دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 136415

مطالعات محققان مرکز تحقیقاتی کلیولند آمریکا نشان می دهد که سبزی های حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر از بروز التهاب در بدن جلوگیری می کنند.

سبزی ها درمانگر طبیعی التهاب بدن

سلامت نیوز: مطالعات محققان مرکز تحقیقاتی کلیولند آمریکا نشان می دهد که سبزی های حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر از بروز التهاب در بدن جلوگیری می کنند. 

به گزارش ایرنا از ساینس، التهاب، پاسخ طبیعی سیستم ایمنی بدن است؛ اما زمانی که این پاسخ بیش از حد فعال باشد، باعث صدمه به بافت های مختلف بدن می شود که به آن التهاب مزمن می گویند. ورم مفاصل، بیماری مزمن انسداد ریه، آسیب های کبدی، جمع شدن مایعات در بدن، عفونت گوش و چاقی جزو این التهابات مزمن قلمداد می شوند.

معمولا بیماری های التهابی مزمن با داروهای گلوکوکورتیکوئید که یک خانواده از هورمون های استروییدی هستند درمان می شوند که عوارض جانبی جدی دارند.

اضافه وزن، ضعف سیستم استخوانی، دیابت، افزایش فشار خون، تحریکات پوستی، آکنه، قاعدگی نامنظم، خستگی مزمن و افسردگی از شایع ترین عوارض جانبی این دارو ها محسوب می شوند.

تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات حاوی لیکوپن و کاروتنوئیدهای دیگر باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و در صورت مصرف منظم آنها، دیگر نیازی به استفاده از داروهای استروییدی نیست.

لیکوپن به رنگدانه های کاروتنویید قرمز رنگ موجود در سبزیجات و فرنگیجات گفته می شود. گوجه فرنگی حاوی بیشترین مقدار لیکوپن است. انواع توت ها، فلفل، هویج و اسفناج نیز حاوی کاروتنویید هستند و از بروز التهاب جلوگیری می کنند.

در ادامه تحقیقات آمده است که زردچوبه، زنجبیل و بذر کتان نیز در سرکوب التهاب بدن موثر هستند.

آرتریت روماتویید یکی از شایع ترین بیماری های مرتبط با التهاب است.انواع آجیل و غلات سبوس دار نیز دارای خواص ضد التهابی هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha