براساس محاسبات حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا میزان خط فقر در کلان شهر تهران برای خانواده ای 5 نفره چیزی حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان است.

سلامت نیوز: براساس محاسبات حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا میزان خط فقر در کلان شهر تهران برای خانواده ای 5 نفره چیزی حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، چندی پیش به نقل از معاون وزیر کار خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خط فقر در ایران به ازای هر نفر ۲۵۰هزار تومان است. این خبر از همان ابتدای انتشار با واکنش های متفاوتی روبرو بود و برخی کارشناسان تحلیل ها متفاوتی درباره آن مطرح کردند.

در همین رابطه حسین راغفر، عضو هیات علمی دانشگاه الزاهرا با اشاره به تفاوت روش های اندازه گیری خط فقر، گفت: « روش های اندازه گیری برای خط فقر تفاوت های جدی دارد. آنچه که ما محاسبه کردیم تفاوت دارد و از استانی به استان دیگر متفاوت است. به عنوان مثال وقتی در شهر تهران خط فقر را برای سال جاری محاسبه کردیم حدود  2 میلیون و 600 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره بود. این برای شهر های دیگر کاملا متفاوت است. »

این عضو هیات علمی دانشگاه الزاهرا در ادامه توضیحات خود درباره خط فقر به کیفیت زندگی در نقاط مختلف تاکید کرد و گفت: « بحث خط فقر با توجه به تنوعی که در کیفیت زندگی افراد جامعه ما در شهر ها و مناطق مختلف کشور وجود دارد نمی تواند یک خط فقر ملی باشد. ما خطوط فقر متفاوتی داریم.»

راغفر ادامه داد: « با توجه به توسعه یافتگی مناطق مختلف، میزان خط فقر متفاوت خواهد بود. خط فقر از چند عامل تاثیر می پذیرد که یکی از آنها سطح قیمت ها است و عامل دیگر کیفیت زندگی آن منطقه است. بنابراین در کلان شهری مثل تهران با یک شهر کوچک درباره خط فقر تفاوت های فاحشی وجود دارد. بر این اساس اعلام یک خط فقر برای کل کشور نمی تواند راهنمای درستی باشد چون یک میانگین گیری است.»

این اقتصاد دان در بخش دیگری از توضیحات خود به به تامین مخارج زندگی در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت:«  شهری ممکن است مبالغ زیادی نیاز نباشد تا حداقلی از زندگی در آنجا تامین شود. این شهر با شهر بزرگی مثل تهران متفاوت است و اگر اینها را جمع کنیم و تقسیم بر دو کنیم خیلی تصویر روشنی از کیفیت زندگی در شهر تهران را به ما نخواهد داد. بنابراین خط فقر را برای مناطق مختلف کشور به خصوص در سطح استان ها اندازه گیری می کنیم و تفاوت های فاحشی هم در این میزان وجود دارد.»

راغفر درباره علت حساسیت دولت ها نسبت به خط فقر اینگونه توضیح داد: « واقعیت این است که در همه جای دنیا دولت ها نسبت به ارقام اعلام شده پیرامون خط فقر و تعداد فقرا حساس هستند. علت این است که این رقم عملکرد دولت ها را نشان می دهد و یک نوع ارزیابی درست یا غلط از عملکرد دولت هاست. به همین دلیل وقتی نشان دهیم فقر افزایش پیدا کرده دولت ها نسبت به آن واکنش نشان می دهند.»

این اقتصاد دان در ادامه اعلام خط فقر از سوی دولت تدبیر و امید را اتفاقی خوب عنوان کرد که در زمان فعالیت دولت های نهم و دهم به آن توجه نشده بود: « متاسفانه در دولت های نهم و دهم علیرغم سرمایه های بزرگ درآمد های نفتی و گازی که کشور کسب کرد محاسبات نشان می دهد از سال 84 به این طرف افزایش فقر را شاهد هستیم. بعد ها مشخص می شود به دلیل سوء مدیریت منابع  ملی کشور مثل اخباری که در مورد سوء استفاده از منابع بانکی وجود دارد مشکل بسیاری از نابسامانی های زندگی  به خصوص برای افراد با درآمد های پایین رقم خورد. دولت وقت می کوشید این ارقام را پنهان کند و دولت کنونی جرات می کند و این رقم را اعلام می کند. همین موضوع سبب می شود تا در گام دوم  دولت کوشش کند از کسانی که کمتر دارند حمایت کنند. حمایتی که از جمله تعهدات دولت در قانون اساسی است و خدماتی را برای آنها باید فراهم کند.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha