دبیر كمیته كشوری تجویز منطقی داروی وزارت بهداشت گفت: به علت مصرف بی رویه آنتی بیوتیك‌ها در ایران و مقاومت میكروبی نسبت به این داروها نسل اول آنتی بیوتیك‌ها در ایران در حال بی اثر شدن است و این مسئله در آینده به شدت سلامت مردم كشور را تهدید می‌كند.

فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با فارس، افزود: در زمان حاضر با 2 پدیده كاملاً متضاد و متناقص در زمینه مصرف دارو در كشور مواجه هستیم به طوری كه شاهد مصرف بیش از حد و افراطی آنتی بیوتیك‌ها، داروهای تزریقی و مسكن‌ها در ایران هستیم و از طرفی با وجود شیوع بالای بیماری دیابت و پرفشاری خون شاهد مصرف تفریطی و كمتر از حد این داروها در كشور هستیم.
وی ادامه داد: شرایط افراطی و تفریطی مصرف دارو در كشور به هیچ وجه با شرایط اپیدمیولوژیك و شیوع شناسی بیماری در ایران مطابقت ندارد، نمی‌توانیم بگوئیم كه در تمام 4 هزار قلم داروی كشور شاهد مصرف بی رویه و بیش از حد هستیم اما اتفاقاً‌ داروهایی بیش از حد مصرف می‌شوند كه بیش از گروه‌های دیگر خطر آفرین هستند.
سلیمانی گفت:‌ مصرف بیش از حد آنتی بیوتیك‌ها در ایران مانند زمانی است كه انگار اصلاً آ‌نتی بیوتیك در دنیا كشف نشده بود و به دلیل مقاومت‌های میكروبی كه متاسفانه سهم بیشتر آن به تجویزها و عفونت‌های بیمارستانی مربوط است نسل اول داروهای آنتی‌بیوتیك دیگر جواب مناسبی برای درمان بیماری‌های عفونی نمی‌دهند.
دبیر كمیته كشوری تجویز و مصرف منطقی دارو وزارت بهداشت افزود: متاسفانه بحث مقاومت میكروب‌ها در مقابل داروهای نسل اول آ‌نتی بیوتیك در ایران جدی است هنوز نمی‌توانیم بگوئیم وارد مرحله بحرانی شده‌ایم اما به این سمت می‌رویم، در این صورت ممكن است در آینده نزدیك مجبور شویم این داروها را كنار بگذاریم و داروهای نسل دوم و قوی‌تر آنتی بیوتیك را جایگزین كنیم.
وی گفت: حذف داروهای نسل اول آنتی بیوتیك‌ در ایران عوارض متعددی را در پی‌دارد كه هزینه سنگین‌تر آن كمترین آن است، مهم‌تر از آن عوارض دارویی است كه سلامت مردم را تهدید خواهد كرد،‌ هنوز نمی‌توانیم زمان دقیق رسیدن به این شرایط نگران كننده را تعیین كنیم اما با این روند بی رویه مصرف آنتی بیوتیك‌ها در ایران رسیدن به این شرایط ناگوار قطعی است.
وی افزود: عوامل متعددی در بی اثر شدن آنتی بیوتیك‌های نسل اول در ایران دخالت دارند، مصرف بی رویه و خودسرانه این داروها، خود درمانی، تجویز بدون نسخه این داروها، تجویز بی از حد و غیر ضرور آ‌نتی بیوتیك‌ها از سوی برخی پزشكان، ارتباط پزشكان با داروخانه‌ها، عفونت‌های كنترل نشده بیمارستانی و مصرف غیر منظم این داروها توسط بیماران همگی دست به دست هم داده است كه داروهای نسل اول آنتی بیوتیك در ایران بی اثر شوند.
سلیمانی گفت: البته وزارت بهداشت هم بیكار نمانده است و تلاش خود را برای فرهنگ سازی، آگاهی‌بخشی و آموزش مردم و پزشكان شروع كرده است، آیین‌نامه‌ها و قوانین آموزشی برای این كار تدوین شده و آموزش كودكان و بزرگسالان همزمان از حدود 2 سال شروع شده است.
وی افزود: درباره مصرف بی‌رویه دارو در ایران و اینكه مردم چقدر از داروهایی كه تهیه می‌كنند را در خانه مصرف نمی‌كنند و دور می‌ریزند اطلاع دقیقی نداریم اما طرحی داریم كه اگر به اتمام برسد می‌توانیم بر اساس آن میزان بار مالی ناشی از دور ریختن دارو در كشور را برآورد كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha