رییس انجمن جراحان ارتوپدی ضمن تاکید بر لزوم توجه به تعرفه‌گذاری خدمات ارتوپدی، بر ضرورت پرداخت مطالبات چهار ماه گذشته ارتوپدها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تاکید کرد.

انتقاد از تاخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات ارتوپدها

سلامت نیوز: رییس انجمن جراحان ارتوپدی ضمن تاکید بر لزوم توجه به تعرفه‌گذاری خدمات ارتوپدی، بر ضرورت پرداخت مطالبات چهار ماه گذشته ارتوپدها از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تاکید کرد.

دکتر غلامعلی عکاشه در گفت‌وگو با ایسنا، «درآمد» و «هزینه‌های درمان» را بیشترین مشکلات حوزه ارتوپدی برای پزشکان ارتوپد و همچنین بیماران خواند و گفت: زمانی که دولت نمی‌تواند برای کمک به حوزه ارتوپد و بیماران این حوزه کاری انجام دهد، انجمن چه کاری برای کمک به این بیماران می‌تواند انجام دهد؟ انجمن جراحان ارتوپدی تنها در زمینه آگاهی‌سازی و اطلاع رسانی، ‌راهنمایی و ارشاد درمانی می‌تواند کمک کند و حتی نمی‌تواند در عرصه‌های اجتماعی بیماران را راهنمایی‌ کند و فقط در زمینه‌های درمانی و جلوگیری از این بیماری‌ها عمل می‌کند. این راهنمایی نیز از طریق رسانه‌ها صورت می‌گیرد که آنها نیز انجمن را مورد هجمه قرار می‌دهند.

مغفول ماندن تعرفه‌گذاری صحیح در حوزه ارتوپد

عکاشه با انتقاد از نحوه تعرفه‌گذاری خدمات در حوزه ارتوپدی اظهار کرد: در زمینه تعرفه‌گذاری در حوزه ارتوپدی به ما ظلم شده است. پیشنهاد اینکه تعرفه‌گذاری با یک معیار ثابت، به صورت مستقل و به طور یکسان انجام شود به وزارت بهداشت داده شد تا با این کار تمام حوزه پزشکی را در یک کاسه ثابت، یکدست و همسان کنیم و مردم میز متحمل هزینه نشوند. متاسفانه به این پیشنهادات توجهی نشد و به همین دلیل مکاتباتی با معاون درمان وزارت بهداشت داشته‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

وی ضمن هشدار نسبت به تبعات عدم توجه به تعرفه‌های پزشکان ارتوپدی تصریح کرد: البته هزینه‌های بیماران ارتوپدی تحت پوشش بیمه است، اما بیمه‌ها در پرداخت خود به پزشکان ارتوپد تاخیر زیادی دارند. با وجود تاخیر در پرداخت بیمه‌ها، جای اعتراضی برای پزشکان ارتوپد نگذاشتند. این موارد در حالی است که تعرفه‌های دولتی بعد از شش ماه اجرا می‌شوند و با تورم 22 درصدی مواجه هستیم. از طرف دیگر بیمه‌ها پس از شش ماه مطالبات ارتوپدها را البته با کلی کسورات پرداخت می‌کنند و جایی هم نیست که بتوانیم انتقادتات و مشکلات‌مان را مطرح کنیم.

عکاشه افزود: در حال حاضر ما عملا با بیمه کار می‌کنیم و به جز تعرفه دولتی اعلام شده هیچ وجهی از بیمار دریافت نمی‌شود و حتی بیماران را تقریبا به صورت رایگان جراحی می‌کنیم. نکته این است که اگر نتوانند نرخ بیمه‌ها را متعادل کرده و به صورت سریع و یکسان پرداخت کنند، مسلما جامعه پزشکی و جامعه ارتوپدی تا ابد نمی‌توانند به صورت رایگان کار کنند.

وی افزود: در حال حاضر 4 ماه است که همکاران ارتوپد با تعرفه دولتی کار می‌کنند اما در مقابل از بیمه هیچ پولی به آنها پرداخت نشده است. این درحالیست که تعرفه‌ها تنها نیازهای اولیه و مخارج معمولی روزانه آنها را برطرف می‌کند. بنابراین اگر این وضعیت تغییر نکند و نتوانند کاری کنند که پرداخت پزشکان به صورت سریع و یکسان اتفاق افتد، خطر رایج شدن مجدد پدیده‌ زیر‌میزی وجود دارد.

عکاشه گفت: زمانی که پدیده‌ای مثل زیرمیزی در جامعه اتفاق می‌افتد، صرفا به دلیل بد عمل کردن در ارائه حقوق مورد نیاز و مورد درخواست جامعه هدف و مخاطب است. بنابراین به نظر می‌رسد بی‌توجهی به این مباحث، خطر بازگشت به سیستم قبلی وجود دارد که در این صورت پزشکان بد‌نام می‌شوند و بیماران هم متضرر. بنابراین اگر پرداخت به پزشکان صورت نگیرد پدیده شوم و مشمئز کننده زیر میزی که مورد تایید ما هم نیست، صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha