عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه قیمت گذاری خدمات پزشکان خانواده بر اساس کتاب ارزشگذاری نادیده گرفته شده، گفت: در شرایط فعلی و اجرا نشدن صحیح طرح پزشک خانواده، پزشکان عمومی با بحران روبرو شده اند.

نقایص طرح پزشک خانواده هنوز برطرف نشده/ بحران در پزشکان عمومی

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه قیمت گذاری خدمات پزشکان خانواده بر اساس کتاب ارزشگذاری نادیده گرفته شده، گفت: در شرایط فعلی و اجرا نشدن صحیح طرح پزشک خانواده، پزشکان عمومی با بحران روبرو شده اند.

عبدالرحمان رستمیان در گفت و گو با پانا، با اشاره به اینکه پزشکان عمومی فعال در طرح پزشک خانواده روستایی و شهری در اولویت بندی بسته خدمات جامع سلامت، نظام پایش و ارزش گذاری دچار مشکل هستند، اظهار داشت: متاسفانه در بررسی هایی که داشتیم این پزشکان همچنان با چالش های فراوانی روبرو هستند.


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: نقایصی در طرح پزشک خانواده وجود دارد که می توان به نبود زیرساخت هایی همچون پرونده الکترونیک و راهنماهای بالینی برای فعالیت پزشکان در این طرح اشاره کرد که هنوز اصلاح نشده است. از طرفی وضعیت فعلی موجب می شود، عملکرد پزشکان در زمینه ارجاع بیماران با مشکل روبرو شود.


وی افزود: همچنین نبود راهنمای بالینی در سرفصل های خدمات پزشکان نیز موجب می شود که پزشکان عمومی در رابطه با حدود اختیارات و نحوه رسیدگی به وضعیت بیمار دچار سردرگمی شوند. بنابراین وجود آیین نامه مشخص، نحوه ارزیابی و عملکرد پزشکان خانواده که در واقع نوعی پایش است، ضرورت دارد.
این نماینده مجلس تأکید کرد: نبود پایش صحیح درباره ارزیابی و عملکرد پزشکان خانواده نیز موجب بروز کسورات ناحق و نابجا می شود.


رستمیان با اشاره به کتاب ارزشگذاری نیز گفت: در کتاب ارزشگذاری نسبی، خدمات سطح دو قیمت گذاری شده اما بیشترین بخش خدمات سطح یک دیده نشده که می توان با قیمت گذاری خدمات در طرح پزشک خانواده به ویژه خدمات بهداشتی ازجمله پیشگیری، غربالگری مشکلات تعرفه ای پزشکان عمومی برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha