بسیاری از افراد مبتلا به سرطان علاقه مند به آزمایش روش هایی پیشنهادی و موثر برای درد و ناراحتی خود هستند. اگر ابتلا به سرطان وضعیتی را ایجاد کرده که فرد قادر به کنترل سلامتی خود نیست، این روش ها تا اندازه ای امید بخش و کمک کننده است.

در این مطلب که توسط گروه ترجمه سلامت نیوز آماده شده است به 11 روش درمانی سالم و بی خطر برای انواع  سرطان اشاره خواهد شد. بعلاوه این 11 روش فوایدی نیز به همراه دارد.
چگونه این روشهای درمان می تواند به بیمارمبتلا به سرطان کمک کند؟
مسلما این روش ها نقش در درمان و معالجه بیماری اصلی ندارد و اما می تواند بیمار را قادر به مقابله با علائم ناشی از سرطان و حتی درمان آنها بکند. از جمله شایع ترین علائم و نشانه های سرطان عبارتند از اضطراب ، خستگی، تهوع و استفراغ، درد، اختلالات خواب و استرس، که این روشهای جایگزین می تواند تا حدودی تسکین دهنده علائم باشد.
به خاطر داشته باشید که این روش ها باید به صورت مکمل درمانی که توسط پزشک معالج دریافت می کنید ، استفاده شود و نه اینکه تنها به این روش ها اکتفا کنید. در حالیکه روش های جایگزینی مثل طب سوزنی می تواند درد و تهوع را تسکین دهد، ولی به اندازه داروهایی تجویزی نمی تواند موثر باشد. بنابراین بهتر است با پزشک خود در مورد هر دو روش درمان سنتی و جایگزین صحبت کنید.
اگر حالت های زیر را تجربه کرده اید،   این روش های درمانی می تواند تسکین دهنده باشد.

اضطراب:
خلاصه روشهای درمانی:هیپنوتیز، ماساژ، مدیتیشن، تکنیک های رلکسیشن
خستگی:خلاصه روشهای درمانی:تمرینات ورزشی، ماساژ، تکنیک های رلکسیشن، یوگا
تهوع و استفراغ:خلاصه روشهای درمانی:طب سوزنی، رایحه درمانی، هیپنوتیز، موزیک درمانی
درد:خلاصه روشهای درمانی:طب سوزنی،رایحه درمانی، هیپنوتیز، مدیتیشن، ماساژ،موزیک درمانی، بازخورد زیستی
اختلالات خواب:خلاصه روشهای درمانی:تمرینات بدنی، تکنینک استراحت، یوگا، تای چی
استرس:خلاصه روشهای درمانی:رایحه درمانی، تمرینات بدنی، هیپنوتیز، ماساژ، مدیتیشن، تای چی،یوگا

و اما توضیح شیوه درمانگری هر روش درمانی:
طب سوزنی: در طول استفاده از این روش، سوزن های بسیار ریز و مخصوص در نقاط خاصی از پوست وارد می کنند. مطالعات نشان می دهد که طب سوزنی در تسکین بعضی از عوارض مثل تهوع ناشی از شیمی درمانی موثر است. همچنین درد را تسکین می دهد. به طور کلی طب سوزنی اگر توسط فرد مجرب و آموزش دیده و با سوزن های استریل صورت بگیرد بی خطر است. البته باید گفت که طب سوزنی برای کسانی که داروی رقیق کننده خون مصرف می کنند و یا دچار کمبود سلولهای خونی هستند، مناسب نیست، پس از ابتدا با پزشک مشورت کنید.

رایحه درمانی: در این روش از روغن های معطر برای ایجاد آرامش استفاده می شود. معمولا روغن را با مواد معطری مثل استوقدوس دم می کنند و در هنگام ماساژ بدن از آنها استفاده می شود. همچنین ممکن است به آب حمام اضافه شود. این روش درمان برای تسکین تهوع، درد و استرس مفید است. رایحه درمانی توسط افراد آموزش دیده و یا خود فرد انجام می شود. اگر استفاده از روغن معطر بر پوست ایجاد آلرژی نکند ، می تواند بی خطر باشد.

بازخورد زیستی: در این روش به منظور کنترل اعمال بدن مثل فشار خون و سرعت تپش قلب از مغز استفاده می شود.متخصصان این روش از دستگاه الکتریکی برای نمایش اعمال خاص بدن مثل انقباض ماهیچه ها و سرعت قلب استفاده می کنند. به کمک این روش می توانید عملکرد بدن خود را کنترل کنید. اغلب برای تسکین درد، این روش مفید عمل می کند. اگر این روش درمانی توسط فرد آموزش دیده انجام بگیرد، بهتر است. ولی می توانید خودتان نیز انجام دهید.
 
تمرینات ورزشی: ورزش به شما کمک می کند تا علائم و نشانه های بعد از درمان یا در طول درمان را کنترل کنید. تمرینات ملایمی مثل پیاده روی و  شنا میتواند باعث رفع خستگی و استرس شود و خواب بهتری را فراهم کند. اگر تاکنون ورزش منظمی انجام نداده اید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. با تمرینات ساده به آرامی شروع کنید و سپس برنامه تمرین را تا 30 دقیقه در هر روز گسترش دهید.

هیپنوتیز: این روش در واقع نوعی تمرکز بسیار عمیق است. در طول هیپنوتیز ، هیپنوتراپ سعی می کند با سخنان آرام به شما آرامش دهد. ذهن شما را معطوف به یک هدف مثلا کنترل درد و رفع استرس می کند. مانع از احساس تهوع و استفراغ پیش گرا که قبلا به آن مبتلا گردیده اید می شود. هیپنوتیز بهتر است توسط فرد آموزش دیده انجام شود و اگر مبتلا به بیماری های روحی هستید به هیپنوتراپ اطلاع دهید.

ماساژ درمانی: در این روش طبیب، پوست، ماهیچه ها و تاندون های بدن را ماساژ می دهد تا انقباض ، تنش و استرس را رفع کند و ایجاد آرامش کند. چندین روش ماساژ دادن وجود دارد. ماساژ می تواند بسیار ملایم و یا با کمی فشار همراه باشد . مطالعات نشان می دهد که استفاده از این روش در تسکین درد ناشی از سرطان مفید است. همچنین خستگی و اضطراب و استرس را می زداید. در صورتی که مقدار سلولهای خونی شما کم است از این روش استفاده نکنید. از ماساژوربخواهید که از ماساژ دادن محل زخم ناشی از جراحی ، محل تومورها و یا محل های پرتو درمانی اجتناب کند. اگر مبتلا به سرطان استخوان و یا سایر بیماریهای مربوط به استخوانی مثل پوکی استخوان هستید از ماساژور بخواهید که ماساژ ملایم انجام دهد.

مدیتیشن: دراین روش تمرکز عمیق روی مغز انجام می شود تا تنها روی یک تصویر ، صدا و یا نظر مثبت متمرکز شود. در طول انجام این روش ممکن است لازم باشد که نفس عمیق بکشید یا تمرینات آرامبخش انجام دهید. این روش، درد، استرس و اضطراب را برطرف می کند. این روش را می توانید خود به تنهایی یا به صورت گروهی انجام دهید.

موزیک درمانی: در این روش از بیمار خواسته می شود که به موزیک ، سازی خاص، سرود یا غزل گوش فرا دهد. این روش باعث تسکین درد و کنترل تهوع و استفراغ می شود.
تکنیک رلکسیشن یا آرام سازی: در این روش از بیمار خواسته می شود که توجه خود را روی آرام کردن مغز و استراحت ماهیچه ها معطوف کند. این کار باعث تسکین خستگی و اضطراب می شود و خواب بهتری را فراهم می کند.

تای چی: نوعی تمرین که شامل حرکات آرام و ملایم و تنفس عمیق است. این تمرینات را می توانید به کمک مربی یا با مشاهده ویدئو و دستورالعمل کتاب انجام دهید. مهم ترین تاثیر آن تسکین استرس است و برای بهبود اختلالات خواب نیز موثراست. این روش کاملا بی خطر است و بدلیل استفاده از تمرینات ملایم کاملا مطابق با توانایی بیمار است.
یوگا: یوگا نوعی تمرین کششی به همراه تنفس عمیق است. در طول جلسات یوگا بدن در وضعیت هایی که نیاز به خمش، کشش و تا شدن دارد قرار می گیرد. تمرینات یوگا کاملا متفاوت است. بهتر است برای انجام این تمرینات ازمربی کمک بگیرید و از انجام حرکاتی که باعث درد می شود اجتناب کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha