دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱

دانش آموزی با لوله پولیکا تنبیه می‌شود و کارش به بیمارستان می‌کشد، معلمی با ضربه چاقوی دانش آموزش، روانه بیمارستان می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد، والدین دانش آموزی، معلمی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و کار به شکایت می‌کشد و... این اخبار تنها چند مورد از اتفاقاتی را توصیف می کند که در ماه‌های اخیر در مدارس کشور رخ داده است. در نگاه اول می‌توان عنوان کرد که چنین اتفاقاتی همیشه و در همه جوامع وجود داشته است اما، وقتی عنوان شود اینها تنها مشتی نمونه خروار است، شاید باید به این واقعیت اذعان کنیم که جایگاه مدرسه که در کشور ما ارج و قربی داشته است، تا حدی متزلزل شده است.

سلامت نیوز: دانش آموزی با لوله پولیکا تنبیه می‌شود و کارش به بیمارستان می‌کشد، معلمی با ضربه چاقوی دانش آموزش، روانه بیمارستان می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد، والدین دانش آموزی، معلمی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و کار به شکایت می‌کشد و... این اخبار تنها چند مورد از اتفاقاتی را توصیف می کند که در ماه‌های اخیر در مدارس کشور رخ داده است. در نگاه اول می‌توان عنوان کرد که چنین اتفاقاتی همیشه و در همه جوامع وجود داشته است اما، وقتی عنوان شود اینها تنها مشتی نمونه خروار است، شاید باید به این واقعیت اذعان کنیم که جایگاه مدرسه که در کشور ما ارج و قربی داشته است، تا حدی متزلزل شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: احترام به معلم یکی از مهمترین مسائلی بوده که این نهاد را پابرجا نگه می‌داشته است. اگر به هر دلیلی این احترام از بین برود تبعات بی‌شماری گریبانگیر مدارس و جامعه خواهد شد.سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در مورد ضرب و شتم معلمی در منطقه 14 پایتخت از سوی دو نفر گفت: بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع اداره آموزش و پرورش منطقه و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این باره شکایت خود را به جریان انداخته‌اند. همچنین از معلم و مدیر مدرسه هم درخواست کرده‌ایم که شکایت خود را در مراجع قضایی مطرح کنند. مسعود ثقفی در این باره گفت: ما به طور کلی با هر گونه رفتار خارج از قوانین و مقررات مخالف هستیم، چه این رفتار از سوی والدین باشد، چه از سوی دبیر آموزش و پرورش. او افزود: اگر هر کس بخواهد به خود اجازه دهد؛ درباره تخلف احتمالی انجام شده راسا اقدام کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: بر این عقیده هستیم که اگر دبیر ما نیز تخلفی کرده باشد، باید از سوی مراجع ذی‌صلاح به آن رسیدگی شود، از سوی دیگر اجازه نمی‌دهیم که هر کسی به هر بهانه‌ای به همکار فرهنگی ما توهین کند یا وی را مورد ضرب و شتم قرار دهد. او افزود: اداره آموزش و پرورش منطقه و اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در این باره شکایت خود را به جریان انداخته‌اند. همچنین از معلم و مدیر هم درخواست کرده‌ایم که شکایت خود را در مراجع قضایی مطرح کنند.

ثقفی تاکید کرد: هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که دانش آموزان از سوی معلم خود تنبیه می‌شدند، اگر چنین اتفاق یا تخلفی هم صورت گرفته باشد، مراجعی برای رسیدگی به این تخلفات وجود دارد.اودر پاسخ به این سوال که آیا ضاربین، والدین دانش‌آموزان بوده‌اند، گفت: فکر می‌کنم این موضوع محرز است، چرا که بعد از ضرب و شتم اعتراضاتی به مدیر مدرسه هم داشته‌اند. آنها نباید به این شیوه ناخوشایند اعتراضشان را بیان می‌کردند.

به گزارش ایلنا، یکشنبه بیست و یکم دی ماه آقای ابوالفضل هنانیان دبیر ریاضی منطقه ۱۴ تهران در راه رفتن به مدرسه از سوی دو نفر که به نظر می‌رسید، از بستگان دانش آموز مدرسه ایشان باشند، به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. به گفته معلم مضروب، دانش‌آموز به والدین خود گفته بود که معلمشان آنها را تنبیه می‌کند.


 نقش موبایل ها در انتشار اخبار
یکی از کارشناسان آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: خشونت در مدارس سال‌هاست که وجود دارد و جریان جدیدی نیست. محمدرضا نیک‌نژاد ادامه می‌دهد: این خشونت در سه شکل از طریق دانش‌آموز بر دانش آموز، معلم بر دانش آموز و دانش آموز بر معلم رخ می دهد اما در گذشته بیشتر تنبیه و خشونت از سوی معلمان در مورد انجام تکالیف دانش آموزی که درس نخوانده بود صورت می‌گرفت و معلمان به دلیل جایگاهی که داشتند کمتر مورد بی مهری و تعرض از سوی دانش آموزانشان قرار می گرفتند که در سالهای اخیر این قضیه هم در حال رشد است. او با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی و موبایل‌ها در انتشار اخبار می‌افزاید: ظهور وسایل ارتباط جمعی جدید و سهولت انتشار اخبار و عکس و فیلم از طریق آن و آمدن آن به مدارس باعث شده این اخبار بیشتر منتشر شده و حساسیت بیشتری به خود بگیرد در حالی که در گذشته هم این مسائل وجود داشت. او ادامه می دهد: خشونت نه از مدارس شروع شده و نه از آنجا شکل می ‌گیرد بلکه این شرایط اجتماعی است که باعث بروز و ظهور خشونت و رفتارهای تهاجمی در نهاد فرد می شود و این خشونت به دلیل اینکه مدرسه هم جزئی از اجتماع است و از آسیب‌های آن مصون نیست به مدرسه هم کشیده می‌شود.

نیک‌نژاد می‌افزاید: در افزایش این خشونت و ایجاد شرایط برای بروز آن البته مدرسه و ساختار آموزشی بی تاثیر نیست.ساختار سنتی آموزش و پرورش در کنار محتوای مطالب درسی باعث تشدید این فضا می‌شود. او عنوان می کند: از سویی دانش آموزان انگیزه‌ای جز کسب مدرک و نمره و اجبار والدین برای مدرسه رفتن ندارند و از سوی دیگر این انگیزه‌ها در مدارس هم وجود ندارد. برای مثال پخش موسیقی در مدارس ممنوع است و از جشن‌ها کمتر استقبال می‌شود. بنابراین می‌توان گفت مدارس در کشور فضای خشکی دارند و آموزش‌ها قدیمی است.

نیک‌نژاد با اشاره به افزایش 14 درصدی بودجه آموزش و پرورش می‌گوید: از سوی دیگر معلمان هم به دلیل پایین بودن حقوق ومشکلات معیشتی دل و دماغ لازم برای برقراری ارتباط با دانش آموزان را ندارند. انتظار می رفت با افزایش بودجه این وزارتخانه این مشکل حل شود ولی هنوز اقدامی انجام نشده است.


 نباید خشونت در مدارس عادی شود
یکی از اعضای کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس با اشاره به این اتفاق می گوید: تنبیه بدنی و خشونت در مدارس به مجلس هم کشیده شده و در مورد آن اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد. فرهاد‌بشیری می افزاید: از سویی باید گفت این نقیصه در خود سازمان آموزش و پرورش باید برطرف شود و از سوی دیگر خلا قانونی در برخورد با خشونت و عوامل ایجاد آن در مدارس وجود ندارد. بشیری با اشاره به اینکه فضای مدارس باید معنوی و علمی باشد و خشونت و نزاع نباید به فضاهای آموزشی هم کشیده شود عنوان می کند: راهکارهای این قضیه از طریق پیشگیری از سوی وزارت آموزش و پرورش باید شکل بگیرد و هیچ قانون تنبیهی نمی‌تواند مانع بروز این قبیل خشونت‌ها شود.  از سویی باید شان و مقام معلم را در کشور بالا ببریم و آن را حفظ کنیم و نگذاریم حرمت این قشر شریف که شغل انبیا را دارند از بین برود و از سوی دیگر به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده که نظارت‌های کمتری صورت می‌گیرد باید درمورد نحوه رفتار معلم و برخورد آن با دانش آموز نظارت‌هایی صورت پذیرد تا تنبیهات شکل بدنی به خود نگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha