بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیر منفی سرب روی عملکرد شناختی پسران بیش از دختران است.

سلامت نیوزبررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیر منفی سرب روی عملکرد شناختی پسران بیش از دختران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، در این مطالعه آمده است هورمون‌های زنانه استروژن و استرادیول می‌توانند تاحدودی تاثیرات منفی ناشی از قرار گرفتن در معرض سرب را در دختران جوان برطرف کنند و به همین دلیل مشاهده می‌شود که پسران بیش از دختران از ناتوانی‌های شناختی ناشی از آلودگی‌های سربی رنج می برند.

بررسی انجام شده تایید کننده نتایج مطالعات پیشین است که بر اساس آن‌ها، هورمون‌های استروژن و استرادیول از سیستم عصبی در برابر تاثیرات منفی مواد سمی حفاظت می‌کنند.

«مایا کانا» از دانشکده علوم و هنر دانشگاه «کریگتون» گفت: یافته‌های جدید حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های سربی تاثیر منفی بر عملکرد شناختی مغز دارد به خصوص عملکردهایی که در قسمت‌های جلویی مغز هدایت می‌شوند. وظایف اجرایی به طور کلی در قشر جلویی مغز کنترل می‌شوند در حالی که مهارت‌های خواندن، بیشتر در بخش‌های گیجگاهی قشر مغز کنترل می‌شوند.

در این بررسی 40 کودک 3 تا 6 ساله به لحاظ مهارت‌های خواندن و اجرایی و مدیریتی مورد مطالعه قرار گرفتند. همچنین محل زندگی این کودکان در مناطق نزدیک به محدوده پالایش سرب قرار داشت. علاوه بر این بسیاری از ساختمان‌های مسکونی این منطقه بافت قدیمی داشته و در رنگ دیوارهای آن ترکیب سرب وجود دارد.

به گزارش ساینس دیلی، در بررسی انجام شده مشخص شد در نمونه خون 23 کودک، سطح بالایی از سرب وجود داشته که در تست‌های در نظر گرفته شده برای ارزیابی قدرت حافظه و تمرکز، این کودکان عملکرد ضعیف‌تری داشتند اما در عین حال تاثیر سوء تماس با این عنصر، روی پسران بیشتر بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha