دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 136446

فیلمی جدید که توسط موسسه مطالعات اقیانوسی و اتمسفری (NOAA) منتشر شده، یک حقیقت نگران کننده را در مورد یخ های قطب شمال نشان می دهد: منبع یخی که در تمام طول سال منجمد است، در حال ذوب شدن و نابودی است.

سلامت نیوز: فیلمی جدید که توسط موسسه مطالعات اقیانوسی و اتمسفری (NOAA) منتشر شده، یک حقیقت نگران کننده را در مورد یخ های قطب شمال نشان می دهد: منبع یخی که در تمام طول سال منجمد است، در حال ذوب شدن و نابودی است.

   

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این حقیقتی شناخته شده و مشهور است که یخ دریایی (یخی که حاصل از انجماد آب اقیانوس است و با یخچال های قطبیِ شکل گرفته بر روی زمین فرق دارد) طی سال های اخیر رو به ذوب شدن بوده است.

نمودار زیر که حاصل تحقیقات موسسه داده های یخ و برف (NSIDC) می باشد، یک کاهش یکنواخت را در منبع یخ دریایی از سال ۱۹۷۹ نشان می دهد. این داده ها هر ساله در ماه سپتامبر که منابع یخ به کمترین میزان خود می رسند، جمع آوری و محاسبه می شوند.
آب زمین را فراخواهد گرفت

 محور عمودی نمودار، بیانگر حجم یخ در واحد میلیون کیلومتر مربع است

این روند نشان می دهد که گرم تر شدن زمین باعث آب شدن منبع یخ دریایی شده است. سوال مطرح در اینجا این است که آیا این قسمت از یخ که آب می شود مربوط به منابع جوانی ست که هر ساله منجمد و سپس ذوب می شوند یا مربوط به منابع مسن تری است که سال ها وجود داشته اند. دانشمندان می گویند که توجه به سن و سال یخی که آب می شود، بسیار مهم است. یخ های مسن تر، قطر بیشتری دارند و این بدان معناست که احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند تا سال بعد دوام بیاورند. به عکس، یخ های جوان نازک تر بوده و محتمل تر است تا طی فصل گرم سال آب شوند. حتی اگر یخ ها با فرا رسیدن فصل سرد، دوباره منجمد شوند، این موضوع باعث قرار گرفتن سطح اقیانوس در معرض تابش اشعه خورشید شده و باعث بالا رفتن دمای آب اقیانوس می گردد.

یخ، قابلیت انعکاس و پخش کردن انرژی نور خورشید در هوا را دارد اما در مقابل، اقیانوس تیره، گرما را به خود جذب می کند. به این ترتیب، دمای آب اقیانوس افزایش یافته و باعث آب شدن بیشتر یخ ها می شود. آب گرم تر، برای جانداران دریایی که برای زندگی در آب سرد عادت کرده اند می تواند خطرناک باشد و همچنین به علت پدیده انبساط گرمایی، موجب گسترش حجم اقیانوس و اختلال در اکوسیستم آن می شود.

متاسفانه فیلم ها و داده هایی که از قطب گرفته شده اند، نشان می دهند که روز به روز یخ های قدیمی تر آب شده و یخ های جوان و آسیب پذیرتر باقی می مانند. فیلم بالا، کم و کیف ذوب شدن یخ های دریایی قطب شمال را طی سالیان اخیر به تصویر می کشد. یخ های کم رنگ دارای سن و سال بیشتر و یخ های پر رنگ تر، دارای سن و سال کمتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha