اینکه نجات آدم‌ها از حریق وظیفه آتش‌نشان است، اینکه آتش‌نشان باید برای نجات بقیه جان خود را به خطر بیندازد، اینکه باید سرعت عمل داشته باشد و پیش از زمان طلایی یا به قول خودشان گلدن تایم، به محل حریق برسد و... همه اینها صحیح و منطقی است. اما مایی که بهمن ماه سال گذشته برای کشته شدن آن سه کارگر زن کارگاه خیاطی در حریق آن همه مطالب منتقدانه نوشتیم و از آتش‌نشانی گرفته تا شهرداری و همه مسئولان مرتبط و غیرمرتبط را دخیل کردیم امروز هم موظف هستیم از عملکرد خوب آتش‌نشانان برای حریق مجیدیه در جمعه‌شب گذشته بنویسیم.

سلامت نیوز:اینکه نجات آدم‌ها از حریق وظیفه آتش‌نشان است، اینکه آتش‌نشان باید برای نجات بقیه جان خود را به خطر بیندازد، اینکه باید سرعت عمل داشته باشد و پیش از زمان طلایی یا به قول خودشان گلدن تایم، به محل حریق برسد و... همه اینها صحیح و منطقی است. اما مایی که بهمن ماه سال گذشته برای کشته شدن آن سه کارگر زن کارگاه خیاطی در حریق آن همه مطالب منتقدانه نوشتیم و از آتش‌نشانی گرفته تا شهرداری و همه مسئولان مرتبط و غیرمرتبط را دخیل کردیم امروز هم موظف هستیم از عملکرد خوب آتش‌نشانان برای حریق مجیدیه در جمعه‌شب گذشته بنویسیم.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه فرهیختگان نوشت: 7 ماه پیش – کالیفرنیا – آمریکا؛ حریق در یک مجتمع مسکونی با مرگ هشت نفر و سوختگی شدید 13 نفر به پایان رسید. آتش‌نشانان حاضر در این عملیات به واسطه جانفشانی خود، مورد تقدیر دولت قرار گرفتند.
دو روز پیش – تهران – ایران؛ حریق وسیع در یک مجتمع مسکونی با نجات 60 نفر. چند آتش‌نشان حاضر در محل عملیات با مصدومیت و سوختگی‌های محدودی روبه‌رو شدند.
اینکه نجات آدم‌ها از حریق وظیفه آتش‌نشان است، اینکه آتش‌نشان باید برای نجات بقیه جان خود را به خطر بیندازد، اینکه باید سرعت عمل داشته باشد و پیش از زمان طلایی یا به قول خودشان گلدن تایم، به محل حریق برسد و... همه اینها صحیح و منطقی است. اما مایی که بهمن ماه سال گذشته برای کشته شدن آن سه کارگر زن کارگاه خیاطی در حریق آن همه مطالب منتقدانه نوشتیم و از آتش‌نشانی گرفته تا شهرداری و همه مسئولان مرتبط و غیرمرتبط را دخیل کردیم امروز هم موظف هستیم از عملکرد خوب آتش‌نشانان برای حریق مجیدیه در جمعه‌شب گذشته بنویسیم. حریقی با وسعتی کمتر از حریق مجیدیه و در مجتمعی مسکونی با شرایطی مشابه تیرماه امسال که در کالیفرنیا رخ داد و آن آتش‌سوزی هم از پارکینگ آغاز شده بود و از حریق دو خودرو. آن آتش‌سوزی هم از خودروهای داخل پارکینگ به واحدها سرایت کرده بود و اگرچه شدت حریق به اندازه‌ای نبود که مانند حریق مجیدیه، به طبقه ششم برسد اما آتش‌نشانان آنجا نیز با همین تجهیزات و بلکه با وسایلی مجهزتر از آتش‌نشانان ما به محل حادثه اعزام شدند. حریق کالیفرنیا درنهایت هشت قربانی گرفت و 13 مجروح برجای گذاشت؛ مجروحانی که سوختگی‌های شدیدی داشتند و شاید هنوز هم به شرایط عادی برنگشته باشند.


حریق مجتمع مسکونی در مجیدیه اگر چه سه قربانی گرفت اما از این حریق با وسعت بسیار زیاد، 60 نفر که در این آتش محبوس بودند به کمک آتش‌نشانان سالم بیرون آمدند و به گفته اورژانس، آن سه قربانی پیش از رسیدن آتش‌نشانان جان باخته بودند. یکی از قربانیان که برای نجات جان خود به آسانسور رفته بود بر اثر قطع برق و محبوس شدن در آسانسور جان خود را از دست داد و دو نفر دیگر یک زن 62 ساله و کودک چهارساله بودند که کمتر توان دفاع از خود را داشتند. این در حالی است که کودکان و سالمندان دیگری نیز در ساختمان بودند که با کمک نردبان و تشک‌های آتش‌نشانی از این حریق غول‌آسا جان سالم به‌در بردند. پس حالا هم باید بنویسیم آتش‌نشانان توانستند 60 نفر را سالم از حریق نجات بدهند. آتش‌نشانان موفق شدند بدون اینکه به کسی آسیب برسد آنها را از طریق نردبان و تشک از ساختمان خارج کنند.


قصد تمجید آتش‌نشانان یک‌جا و تخریب آتش‌نشانان دیاری دیگر نیست، که اگر بود نویسنده همین مطلب، درباره مرگ آن سه کارگر زن در جمهوری بیش از همه خبرنگاران حوادث در آن روزها در راستای نقد آتش‌نشانی مطلب نمی‌نوشت، از خانواده‌های قربانیان بیش از بقیه پیگیری نمی‌کرد و از شرکتی که به جای شرکت اصلی، تشک‌های آتش‌نشانی را تعمیر می‌کرد، اما پول کمتری می‌گرفت و نقص فنی تشک‌ها و... نمی‌نوشت. به هر حال جمعه شب گذشته آتش‌نشانان به وظیفه خود عمل کردند و خوب هم عمل کردند. بهتر از آتش‌نشانان مجهزتر در کشورهای پیشرفته‌تر عمل کردند و با تشک‌های نجات آلمانی که استاندارد جهانی است عده زیادی را از حریق نجات دادند. همان تشک‌هایی که در کشورهای دیگر هم مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی در چنین حادثه‌ای 13 مجروح و هشت قربانی به جا می‌گذارند. همان تشک‌هایی که در حادثه بهمن ماه گذشته عمل نکرده بود و باعث مرگ آن سه زن شده بود و ما از نقص‌های فنی آن تشک نوشتیم و نوشتیم و نوشتیم و البته باید هم می‌نوشتیم. حالا هم باید بنویسیم. بنویسیم که آتش‌نشانان چه زیبا 60 نفر را سالم نجات دادند. خسته نباشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha