دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 136388

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ورزش می‌تواند در رفع گرگرفتگی ناشی از یائسگی در برخی زنان مفید باشد.

سلامت نیوز:   عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ورزش می‌تواند در رفع گرگرفتگی ناشی از یائسگی در برخی زنان مفید باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، راحله عسلی با توضیح اینکه یائسگی یا منوپوز(Menopause)، مرحله‌ای از زندگی زنان است، افزود: طی این مرحله چرخه عملکرد تخمدان‌ها به پایان می‌رسد و سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون که توسط تخمدان‌ها ترشح می‌شود، به شدت کاهش می‌یابد.

وی مهم‌ترین عوارض این دوره را گرگرفتگی، پوکی استخوان، افسردگی و اختلال خلق و افزایش شیوع بیماری‌های قلبی عنوان کرد.

عسلی با بیان این که یائسگی یک رخداد طبیعی است و قابل پیشگیری نیست، گفت: برخی دارو‌ها، رژیم غذایی مناسب و ورزش می‌تواند برخی علائم یائسگی را کم یا حذف کند و کیفیت زندگی زنان را همچنان که مسن‌تر می‌شوند، افزایش دهد.

وی یادآور شد: پوکی استخوان یک مشکل جدی سلامتی در بسیاری از کشورها است و هزینه‌های اقتصادی زیادی را نیز تحمیل می‌کند.

عسلی گفت: با توجه به این که پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، می‌توان با اقدامات پیشگیرانه و جلوگیری از کاهش توده استخوانی، مانع ایجاد و گسترش این بیماری شد.

مدیر گروه مامایی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی‌خراسان شمالی بیان کرد: برای پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها باید ورزش‌های تحمل کننده وزن مانند پیاده‌روی، ورزش‌های ایروبیک کم فشار و ورزش‌های راکتی مانند تنیس یا بدمینتون انجام داد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha