یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵

آیا صبح که از خواب بیدار می‌‌شوید در بزاق‌تان طعم خون احساس می‌‌کنید؟ بی‌شک خونریزی دهان باعث نگرانی می‌‌شود. اما سوال اینجاست آیا خونریزی دهان امری عادی است؟ دلیل آن چیست؟ در این مطلب عوامل اصلی این مشکل را بررسی می‌‌کنیم.

مزه خون زیر زبان؛ چرا، چگونه؟

سلامت نیوز: آیا صبح که از خواب بیدار می‌‌شوید در بزاق‌تان طعم خون احساس می‌‌کنید؟ بی‌شک خونریزی دهان باعث نگرانی می‌‌شود. اما سوال اینجاست آیا خونریزی دهان امری عادی است؟ دلیل آن چیست؟ در این مطلب عوامل اصلی این مشکل را بررسی می‌‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم، اولین پرسشی که با احساس کردن طعم خون در دهان باید از خود بپرسید این است که آیا خونریزی حتما مربوط به دهان است یا این‌که از گلو یا از سرفه شدید ناشی می‌شود؟

خونریزی دهان ناشی از التهاب لثه‌ها

در بیشتر موارد خونریزی دهان از التهاب لثه‌ها ناشی می‌شود. به این صورت که لثه‌ها ورم می‌کند و قرمز می‌شود. این مشکل ناشی از حساسیت دندان‌ها به گرما و سرما است. در این صورت پای التهاب لثه در میان است که باید بررسی و درمان شود. التهاب لثه معمولا به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان بروز می‌کند. اگر به‌طور مرتب و بدرستی مسواک نزنید، باکتری‌های موجود در دهان روی دندان‌ها جمع و باعث پلاک دندان می‌شود و به مرور زیر لثه‌ها نفوذ می‌کند.‌ در برخی موارد التهاب لثه به‌دلیل پروتزهای دندانی نامناسب، مصرف دخانیات یا الکل، سابقه خانوادگی یا تغییرات هورمونی (به دلیل بارداری یا یائسگی) نیز بروز می‌کند.

مصرف برخی داروها باعث خون‌ریزی لثه می‌شود

مصرف برخی داروها باعث افزایش احتمال خون‌ریزی لثه‌ها می‌شود. سه گروه از داروها بیشترین تاثیر را در بروز این مشکل دارند که عبارتند از داروهای ضدکلسترول یا همان استاتین‌ها، داروهای ضدفشار خون و داروهای ضداضطراب.

مشکل التهاب ناشی از مصرف داروها گاهی با ورم لثه‌ها همراه است که در برخی موارد حتی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. علاوه بر این داروها، داروهای ضدانعقاد خون نیز ممکن است ‌سبب خون‌ریزی لثه‌ها شود.

اگر داروی ضدویتامین K مصرف می‌کنید در صورت خون‌ریزی مداوم لثه‌ها حتما موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید؛ چون ممکن است ناشی از مصرف دز بالای از این داروها باشد.

خون‌ریزی ناشی از وجود یک تومور

وجود تومور خوش‌خیم یا بدخیم در ناحیه حفره دهان، زبان و ... باعث خون‌ریزی خودبه‌خود در این قسمت از بدن می‌شود. خوشبختانه این تومورها در بیشتر موارد خوش‌خیم بوده و می‌شود با یک عمل جراحی توده را خارج کرد. معمولا مصرف الکل و بخصوص دخانیات دو عامل اصلی ایجاد تومورها و بویژه سرطان زبان است. مصرف همزمان این دو ماده خطر ابتلا به سرطان زبان را 80 تا 90 درصد افزایش می‌دهد.

خون‌ریزی ناشی از ضربه،‌گاز‌گرفتگی‌

ضربه‌های وارده به ناحیه دهان یا گازگرفتگی ‌باعث بروز خون‌ریزی‌هایی می‌شود که چندان طولانی و شدید نیستند. اما امکان دارد همین زخم‌های جزئی به آفت‌ها و زخم‌های دهانی جدی‌تر تبدیل شوند. فراموش نکنید مسواک‌زدن نادرست و خشن نیز ممکن است باعث آسیب‌های دندانی و لثه‌ شود و خون‌ریزی کمابیش شدیدی ایجاد کند.

منبع: styledevie

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha