سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 136243

بر اساس گزارشی که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، هویج زمانی که آب پز یا بخارپز می شود نسبت به زمانی که خام خورده شود، آنتی اکسیدان بیشتری دارد. در واقع، محققان دریافتند که جوشاندن هویج تا زمانی که نرم شود، غلظت کاروتنوئیدها را 14 درصد افزایش می دهد

هویج پخته بهتر است یا خام؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دایجست، گیاهی دو ساله دارای ریشه راست و ساقه بی کرک که نوع پرورش یافته آن در اکثر نقاط زمین کشت می شود. هویج دارای ۸۷ % آب ، ۱/۵ مواد ازته ، ۲/۰ % چربی ، ۸ % مواد گلوسیدی ، حدود ۱/۵% سلولز و مقداری ماده رنگی کاروتن (ویتامین A ) و دیاستازهای مختلف و ویتامین های A,B,C,D,E است. خواص دارویی هویج 652bd5h7lu14ch8ic4hj6vw در هویج یک نوع آنسولین گیاهی وجود دارد که اثر کم کننده قند خون دارد بنابراین این عقیده قدیمی که هویج برای مبتلایان به بیماری قند خوب نیست کاملا غلط است وبیماران قند می توانند به مقدار کم از این گیاه استفاده کنند.

خوردن هویج مقاومت بدن را در مقابل بیماریهای عفونی بالا می برد، در برطرف کردن بیماری های آب آوردن انساج بدن، عدم دفع ادرار، تحریک مجاری هضم و تنفسی، سرفه های مقاوم، آسم، اخلاط خونی و دفع کرم اثر معجزه آسائی دارد.

هویج خام بهتر است یا پخته؟

بیشتر افراد فکر می کنند همه میوه ها و سبزی ها اگر به طور خام مصرف شوند جذب مواد مغذی و ویتامین های آن ها بیشتر است اما نتیجه یک مطالعه نشان داد هویج پخته شده، آنتی اکسیدان های بیشتری از هویج خام دارد. پختن هویج به همراه مقدار کمی روغن میزان آنتی اکسیدان های موجود در ان به نام بتاکاروتن و اسیدفنولیک را افزایش می دهد.

پختن هویج باعث آزاد شدن جیب های پنهان بتاکاروتن مفید برای شما می شود. در واقع، خوردن هویج به صورت خام فقط سه درصد از این ماده را به شما می دهد، اما وقتی آن را گرم می کنید، نزدیک به چهل درصد آزاد می شود! پس چرا این سبزیجات شیرین را به صورت پوره شده در سوپ، برش های نازک روی سالاد، پخته شده در کره یا پخته امتحان نکنید؟

هویج ها به طور طبیعی حاوی سطوح بالایی از ویتامین های A، C و K، کلسیم، آهن، پتاسیم و فیبر هستند. علاوه بر این، آن‌ها به بینایی کمک می‌کنند، حاوی خواص قدرتمند مبارزه با سرطان هستند و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند (از طریق کلینیک کلیولند). با این حال، در دسترس بودن برخی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها می تواند به پخته شدن آنها و نحوه پخت آنها بستگی داشته باشد. به نظر می‌رسد بیشترین تأثیر روی کاروتنوئیدها، که آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند، و ویتامین C باشد.

بیشتر بدانید: جادوی هویج برای سلامتی

چرا هویج پخته برای شما بهتر است؟

به گفته ساینتیفیک امریکن، فرآیند پخت و پز می تواند کیفیت مواد مغذی هویج را در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار دهد. اول اینکه همه گیاهان دارای دیواره های سلولی ضخیم هستند که وقتی آنها را میپزیم خراب می شوند. این به بدن اجازه می‌دهد تا مواد مغذی را راحت‌تر از زمانی که خام باقی می‌مانند و به آن ساختارهای سلولی سخت متصل می‌شوند، جذب کند. هنگامی که هویج آب پز یا بخارپز می شود، حاوی غلظت بیشتری از آنتی اکسیدان ها، به ویژه کاروتنوئیدها است، اما این همه چیز نیست.

یک مطالعه در سال 2008 که در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد نشان داد که هویج پخته دارای سطوح بالاتری از کاروتنوئیدها است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مطالعه‌ای در سال 2003 که در ژورنال اروپایی تغذیه منتشر شد نشان داد که وقتی هویج پخته و پوره می‌شود بتاکاروتن بیشتری جذب می‌شود تا زمانی که خام خورده می‌شود. با این حال، بسیاری از محققان موافقند که جوشاندن سبزیجاتی مانند هویج برای حفظ آنتی اکسیدان‌هایشان ایده‌آل است. بخارپز کردن نیز یک روش پخت بهینه است.

آیا باید هویج خام را از برنامه غذای ام حذف کنم؟

هنوز نیازی به حذف نسخه خام ندارید، به خصوص اگر طعم و بافت خام خوردن هویج را دوست دارید. در حالی که پختن آنها می تواند ارزش غذایی را از جهاتی افزایش دهد، همچنین می تواند به طور بالقوه بر میزان ویتامین های آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، پختن هویج می تواند سطح ویتامین C را به دلیل بی ثباتی بالای این ویتامین در هنگام حرارت دادن کاهش دهد. اگر نمی‌خواهید مصرف ویتامین C خود را به خطر بیندازید، به سراغ نسخه‌های خام آن بروید.

برخی از متخصصان استدلال می کنند که مقدار زیادی ویتامین C در بسیاری از مواد غذایی دیگر وجود دارد، بنابراین اگر به طور مداوم از انواع میوه ها و سبزیجات می خورید، احتمالا به اندازه کافی ویتامین C مصرف می کنید. اگر تنوع زیادی دریافت نمی کنید اما همچنان دوست دارید.

هویج خود را، ممکن است سعی کنید ترکیبی از خام و پخته را بخورید. می‌توانید در برخی از روزها هویج خام را به یک ناهار بسته‌بندی شده اضافه کنید و در روزهای دیگر آن را برای شام بپزید.

عوارض مصرف بیش از حد هویج

هویج یک سبزی سالم و مغذی مملو از ویتامین ها و مواد معدنی است، اما خوردن بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی عجیب و ناخوشایندی ایجاد کند. هویج منبع عالی بتاکاروتن است، نوعی کاروتنوئید که به هویج رنگ نارنجی می دهد و در بدن شما به ویتامین A تبدیل می شود. با این حال، مصرف مقادیر زیاد هویج می تواند منجر به افزایش کاروتن در خون شود که می تواند باعث کاروتنمی شود. کاروتنمی وضعیتی است که باعث ایجاد رنگدانه های زرد یا نارنجی در پوست می شود. بی ضرر است و بیشتر کف دست و کف پا را درگیر می کند.

خوردن بیش از حد هویج نیز می تواند باعث تغییر در حرکات روده شما شود. هویج سرشار از فیبر است که اگر به مقدار زیاد مصرف شود می تواند دستگاه گوارش شما را مختل کند. این می تواند منجر به یبوست شود، به خصوص اگر آب کافی برای دفع راحت مدفوع خود ننوشید. اما برای اینکه این عوارض جانبی را تجربه کنید، باید هر روز نصف فنجان هویج خام و خرد شده بخورید.

خواص بی نظیر هویج برای سلامتی

در حالی که مصرف مقادیر زیاد هویج ممکن است روی روده شما تأثیر بگذارد و رنگ پوست شما را تغییر دهد، خوردن مقدار متوسط آن می تواند به میزان زیادی برای سلامت کلی شما مفید باشد. هویج یک سبزی همه کاره است که هزاران سال است که کشت و برداشت می شود .

آنها منبع عالی آنتی اکسیدان ها و ویتامین A هستند و با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط هستند. اول از همه، خوردن هویج می تواند به بهبود و حفظ بینایی شما کمک کند. دلیل این امر این است که هویج سرشار از ویتامین A و لوتئین است. ویتامین A می تواند از چشم های سالم حمایت کند و خطر شب کوری را کاهش دهد. از سوی دیگر، لوتئین می تواند به جلوگیری از ایجاد دژنراسیون ماکولا کمک کند.

خوردن هویج به طور منظم ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش دهد. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به محافظت از سلول های شما در برابر رادیکال های آزاد و مبارزه با بیماری ها و بیماری های مزمن از جمله سرطان کمک کند. علاوه بر این، هویج حاوی مقادیر کمی کلسیم، فسفر و ویتامین K است که همگی می توانند به سلامت استخوان کمک کنند. خوردن مقدار متوسط هویج در روز حتی ممکن است به تاخیر یا جلوگیری از شروع پوکی استخوان کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha