رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم در سودآوری اقتصادی موفق باشیم باید بر مدار بهره وری سبز حرکت کنیم، برای دستیابی به رشد اقتصادی و ارزش افزوده مثبت باید توسعه پایدار، توجه به ظرفیت زیستی کشور و الزامات محیط زیستی را مبنا قرار داد.

محیط زیست ایران رو به نابودی می رود

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر بخواهیم در سودآوری اقتصادی موفق باشیم باید بر مدار بهره وری سبز حرکت کنیم، برای دستیابی به رشد اقتصادی و ارزش افزوده مثبت باید توسعه پایدار، توجه به ظرفیت زیستی کشور و الزامات محیط زیستی را مبنا قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز شنبه در همایش ملی بهره وری ایران در محل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، چرخش مدیریت کنترل کیفیت به سمت محیط زیست و حفظ آن را در راستای پیوند مستقیم محیط زیست و اقتصاد دانست و تاکید کرد: تحقق شاخص های بهره وری سبز تنها راه تضمین حقوق نسل های آینده است و برنامه ریزی برای توسعه پایدار باید به گونه ای باشد که منافع تا 7 نسل آینده را هم در نظر بگیرد.

او با بیان اینکه تمام شاخص ها حاکی از آن است که در بحث بهره وری باید به سمت بهره وری سبز حرکت کنیم، گفت: رویکرد دولت یازدهم حرکت در مسیر بهره وری سبز به موازات رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز است.

ابتکار با اشاره به اعلام رشد اقتصادی 12 درصدی در دولت تدبیر و امید، گفت: افزایش انگیزه عمومی و توسعه و بلوغ جنبش های اجتماعی در حفظ و افزایش این میزان رشد بسیار مهم است، زیرا امروزه یکی از معیارهای مهم حکمروایی مطلوب میزان مشارکت مردم، ساختارهای اجتماعی و بخش خصوصی در کنار تلاش و برنامه ریزی دولت ها و ساختارهای اداری است.

معاون رئیس جمهور گسترش مشارکت مردم از طریق سازمان های مردم نهاد محلی، شوراها و بخش خصوصی در کنار برنامه های اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی را از ضروریات حفظ محیط زیست برشمرد و گفت: مردم باید نیروی محرکه بهره برداری سبز از منابع از طریق اصلاح الگوی مصارف به ویژه در بخش آب و انرژی باشند.

او با ابراز تاسف از مصرف پنج برابری انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته، این میزان مصرف را ناپایدار توصیف کرد و افزود: امروزه کشورهایی که رتبه های برتر رشد اقتصادی، شاخص انسانی و محیط زیستی دارند، توسعه یافته ترین کشورها هستند و این بیانگر آن است که تنها راه توسعه پایدار رشد همزمان سه شاخص اقتصادی، انسانی و محیط زیست با یگدیگر است.

حفظ حقوق نسل های آینده در گرو توسعه پایدار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از تفکر نادرست گذشته در کشور که محیط زیست را مخالف و مقابل توسعه می پنداشت و اولویت نخست را دستیابی به توسعه بدون توجه به حفظ محیط زیست می دانست، گفت: تجربه جهانی و علم نوین اثبات کرد به منظور حفظ حقوق نسل های آینده، توسعه و حفظ محیط زیست باید به موازات هم پیش روند و به عبارت بهتر حرکت بر مدار توسعه پایدار باشد.

ابتکار با بیان اینکه رشد اقتصادی در دهه های اخیر از طرق بهره کشی شدید از منابع بدون توجه به ظرفیت و توان زیستی منابع منجر به تخریب محیط زیست و از بین رفتن زیست بوم ها شد، تصریح کرد: این وضعیت امروزه دولت ها را در سراسر جهان با چالش های بزرگی روبرو کرده است تا جایی که رئیس جمهور آمریکا بزرگترین تهدید برای کشور خود را تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین عنوان کرده است و قطعا این وضعیت در ایران تاثیراتی به مراتب بیشتر داشته است.

معاون رئیس جمهور افزود: تاثیر ایران از تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، کشور را با بحران محیط زیستی مواجه کرده است و اثراتی همچون کم آبی، خشک شدن تالاب ها و افزایش دمای را به همراه داشته اشت که نمی توان براحتی از آن ها عبور کرد.

او کاهش سطح جنگل ها، کاهش منابع آب های سطحی و زیر زمینی، افزایش آلودگی ها از جمله آلودگی های شیمیایی و کاهش ذخایر تنوع زیستی را از جمله اثرات مخرب توسعه بدون توجه به محیط زیست دانست و اضافه کرد: فاجعه پارک ملی دریاچه ارومیه، همچنین اتفاقاتی که برای سفره های آب های زیر زمینی که ذخایر استراتژیک کشور هستند، رخ داد، نشان دهنده روند نادرست توسعه در گذشته است.

تا ۲۰درصد از سفره های آب زیرزمینی می توان برداشت کرد

ابتکار با بیان اینکه طبق معیارهای جهانی می توان تا 20 درصد از سفره های آب زیرزمینی برداشت کرد و در شرایط محدود برداشت از سفره ها تا 40 درصد نیز امکانپذیر است، گفت: اما متاسفانه در سال های اخیر 85 درصد از منابع آب های زیرزمینی کشور را برداشت کردیم.

رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: در گذشته تصور نادرستی وجود داشت مبنی بر اینکه بخشی از رشد و توسعه می تواند از طریق برداشت بی رویه از منابع ایجاد شود اما امروز ثابت شده است که اگر ظرفیت زیستی به معنای میزان برداشت مجاز از منابع را در نظر نگیریم با خسارات غیر قابل جبرانی در محیط زیست، توسعه و اقتصاد مواجه می شویم.

ابتکار تاکید کرد: ذخایر طبیعی همچون جنگل، مرتع، منابع آب شیرین به شرطی قابل بازسازی است که به نقطه غیر قابل بازگشت نرسیده باشد در نتیجه به همان میزانی که برای رشد اقتصادی تلاش می کنیم باید برای بازسازی منابع طبیعی نیز تلاش نماییم.

گفت: مطالعات ردپای اکوژیکی ( تاثیر توسعه بر طبیعت ) اثبات کرده است که طبیعت برای بازسازی یک سال زندگی بشر به یک سال و نیم زمان نیاز دارد و این درحالی است که ردپای اکولوژیک ایران 3.5 برابر ظرفیت اکولوژیک کشور است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه همان میزان که برای رشد اقتصادی تلاش می کنیم باید برای بازسازی منابع و حفظ محیط زیست نیز تلاش کنیم، اظهار کرد: برخی فکر می کنند حفاظت سازمان محیط زیست از یوزپلنگ اقدامی تشریفاتی است در حالی که این اقدام، تلاش در جهت حفظ چرخه رو به زوال تنوع زیستی ایران است که ما به عنوان انسان بخشی از آن چرخه هستیم و در صورت وجود نقص در این چرخه ما نیز شاهد تاثیرات منفی در حیات خود خواهیم بود.

نیازمند انقلاب در کشاورزی هستیم

معاون رئیس جمهور در ادامه به وضعیت مصرف منابع آب در کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای حفظ کشاورزی و منابع، نیازمند انقلاب در کشاورزی هستیم و خوشبختانه دولت تدبیر و امید با نگاهی متفاوت از گذشته و احیای سازمان هایی همچون مدیریت برنامه ریزی کشور، شورای عالی محیط زیست، شورای عالی آب و تاکید و نگاه ویژه رئیس جمهور به محیط زیست در حال حرکت در این مسیر است، تاکید کرد: رویکرد دولت تدبیر و امید در اقتصاد، مبتنی بر حمایت و حفاظت از محیط زیست است و در همین راستا شاهد اقدامات موثری در زمینه های مختلف از جمله مقابله با آلودگی هوا بودیم به گونه ای که هم اکنون 35 میلیون نفر در مناطق مختلف کشور، هوای بهتری تنفس می کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این بدان معنا نیست که اقدامات دیگری برای بهبود کیفیت هوا صورت نمی گیرد. همه می دانند که برنامه ریزی برای رفع آلودگی هوا، بلند مدت است.

معاون رئیس جمهور افزود: مشکلات دوره قبل نشان داد که حتی در صورت تامین کافی منابع، عدم برنامه ریزی درست و علمی منجر به ایجاد چه بحران ها و چالش هایی می شود و این بدان معناست که منابع مالی نمی توانند به تنهایی توسعه را پیش ببرند.

او تاکید کرد: پایداری توسعه و حفظ محیط زیست مهم ترین دغدغه جهانی پس ازموضوع صلح و امنیت است و این بدان معناست که در صورتی که محیط زیست را حفظ نکنیم رشد کشاورزی و صنعت قابل تحقق نیست و توسعه معنایی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha