یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر: 136328

شورای شهر تهران از یکسو و شرکت ساماندهی مشاغل شهر از سوی دیگر به‌دنبال این هستند تا با ایجاد راهکارهایی، زمینه را برای کوچ صنایع آلاینده از پایتخت فراهم کنند.

سلامت نیوز: شورای شهر تهران از یکسو و شرکت ساماندهی مشاغل شهر از سوی دیگر به‌دنبال این هستند تا با ایجاد راهکارهایی، زمینه را برای کوچ صنایع آلاینده از پایتخت فراهم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، صدالبته كه خروج صنایع آلاینده از شهر بسی كار دشواری است. فراهم آوردن مكانی جدید و خارج از شهر برای ادامه فعالیت كارخانه‌ها و واحدهای تولیدی، تعیین تكلیف كارگران مشغول به‌كار و به‌دست‌ آوردن حكم قضایی از ‌مهم‌ترین مشكلاتی هستند كه در این راه وجود دارند. در این میان اساسا این سؤال به‌وجود می‌آید كه در شهر تهران و اطراف آن چند واحد صنعتی آلاینده وجود دارد؟ چندی پیش معاون استانداری تهران این تعداد را 8هزار واحد آلاینده اعلام كرد. اما قدیمی، مدیرعامل شركت ساماندهی مشاغل شهر تهران بعدا گفت كه 80درصد از این تعداد واحد آلاینده از شهر خارج شده‌اند و تا آخر سال تعداد دیگری از صنایع آلاینده نیز به بیرون از تهران می‌‌روند. از طرف دیگر رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز هفته گذشته آمار دیگری را درباره صنایع آلاینده هوای پایتخت ارائه كرد. رحمت‌الله حافظی اعلام كرد كه 25درصد آلودگی هوا تهران از آلاینده‌های ثابت ناشی می‌شود. وی در این بین یكی از اصلی‌ترین منابع ثابت را پالایشگاه‌ها عنوان كرد. البته به گفته حافظی مشكل پالایشگاه‌ها به نوع سوخت آنها برمی‌گردد كه به همین دلیل قرار است سوخت مازوت دیگر در اختیار پالایشگاه تهران قرار نگیرد.

این در حالی است كه رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران سهم منابع ثابت (صنایع + موتورخانه‌های ساختمان‌ها) و به‌دنبال آن صنایع را در آلایندگی هوا بیشتر از 25درصد و در حدود 30درصد می‌داند. اینطور كه علی‌محمد شاعری گفته در مجموع 360صنعت آلاینده در استان تهران وجود دارند كه 40واحد آنها داخل خود شهر تهران هستند. اگرچه به‌گفته شاعری 320صنعت خارج شهر تهران و در غرب و جنوب استان هستند اما به هرحال كاملا واضح است كه با وضعیت جغرافیایی تهران و وزش بادهای غربی و جنوبی به سمت شرق و شمال، حجم زیادی از آلایندگی صنایع وارد هوای پایتخت می‌شود.
از جمله این صنایع آلاینده، نیروگاه‌هایی مثل بعثت و شهید منتظر قائم هستند كه روزانه حجم بالایی مازوت مصرف می‌كنند تا جایی كه فقط نیروگاه شهید منتظرقائم روزانه 5 تا 6 میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند. این حجم مازوت سوخته شده باعث آزاد شدن گوگرد با پی‌پی‌ام بالای 20هزار می‌شود؛ گوگردی كه با وزش باد به سمت مركز تهران انتقال می‌یابد.

    واحدهای آلاینده‌ای كه دیگر آلودگی ندارند

با وجود همه مشكلات، تاكنون مصوبه شورای شهر تهران، در كنار تفاهمنامه همكاری‌ شهرداری و اداره كل محیط‌زیست تهران به خروج یا تعطیلی چند واحد آلاینده منتج شده است. نمونه آن كارخانه ریخته‌گری ایرفو بود كه پس از 50سال فعالیت، سال پیش با توافقی میان مدیریت آن و مدیریت شهری، تعطیل شد. كاهش آلایندگی نیروگاه بعثت، پس از پیگیری‌های كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز مثال دیگری است كه می‌توان در این‌باره عنوان كرد. اینطور كه رحمت‌الله حافظی، رئیس این كمیسیون گفته سنجش آلایندگی نشان می‌دهد 50تن دی‌اكسید كربن متصاعد شده از این كارخانه كاهش یافته است.

    واحدهایی كه باید منتقل شوند

مسئولان امر، امسال نیز همزمان با آغاز هفته پاك، خبرهایی را در رابطه تعطیلی یا انتقال چند واحد آلاینده دیگر اعلام كردند. به‌طور نمونه محمد حسین بازگیر معاون مدیركل و رئیس محیط‌زیست شهر تهران در دومین روز از هفته هوای پاك گفت كه با پیگیری‌های شهرداری تهران و محیط‌زیست، كارخانه ایران ابزار به‌عنوان یكی از این صنایع آلاینده جمع‌آوری و به خارج از شهر منتقل شد. وی بدون نام بردن از 2واحد آلاینده دیگر، گفت كه 2صنایع غذایی برای خروج از تهران به‌صورت داوطلبانه اعلام آمادگی كرده‌اند.

به پیش كشیدن عبارت صنایع غذایی آلاینده از سوی بازگیر، این سؤال را در ذهن به‌وجود می‌آورد كه كارخانه روغن نباتی قو چه زمانی از تهران خارج می‌شود؟ بازگیر در این رابطه نیز عنوان كرد كه این كارخانه میزان تولیدات خود را بسیار كاهش داده است. وی در عین حال تأكید كرد كه كارخانه روغن نباتی قو باید هرچه سریع‌تر از شهر تهران بیرون رود. این در حالی است كه رضا قدیمی، مدیرعامل شركت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بر این نظر است كه عده‌ای به‌دنبال زمان دادن به این كارخانه برای خروج از شهر هستند. از دیگر كارخانه‌هایی كه در آینده‌ای نزدیك باید منتظر تعطیلی آن باشیم، كارخانه خلیج‌فارس در منطقه 18پایتخت است. وحید نوروزی، شهرداری این منطقه در این رابطه گفت: كارخانه خلیج‌فارس طی یك‌ماه آینده برای همیشه تعطیل خواهد شد.

    راهكار چیست؟

طی یك‌سال گذشته سازمان حفاظت محیط‌زیست و شهرداری تهران سعی كرده‌اند با تفاهمنامه‌های همكاری درصدد تعطیلی، بازسازی یا انتقال صنایع آلاینده برآیند. طرح جامع ساماندهی صنایع توسط سازمان محیط‌زیست و شهرداری تهران هم با همین هدف تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده اما واقعیت این است كه این اقدامات كافی نیست. وجود خلأهای قانونی یكی از مهم‌ترین موانع بر سر این راه به‌حساب می‌آید. اما اكنون اینطور كه سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید باید از طرق زیر رفع‌آلایندگی صنعت‌های تهران دنبال شود.

صنایعی كه امكان رفع‌آلایندگی آنها وجود ندارد به شهرك‌های صنعتی یا خارج از شعاع 120كیلومتری شهر تهران بروند.
صنایع فرسوده و آنهایی كه دارای مجوز فعالیت هستند و براساس ضوابط، خلاف استقرار ندارند، بازسازی شوند.
بهبود سوخت نیروگاه‌های اطراف تهران و جایگزینی سوخت گاز به جای مازوت در آنها.
سیاست‌های تشویقی در جهت خروج داوطلبانه صنایع آلاینده اخذ شود. درنظر گرفتن تسهیلاتی برای اعطا، تخفیف در دریافت عوارض و مالیات ازجمله این سیاست‌هاست.
پایش ادواری صنایع و بازرسی‌های شبانه آنها.
برنامه‌ریزی برای دستیابی به فناوری‌های جدید سبز
اتخاذ روش‌های دیگر به غیراز جریمه چراكه برخی از واحد‌های آلاینده تنها با پرداخت یك درصد از سهم تولید سالانه‌شان بدون اینكه جابه‌جا شوند جریمه را به‌راحتی پرداخت می‌كنند.

شهر در محاصره آلاینده ها

شهر در محاصره آلاینده ها

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha