یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 13628

از زمان مصر باستان پرتوی خورشید شفابخش به حساب آمده است. در سال‌های بعد، هیپوكراتس بود كه به نقش درمانی آن پی برد و آن را برای از بین بردن ناراحتی‌ها و بیماری‌های انسان‌ها استفاده كرد. چنین عنوانی احتمالا توسط دراماتیست آلمانی در سال 1800میلادی نوشته شده است

پرتوی خورشید خشنودكننده و آرام بخش است. انرژی ناشی از خورشید می‌تواند خیلی ساده و بدون اشكال در همه خانه‌ها استفاده شود علاوه برآن تنظیم‌كننده برنامه‌های روزانه و خواب انسان‌ها‌ست. از نظر علمی ثابت شده است كه بدن انسان نور را به انرژی الكتریكی- شیمیایی تبدیل می‌كند وفعل‌و‌انفعالات شیمیایی- گیاهی كه به‌طور زنجیره‌ای در سلول‌ها صورت می‌گیرد، مواد مبادله شده را آزاد می‌كنند. از این طریق، سیستم ایمنی بدن قوی شده  و نسبت به باكتری‌ها و ویروسها مصون می‌شود.

بدون نور انسان غم‌انگیز است به این خاطر در كشورهای اسكاندیناوی درصد خودكشی بیشتر از كشورهای جنوب اروپا‌ست كه علت آن كمبود نور خورشید است. نور از طریق چشم و عصب بینایی محرك الكتریكی مغز است. هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در این مورد نقش اساسی دارند: نبودن نور در روز باعث اختلالات ملاتونین می‌شود. ملاتونین را می‌توان هورمون خواب نامید، این هورمون شبها تولید می‌شود و انسان را خسته و برای خواب آماده می‌كند.

در روزهایی كه مقدار نور كم است، بدن نمی‌تواند تولید ملاتونین را كاهش دهد در نتیجه انسان احساس خستگی می‌كند و هماهنگی و توازن هورمونی در مغز به هم می‌خورد. هورمون سروتونین یا هورمون خوشبختی درست برخلاف ملاتونین عمل می‌كند. این هورمون در روزهای آفتابی و ماه‌های تابستان بیشتر تولید می‌شود حتی نور مصنوعی كه در اتاق استفاده می‌شود در به وجود آمدن این هورمون نقش دارد.

پزشك دانماركی نیلزریبرگ در حدود 100 سال پیش پرتودرمانی را پایه‌گذاری كرد او در سال 1903 میلادی به خاطر موفقیت در این كار جایزه نوبل در پزشكی را دریافت كرد. استفاده از نور مصنوعی تا حدی سودمند است، چون درصد نور و طیف آن قابل كنترل است همچنین نور تولید شده اشعه زیان‌بار ماوراءبنفش و عوارض جانبی آن را ندارد.

از نظر تئوری حتی یك گردش نیم ساعته در هوای آزاد انرژی خورشیدی را در بدن ذخیره می‌كند. كسانی كه در روزهای سرد حال گردش كردن در طبیعت را ندارند می‌توانند از نور مصنوعی استفاده كنند مثلا توسط دستگاهی كه طلوع خورشید را به وجود آورده  و صدای پرندگان را تقلید می‌كند از خواب بیدار شوند. از نور مصنوعی برای درمان بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و نورودرماتیس استفاده می‌شود.

 پرتو درمانی می‌تواند همراه روش‌های درمانی دیگر یا به تنهایی طبق تجویز پزشك به كار برده شود. در اینكه برای درمان زخم‌ها و دردهای مختلف، در روماتولوژی و فیزیوتراپی، در افسردگی و سندرم پ.ام.اس، در سردردها و بیماری‌های ورزشی به نور خورشید نیاز داریم، شكی نیست اما نیازی به انتظار زیاد در مطب پزشكان و كلینیك‌های درمانی نیست، كافی‌ است كه به خورشید و اثر شفا بخش آن توجه كنیم، از داروخانه‌ای كه همیشه دردسترس ماست: داروخانه آسمان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha