که به علت مشرف بودن بسیاری از خانه ها به خانه دیگری از پرده های ضخیم استفاده می کنند و آپارتمان زیاد است، حتما پرده ها را در روزهای ابری کمی کنار بزنید تا همان مقدار کم از نور آفتاب وارد منزل شود. دریافت همین مقدار نور کم هم می تواند تاثیر بسزایی در تنظیم خلق و خوی شما داشته باشد و افسردگی های ناشی از روزهای کم نور زمستان را در شما کم کند.

از ورزش غافل نشوید: حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی را در برنامه روزانه خود بگنجانید. تا حد امکان در پارک و فضاهای سرسبز و خوش آب و هوا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها راه مناسبی برای مبارزه با افسردگی و رخوت است، بلکه نیروی شما را برای انجام کارهای روزانه بیشتر می کند.

به دید و بازدید بروید: شرکت در جمع های فامیلی و ملاقات با دوستان و بیرون رفتن با آن ها تا حد زیادی از افسردگی های فصل زمستان می کاهد؛ بنابراین از فرمول دید و بازدید هم غافل نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha