دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 136476

هنوز یکی دو ماهی از سال آبی باقی مانده است وهمه باید به لطف پروردگار رحمن امیدوار باشیم و از درگاهش بخواهیم که برما منت نهد ندانم کاری‌ها و ناسپاسی‌هایمان را برماببخشد وکماکان از نعمت‌های بی‌کرانش ما را بهره مند سازد.

سلامت نیوز: هنوز یکی دو ماهی از سال آبی باقی مانده است وهمه باید به لطف پروردگار رحمن امیدوار باشیم و از درگاهش بخواهیم که برما منت نهد ندانم کاری‌ها و ناسپاسی‌هایمان را برماببخشد وکماکان از نعمت‌های بی‌کرانش ما را بهره مند سازد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، ازطرفی واز آنجا که حکمت الهی قاعده حاکم برخلقت، براساس قاعده علت ومعلولی مبتنی است؛ می‌طلبد که با این رویداد طبیعی و یافتن راه‌حل‌های برون رفت ازآن وشیوه‌های مناسب برای مواجهه با آن، توسط کارشناسان و استادان دانشگاه وحوزه‌های تخصصی پیگیری شود. زیرا این مشکلی نیست که فقط کشور ما با آن مواجه باشد و طبعاً کشورهای زیادی درمنطقه وجهان مثل ما با آن مواجهند و بالاتر آنکه مشکل کم آبی وچالش با خشکسالی می‌رود که یک معضل جهانی شود و از همین جاست که گفته می‌شود جنگ قرن آتی نبرد برسرمنابع آبی است وبه ناچار همه باید به‌دنبال راه‌های برون رفت از آن باشند و طبیعی است که بحق انتظار جامعه ما نیز می‌تواند از این حوزه‌های تخصصی وکارشناسان ودستگاه‌های اجرایی مرتبط،
جز این نباشد.
اما به موازات این بررسی‌ها وتحقیقات و یافتن راهکارهای مناسب، لاجرم باید راهکارهای عمومی وایجاد زمینه‌های اجرایی آن برای جلوگیری از هدردادن و بیهوده مصرف کردن منابع آبی به وجود آید. از آغاز دولت یازدهم، اقداماتی دراین زمینه شده است ازقبیل مکانیزه شدن شبکه آبیاری کشاورزی وتخصیص اعتبار‌های زیاد برای ایجاد تحول در شیوه‌های آبیاری سنتی که بیشتر به‌صورت غرقابی بوده است، صورت گرفته یا مثلاً جهاد کشاورزی در پی تعیین نوع کشت مطلوب برای مناطق مختلف کشور برحسب اقتضائات آن مناطق است تا از میزان هدر رفت آن دراین حوزه‌ها هرچه بیشترجلوگیری به‌عمل آورد؛ حوزه‌ای که بیش از 75 درصد منابع آبی کشور را به‌خود اختصاص می‌دهد. این در جای خود بسیار مهم است ولی کافی نیست. درحوزه آب شرب علاوه بر فرهنگ‌سازی که هرچند بسیارمحدود ولی شروع شده لازم است زمینه‌ها و شیوه‌های علمی، عقلانی و منطقی آن در کمیته‌هایی از دستگاه‌های ذیربط بررسی و برای اعمال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود. مثلاً شبکه‌های فرسوده انتقال آب در حوزه‌های شهری را که به قول مسئولان مربوطه فرسوده، بلکه مستهلک و پوسیده شده است وحدود نیمی از ظرفیت آبی را به‌هدر می‌دهد اصلاح و باز‌سازی کنند و درآن تسریع نمایند. شیوه‌های نوین مصرف آب شهری همراه با عرضه تجهیزات و تأسیسات مناسب ومطلوب برای صرفه‌جویی وکم کردن مصرف سرانه، درحد وسیع تولید و در دسترس قرار گیرد و به نحوی رفته رفته جایگزین سیستم سنتی قبلی شود.
یا برای تأمین آب مصرفی کارگاه‌های صنعتی وپرمصرف وکارگاه‌های ساختمانی وکارخانجات و مؤسسات وشهرک‌های صنعتی وحوزه فضای سبز و... فکری شود وازمحل‌های مناسب ومنابعی به‌جز شبکه آب شرب اقدام شود، این محل می‌تواند پساب تصفیه‌خانه‌های این‌گونه اماکن وشهرک‌ها باشد البته فرصت پیش روی بسیار محدود است.
موارد فوق صرفاً به‌عنوان شاهد مثال آورده شد؛ چنانچه کمیته‌های تخصصی بهینه‌سازی وجلوگیری از مصرف بی‌رویه منابع آبی تشکیل شوند، می‌توانند فضایی را به وجود آورند که علاوه بر ارائه دستاوردهای بسیارخوب واجرایی‌سازی آن، با ایجاد پلی بین خودشان وظرفیت نامحدود مردمی از نظرات وپیشنهادهای آنان نیزاستفاده کرده و از ایده‌های مناسب و بکری برخوردار شوند که هرکدام سر منشأ اقدامات جدید ومؤثری شوند وهمواره برکیفیت وکمیت کارها بیفزایند.
 این کار علاوه برتوسعه فزاینده فضای برنامه‌ریزی واجرایی، می‌تواند درهمسو شدن آحادجامعه با اقدامات و سیاست‌های اجرایی؛ درتقویت فرهنگ‌سازی سیاست‌های پیشگیرانه از هدر رفت منابع آبی محدود کشور بسیار مهم باشد. همچنین دراین حیطه نباید ازنقش حساس مدارس غافل شد زیرا مسئولان با این کار می‌توانند علاوه برنهادینه کردن شیوه مصرف بهینه در ذهن تک تک آحاد نوجوانان وجوانانی که آینده‌سازان فرداهای این مرز بوم‌اند با این اقدام فرهنگ‌سازی وتوسعه شیوه‌ها وسیاست‌های مورد نظر را به خانه‌ها وخانواده‌ها ببرند.
وسخن پایانی اینکه همه می‌دانیم منابع آبی‌محدود است و باید با مدیریت صحیح وبهینه از آن خوب ودرست استفاده کنیم وفرصت‌ها برای برنامه‌های جدید ونوین خیلی محدود است، پس قبل از اینکه به فصل تابستان برسیم وناچار به التماس بیفتیم وهر روز با اعلام آمار‌های فزاینده مصرف آب شهروندان، یا با نشان دادن سدهای خالی شده، ازمردم بخواهیم در مصرف خود رعایت وضعیت اضطرار را بکنند، باید از حالا وهرچه زودتر دست به‌کار شویم و به قول معروف علاج واقعه را قبل از وقوع بکنیم و باجدیت و شیب تند مطالعات را به برنامه تبدیل و برنامه‌ها را اجرایی کنیم. همپای آن مردم را ازبرنامه‌ها مطلع سازیم ویاری وهمراهی آنان را پشتوانه کارهای اجرایی سازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha