یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 13630

طبق آماری در امریکا مشخص شده که مردم این کشور در سال گذشته 9 بیلیون گالن آب بطری مصرف کرده اند، یعنی به ازای هر نفر 29 گالن آب مصرف شده است.

 به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز،از نظر هزینه نیز باید گفت که این مقدار مصرف معادل 22 بیلیون دلار است که به نظر منتقدان صنعت بطری آب ، با توجه به این هزینه، باید از آب شیر منزل صرفه نظر کرد. اغلب انتقادات مربوط به تاثیر زیست محیطی بطری های آب است. ولی اکنون سوالی دیگر در مورد این تولید نیز وجود دارد و آن بحث سلامت و خلوص آب بطری ها است.
نتایج گزارشات : گروهی از طرفداران محیط زیست طی آزمایشی 15 نوع از بهترین مارک های بطری آب را- از نظر وجود 170 نوع آلاینده - مورد آزمایش قرار دادند و در این بین ترکیب های متفاوتی که از 38 نوع ماده آلوده کننده مثل باکتری ها، کود و مواد شیمیای صنعتی حاصل می شد ، در این محصولات یافتند. مقدار این مواد تقریبا مشابه مقدار آن در آب شیر بود. البته انجمن بین المللی بطری آب معتقدند که گزارش این تیم تحقیقی چندان درست نیست.
برتری آب شیر یا آب بطری: به طور کلی 45% از بطری های آب منشا درون شهری دارد. طبق قانون، چنین بطری های آبی با منشاه شهری باید دارای برچسب اعلام منشا آب باشد، مگر اینکه تولید کنندگان آن مراحلی را برای پاکسازی و خلوص آن طی کرده باشند. در این صورت باید برچسب آب تصفیه شده بر روی محصول باشد.
برچسب " آب چشمه" مربوط به محصولاتی است که از طریق لوله کشی از چشمه های آب زیر زمینی برداشت کرده باشد.
برچسب " آب معدنی" از منابع آب زیرزمینی حاصل می شود و نباید توسط تولیدکنندگان، مواد معدنی به آن اضافه شده باشد.
برچسب " آب آرتزین" یا آب چاه خود جوش از چشمه نشات می گیرد که البته توسط لوله کشی هدایت می شود.
دلیل استفاده از آب بطری
بعضی از متخصصان معتقدند که تنها به دلیل راحتی استفاده آب بطری ترجیح داده می شود . البته در بعضی مواقع بحرانی مثل شیوع آلودگی در آب لوله کشی، استفاده از بطری های آب لازم است. آنچه برای سلامت مردم مهم است دسترسی به آب سالم، خالص و بدون آلودگی است. کنترل کیفیت آب لوله کشی باید در هر ساعت توسط آزمایشگاه های تصفیه آب انجام شود.
آیا استفاده از فیلتر برای آب شیر لازم است؟ اگر استفاده  از آب با کیفیت فوق العاده و عاری از آلاینده ها برای شما حائز اهمیت است، فیلتر می تواند دستگاه مفیدی باشد. فیلترهای اسمزی وارون می تواند اغلب آلودگی ها را از بین ببرد.اما زغال چوب برای بر طرف کردن بو و طعم نامناسب آب کافی است.
آیا استفاده از آب بطری مانده بی خطر است؟ بطری های آبی که تاریخ مصرف مشخص ندارند ، حتی اگر درب آنها باز نشده باشد و به طور صحیح بسته بندی شده باشد، نباید طولانی مدت نگه داشته شود. حتی اگر بطری آب را برای مواقع ضروری و اورژانسی نگه می دارید، باید هر از گاهی با بسته های جدید جایگزین کنید.
آیا امکان سرایت مواد شیمیایی بطری به آب وجود دارد؟بعضی متخصصان به این واقعه معتقدند.نگرانی عمده در این مورد مربوط به مواد شیمیایی نظیر فتالیت و بیسفنول ا است ، که در ترکیب بطری به کار می رود.
آیا فریز کردن آب بطری یا قراردادن آن در محیط گرم خطرناک است؟فریز کردن بطری خطری در پی ندارد، حتی مانع از آزاد شدن مواد شیمیای بطری می شود. اما استفاده از آب بطری حرارت دیده چندان بی خطر نیست.
آیا در آب بطری فلورید وجود دارد؟ اگر تولید کنندگان این محصولات به آب بطری فلورید زده باشند باید بر روی برچسب محصول قید شود. ولی اغلب آب های بطری حاوی فلورید کمتری نسبت به آب شیر هستند. استفاده از آب فلورید دار در فرمول خوراکی نوزادان می تواند باعث فلوروز دندان شود. وضعیتی که در آن لکه های سفید به طور ثابت روی دندانها ظاهر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha