رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه ممنوعیتی برای ازدواج مبتلایان به صرع وجود ندارد، گفت: افسردگی، اضطراب، اختلالات حافظه و افزایش مرگ و میر جزو عوارض عدم کنترل صرع و مصرف دارو به تعداد و مدت طولانی است.

سلامت نیوز:  رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با بیان اینکه ممنوعیتی برای ازدواج مبتلایان به صرع وجود ندارد، گفت: افسردگی، اضطراب، اختلالات حافظه و افزایش مرگ و میر جزو عوارض عدم کنترل صرع و مصرف دارو به تعداد و مدت طولانی است. 

حسین پاکدامن در گفت‌وگو با   فارس اظهار داشت: حدود 5 درصد افراد عادی در طول زندگی خود یک بار به حمله تشنجی مبتلا می‌شوند و تکرار این حملات به معنی ابتلا به صرع است، بنابراین نیم تا یک درصد مردم به صرع مبتلا می‌شوند.

* هر تشنجی صرع نیست

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: صرع علامت بیماری‌های متعددی است. هر تشنجی صرع نیست. صرع نیز لزوماً به صورت تشنج خود را نشان نمی‌دهد و ممکن است با توقف ارتباط شخص با محیط اطراف، اختلالات حسی، حرکتی و روانی ایجاد شود.

وی ادامه داد: صرع باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود. تشخیص بالینی و استفاده از الکتروآنسفالوگرافی کمک‌کننده است که باید توسط متخصص مغز و اعصاب باتجربه کافی تفسیر شود.

* اختلال دوسوم مبتلایان با مصرف دارو کنترل می‌شود

مدیر گروه بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: حدود دوسوم بیماران مبتلا به صرع با مصرف دارو تحت کنترل قرار می‌گیرند، اما یک سوم باقیمانده که صرع‌های مقاوم به درمان نامیده می‌شوند، تحت درمان قرار نمی‌گیرند.

وی تأکید کرد: عدم کنترل حملات صرعی موجب افزایش و شدت تشنج می‌شود.

* عدم کنترل صرع چه عوارضی را در پی دارد

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در صورت عدم کنترل صرع، داروهایی که با تعداد زیاد و به مدت طولانی مصرف می‌شوند موجب عوارضی در فرد مبتلا خواهند شد، افسردگی، اضطراب، اختلالات حافظه، افزایش مرگ و میر و هزینه‌های پزشکی و اختلال در آموزش، تعلیم و تربیت و زندگی اجتماعی جزو این عوارض است.
رئیس یازدهمین کنگره بین‌المللی صرع اظهار داشت: بیشترین هدف ما در کنگره بین‌المللی صرع، تأکید بر چگونگی تشخیص و درمان صرع‌های مقاوم به درمان است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود بیماران جهت تشخیص و درمان هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند و داروی خود را به موقع و با مقداری که پزشک درنظر گرفته است مصرف کنند.

* ممنوعیتی برای ازدواج مبتلایان به صرع وجود ندارد

پاکدامن خاطرنشان کرد: ممنوعیتی برای ازدواج مبتلایان به صرع وجود ندارد، اما طرف مقابل باید حتماً نسبت به اختلال همسر آینده خود مطلع باشد، ضمن اینکه مبتلایان به جز برخی فعالیت‌ها می‌توانند اکثر فعالیت‌های فردی و اجتماعی را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha