دیگر دوران عرضه اقلام غذایی به‌صورت فله‌ای سر آمده یا اگر اقلامی هم وجود داشته باشد که بسته‌بندی‌های پرزرق و برق امروزه را نداشته باشد یا بسیار کم هستند یا چندان مورد استقبال شهروندان قرار نمی‌گیرند. تاریخ انقضای محصولات غذایی که اکنون بنا بر قانون روی بسته همه محصولات درج می‌شود، تاریخ اطمینان بخشی است که شهروندان را مجاب به خرید یا عدم خرید آن می‌کند. در چنین شرایطی قاعدتا نباید اقلام غذایی تاریخ گذشته و فاسد عرضه شود اما، برای یک‌بار هم که شده برای ما پیش آمده که محصول غذایی را که هنوز هم تاریخ انقضای آن نگذشته است، خریده‌ایم بر همین اساس است که روز گذشته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عرضه محصولات غذایی با تاریخ تولید در روزهای آینده کرد.

عرضه محصولات غذایی با تاریخ تولید در روزهای آینده!

سلامت نیوز: دیگر دوران عرضه اقلام غذایی به‌صورت فله‌ای سر آمده یا اگر اقلامی هم وجود داشته باشد که بسته‌بندی‌های پرزرق و برق امروزه را نداشته باشد یا بسیار کم هستند یا چندان مورد استقبال شهروندان قرار نمی‌گیرند. تاریخ انقضای محصولات غذایی که اکنون بنا بر قانون روی بسته همه محصولات درج می‌شود، تاریخ اطمینان بخشی است که شهروندان را مجاب به خرید یا عدم خرید آن می‌کند. در چنین شرایطی قاعدتا نباید اقلام غذایی تاریخ گذشته و فاسد عرضه شود اما، برای یک‌بار هم که شده برای ما پیش آمده که محصول غذایی را که هنوز هم تاریخ انقضای آن نگذشته است، خریده‌ایم بر همین اساس است که روز گذشته یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عرضه محصولات غذایی با تاریخ تولید در روزهای آینده کرد.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف که ویژه مشتریان است در واقع بیانگر زمانی است که مشتریان از طریق آن متوجه می‌شوند که این محصول بنا بر ادعای تولیدکننده در اوج تازگی است. پس این تاریخ به معنای فساد مواد غذایی و درعین‌حال ناسالم بودن آن نیست. از سوی دیگر، عبارت تاریخ عرضه نیز تاریخی است که به تولیدکننده و عرضه‌کننده (نه مشتریان) کمک می‌کنند تا از طریق آن به موجودی کافی انبار پی ببرند. این درحالی است که بسیاری از مشتریان به اشتباه از برچسب تاریخ عرضه برای تشخیص زمان فاسدشدن محصول استفاده می‌کنند درحالی‌که، در بسیاری از موارد این تاریخ‌ها در واقع به این معنا نیستند.

به حواس پنجگانه‌تان بیشتر اعتماد کنید
مسمومیت‌های غذایی در مقایسه با دهه‌های اخیر 20‌درصد افزایش‌یافته و مردم را به بیمارستان‌ها کشانده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ گاهی خوراکی خریداری‌شده از نظر ظاهری کیفیت بالایی دارد اما، این به معنی سالم بودن آن نیست. در همین زمینه پزشکان توصیه می‌کنند که به تاریخ انقضا تا حدودی اعتماد کنید اما آنچه باید به آن صد درصد اعتماد کنید حواس پنج‌گانه خودتان است. محصولی که به نظرتان غیرعادی است، مصرف نکنید. بو و طعم مواد غذایی به‌ویژه محصولات کنسروی را بسیار اهمیت دهید و قبل از مصرف آنها را بجوشانید. شیر، تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و کنسروها از بیشترین محصولاتی هستند که سبب مسمومیت و مرگ‌ومیر می‌شوند.

 سازمان غذا و دارو پاسخگو باشد
روز گذشته عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از عرضه برخی محصولات مواد غذایی با تاریخ تولید در روزهای آینده، گفت: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید درخصوص عرضه چنین محصولاتی با تاریخ تولید جعلی پاسخگو باشند. نعمت‌ا... منوچهری ادامه داد: این موضوع به‌طور حتم غیرقانونی بوده و باید هر چه سریع‌تر با دستگاه‌های متخلف از مبادی قانونی برخورد شود. او با تاکید بر ضرورت برخورد با واحدهای تولیدی که اقدام به درج تاریخ نامعتبر روی بسته‌های محصولات مواد غذایی می‌کنند، افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید در خصوص عرضه چنین محصولاتی با تاریخ تولید جعلی پاسخگو باشند.منوچهری با بیان اینکه عرضه محصولات با تاریخ‌ تولید تقلبی شائبه فاسدشدن محصولات و تلاش برخی سو‌ءاستفاده کنندگان برای توزیع مجدد آنها را تقویت می‌کند، گفت: درصورتی که این نوع محصولات بیماری حتی جزیی برای مردم ایجاد کنند به‌طور حتم عذرخواهی مسئولان چاره درد نخواهد بود. به گزارش خانه ملت این نماینده با تاکید بر اینکه درخصوص عرضه چنین محصولاتی با تاریخ تولید تقلبی هنوز گزارشی به مجلس ارائه نشده است، افزود: به‌طور حتم نشستی در مجلس با حضور مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای استماع توضیحات آنها برگزار خواهد شد.

 تاریخ تولید محصولات غذایی مهم‌تر از انقضا است
مواد غذایی را به‌طور کلی به دو دسته فسادپذیر و غیرفسادپذیر تقسیم‌بندی می‌کنند. برخی مواد غذایی مثل لبنیات، گوشت، ماهی و مرغ محصولات پرخطر محسوب می‌شوند و فسادپذیری نزدیک‌تری دارند اما برخی محصولات مثل برنج، حبوبات، کیک و بیسکویت فسادپذیری دیرتری داشته یا غیرفسادپذیرند. از این نظر، نوع تاریخی که روی محصولات قید می‌شود که در کشور ما باعنوان تاریخ انقضا شناخته می‌شود یعنی مصرف‌کننده پس از خرید باید تا همان مهلت درج‌شده آنها را مصرف کند اما در برخی کشورها این تاریخ انقضا به دو گونه روی محصولات درج می‌شود: یکی بهترین تاریخ برای مصرف و دیگری تاریخ انقضای فروش است.

 مسمومان مواد غذایی می‌توانند شکایت کنند
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران معتقد است: هر محصول غذایی تاریخ گذشته نباید مصرف شود و معمولا مسئولان وزارت بهداشت و از کارخانه‌ها و ماموران دامپزشکی به صورت مستمر به مراکزی که گوشت و محصولات گوشتی را به فروش می‌رسانند بازدید می‌کنند و اجازه فروش محصولات فاسد شده را نمی‌دهند.

ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه ممکن است در برخی از رستوران‌ها یا آشپزخانه‌هایی که کمتر مورد بازرسی قرار می‌گیرند از گوشت‌ها و محصولات تاریخ گذشته استفاده شود، می‌گوید: به‌طور کلی نباید از این محصولات استفاده کرد و من تصور می‌کنم که این مراکز حتی فروشگاه‌هایی که محصولات غذایی می‌فروشند تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و همیشه بازرسی می‌شوند. او تاکید می‌کند: اگر کسی از این مواد غذایی استفاده کند و بیمار شود می‌تواند به دادگستری شکایت کند و براساس این شکایت فروشنده و پخش‌کننده محصول باید جوابگو باشند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران دلایل عرضه محصولات غذایی تاریخ گذشته را سودجویی برخی افراد می‌داند و می‌گوید: این محصولات توسط برخی افراد سودجو در مغازه‌ها توزیع و فروخته می‌شود یا شرکت‌های توزیع کننده برای مدت زیادی در انبارهای خود نگهداری می‌کنند که منجر به فاسد شدن، محصول می‌شود. خسرونیا می‌گوید: برخی از افراد اصلا به تاریخ تولید و انقضای محصول نگاه نمی‌کنند و محصول را خریداری و زمان مصرف متوجه می‌شوند که رنگ با طعم و بوی محصول تغییر کرده است اما برخی دیگر به تاریخ تولید و انقضای محصول دقت دارند. او تاکید می‌کند: روی بسته‌بندی برخی از این محصولات تاریخ روزهای آینده برای تولید درج شده که نشان از تخلف دارد و با شکایت به دادسراها و وزارت بهداشت قابل پیگیری است. خسرونیا تاکید می‌کند: برخی از سودجویان در این کار دخیل هستند که حتی به سلامت انسان‌ها هم توجه نمی‌کنند کما اینکه در چند ماه گذشته شاهد مسمومیت و از بین رفتن اعضای یک خانواده بر اثر استفاده از تن ماهی فاسد مسموم شدند و از بین رفتند.


 باید قانون بازدارنده محکمی وجود داشته باشد
به اعتقاد یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، توزیع و فروش مواد غذایی تاریخ گذشته باید ممنوع شود و متخلفان مجازات شوند. عبدالرحمان رستمیان با اشاره به اهمیت این موضوع که به سلامت مردم ارتباط دارد می‌گوید: برای این تخلف باید ممنوعیت کامل اعمال شود و حتی جریمه‌کردن فرد متخلفی که مواد غذایی تاریخ گذشته یا تاریخ تولید روزهای آینده را دراختیار مردم قرار می‌دهد کافی نیست. او تاکید می‌کند: در کشورهای دیگر موادی که تاریخ انقضایشان نزدیک است را با قیمت بسیار کم در اختیار مردم می‌گذارند تا فاسد نشود اما در کشور ما باید قانون بازدارنده قاطع و محکمی وجود داشته باشد تا این اتفاق نیفتد و رسانه‌ها باید کمک کنند تا در کنار قوانین بازدارنده افراد متخلف آگاه شده و از این کار صرف‌نظر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha