طبق سند چشم انداز بیست ساله کشور ایران باید به جایگاه دوازدهم گیاهان دارویی در جهان دست یابد که هم اکنون درسکوی شصتم ایستاده است.

محمد رضا وهابی درگفتگو با خبرنگارسلامت نیوز افزود: با توجه به این سند ایران باید به منظور توسعه اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی در زمینه گیاهان دارویی و صنعتی به جایگاه دوازدهم دست یابد اما این درحالی که هم اکنون در اول راه قرار گرفته ایم.
وی با اظهار اینکه تنوع زیستی گیاهان نقش مهمی در تعلیم نیازهای اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی انسان  بازی می کند بیان داشت: در زمینه گیاهان دارویی و صنعتی باید به تنوع زیستی و تمام موجودات زنده گیاهی و جانوری، میکرو ارگانیسم موجوات در یک ناحیه و منطقه توجه کنیم .
 کارشناس منابع طبیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مراتع مهمترین و غنی ترین ذخایر ژنتیک جهان را در بین اکوسیستم طبیعی دارند ولی به لحاظ بهره وری بیش از اندازه این این مراتع  هم اکنون در حال تخریب و تهدید قرارگرفته است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نزدیک به دو هزار و پانصد هزار گونه گیاهی درجهان شناسایی شده که روزانه در حال افزایش است تصریح کرد: تخمین زده می شود که دوازده هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد اما این درحالی که تنها هشت هزار و دویست مورد آن شناسایی و ثبت شده است.
وهابی اظهارداشت: با وجودی که گیاهان دارویی باعث حل بسیاری از مسائل اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی در کشور می شود و زمینه ایجاد اشتغال پایدار را فراهم و عامل بالا رفتن رشد اقتصادی درکشور و تامین غذای انسان و دام می شود اما متاسفانه اقدامات لازم و خاصی در حوزه پژوهش کاربردی و آموزش آن در جامعه نشده است.
وی گفت: مشکل مدیریتی، فرهنگی و اعتباری در اجرای برخی اهداف و شاخص های برنامه چهارم توسعه کشور در زمینه گیاهان دارویی باعث ایجاد نوعی کم کاری در مدیران و مسئولین کشوری شد که  این مسئله عامل روی کار آمدن اساتید دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به علت ایجاد فرهنگ سازی در این زمینه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha