رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: طرح تحول سلامت از سطح سوم (خدمات تخصصی پزشکی) آغاز شده در حالی که باید از سطح اول (پزشک خانواده) آغاز می شد و اگر به همین ترتیب پیش برویم به هیچ عنوان بودجه‌ها کفاف درمان‌های فعلی کشور را نمی‌دهند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: طرح تحول سلامت از سطح سوم (خدمات تخصصی پزشکی) آغاز شده در حالی که باید از سطح اول (پزشک خانواده) آغاز می شد و اگر به همین ترتیب پیش برویم به هیچ عنوان بودجه‌ها کفاف درمان‌های فعلی کشور را نمی‌دهند.

عباس کامیابی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با اینکه گفته می‌شود پزشکان عمومی آن طور که باید در طرح تحول نظام سلامت به کار گرفته نشده‌اند، گفت: اگر برگردیم به اهداف طرح تحول متوجه می شویم که شاید بکارگیری کلمه تحول به این صورت در ارتباط با طرح تحول سلامت، چندان جایز نیست. طرح تحول نظام سلامت همان‌گونه که مسئولان گفته‌اند جبران محرومیت سال‌های گذشته در حوزه درمان بوده است.

وی ادامه داد: ساختار شبکه بهداشت و درمان دچار مشکل و فرسودگی شده بود و نیاز بود به صورت فیزیکی و برنامه‌ریزی شده کارهایی انجام شود.

کامیابی گفت: از طرفی بحران را در پیش داشتیم در زمانی که طرح تحول آغاز شد کمبود دارو مطرح بود و میزان بالای پرداخت از جیب مردم در مراکز دولتی و خصوصی وجود داشت و طبیعی است که دولت در رابطه با وظایفی که داشته درصدد کاهش پرداخت از جیب مردم حرکت کند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور افزود: طرح تحول سلامت از سطح سوم( خدمات تخصصی و فوق تخصصی) آغاز شد در حالی که نیازمند کارکرد در سطح اول( پزشک خانواده و طب عمومی) است و سپس پیوستگی به سطح دو و سه را نیاز داشت بنابراین اگر به همین ترتیب پیش برویم به هیچ عنوان بودجه‌ها کفاف درمان‌های فعلی کشور را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: نیاز است از دروازه‌بانانی استفاده شود تا هزینه‌ها را کاهش داده و با سیستم ارجاع از سطح یک به سطوح بعدی برود.

کامیابی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اجرای برنامه پزشک خانواده 10 تا 15 سال زمان می‌برد گفت: در کشورهای دیگر همین زمان صرف شده ولی اینکه بخواهیم طرح‌ را آغاز نکنیم درست نیست، البته قبول دارم که کشورهای دیگر از سطح اول طرح تحول سلامت خود را آغاز کرده‌اند و علت این سیاست وزارت بهداشت را باید از خود آنان پرسید.

وی افزود: در همه جای دنیا طرح تحول سلامت از سطح یک و پزشک عمومی، آغاز شده اما اینکه منتظر هم باشیم تا تمام زیرساخت‌ها آماده شود و بعد نظام ارجاع و پزشک خانواده را پیاده کنیم شدنی نیست.

رئیس انجمن پزشکان عمومی کشور گفت: به نظر می‌رسد ساختار الکترونیکی که باید باشد در مسیر اجرای طرح قابل پیاده‌سازی است و بحث شبکه‌های بهداشت و درمان نیز با شروع طرح قابل بازسازی هستند و اصولاً اعتقاد داریم در شهرهای زیر 20 یا 50 هزار نفر که تصور می‌شود میزان پزشک عمومی کم داریم بیشترین تراکم را در همین شهرها شاهد هستیم.

کامیابی تصریح کرد: اما باید اراده‌ای حاکم باشد تا از بخش خصوصی بخواهیم استفاده کنیم چرا که در هیچ جای دنیا طب ملی دولتی نیست در این مورد باید تجدیدنظر شود اما اینکه 10 تا 15 سال زمان ببرد فکر می‌کنم منظور این بوده که برنامه پزشک خانواده کامل شود نه اینکه آغاز شود.

طرح تحول سلامت، طرحی است که وزارت بهداشت از نیمه اردیهشت امسال شروع شد و طی آن فرانشیز بیماران در بیمارستانهای دولتی کاهش یافت و بعد از آن تعرفه خدمات پزشکی به خصوص خدمات تخصصی و فوق تخصصی به طور میانگین حدود ۲.۵ برابر شد که بخشی از بودجه های جدید وزارت بهداشت را به این سمت هدایت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha